تصاویری که شما از طبیعت می‌گیرید، به خاطر ماهیت سنسورهای دیجیتال، ممکن است آن جلوه‌ای که عکس‌های روی اینترنت دارند را نداشته باشند. واقعیت این است که همه‌ی آن عکس‌ها به وسیله‌ی برنامه‌های مختلف ویرایش عکس بهبود پیدا کرده‌اند و شما نیز باید این کار را انجام دهید.

در آموزش امروز ما به شما یاد خواهیم داد که چطور به راحتی جلوه‌ی عکس‌های طبیعت خود را بهبود ببخشید به شکلی که دراماتیک‌تر به نظر بیاییند در ذهن بیننده بهتر ثبت شوند. نمونه‌ی این تغییر را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید.

قدم اول: باز کردن عکس در فتوشاپ

ما عکسی را به عنوان نمونه در نظر گرفته‌ایم که تمامی مشخصه‌های یک عکس طبیعی گرفته شده را داشته باشند. عکس ما نسبتا تاریک است، بافت علفزارها در آن به خوبی مشخص نیست و به طور کلی یک عکس مسطح و نسبتا بی‌روح به نظر می‌آید.

برای شروع فتوشاپ را اجرا کنید و یا از طریق منو File و کلیک روی Open یا به وسیله‌ی کشیدن و رها کردن عکس روی محیط فتوشاپ، آن را روی برنامه باز کنید.

قدم دوم: بالا بردن مقدار Saturation به وسیله‌ی Vibrance Adjustment

برای شروع شما ابتدا باید یک لایه Vibrance Adjustment درست کنید. برای این کار به مسیر Layer > New Adjustment Layer > Vibrance بروید. می‌بینید که به محض کلیک بر روی این گزینه، لایه مورد نظر درست می‌شود. در نظر داشته باشید که بیشتر اوقات که عکس شما توناژ نارنجی دارد، باید Vibrance را افزایش دهید و گاهی اوقات در عکس‌هایی که توناژ آبی دارند، می‌توانید پایین آوردن Vibrance را امتحان کنید، شاید نتیجه بهتری بگیرید.

در مشخصات Vibrance مقدار Vibrance را بالا برده و saturation را نیز کمی افزایش دهید. در ادامه‌ی آموزش بیشتر روی تک به تک رنگ‌ها خواهیم پرداخت، در حال حاضر با تغییر اسلایدرها به بهترین نتیجه ممکن برسید.

همین حالا تغییراتی را در عکس خود مشاهده خواهید کرد.

قدم سوم: بالا بردن مقدار روشناییِ سایه‌ها

برای این که روشنایی سایه‌ها را افزایش دهید، بهتر است که از لایه Levels adjustment استفاده کنید. برای این منظور به مسیر Layer > New Adjustment Layer > Levels بروید. با تغییر دو اسلایدری که در زیر مشخص کرده‌ایم می‌توانید به نتیجه مطلوب برسید. با تغییر اسلایدر پایین از سمت مشکی به سمت آبی، جزییات بیشتری در بخش سایه‌های عکس نمایان خواهد شد.در اسلایدر بالا می‌توانید روشنایی هایلات‌ها را نیز زیاد کنید، اما این کار را به مقدار خیلی کم انجام دهید.

در زیر تنظیماتی که برای عکسمان را انجام داده‌اید را می‌بینید:

حالا تفاوت دو عکس را با لایه‌های جدید ببینید:

قدم چهارم: Adobe Camera Raw

بعد از آمدن Adobe Camera Raw‌ بر روی فتوشاپ، تقریبا پایان هر پروژه‌ای باید سراغش بروید. این افکت تنها بر روی یک لایه لحاظ می‌شود، پس شما باید یک اسنپ شات از تمام لایه‌های تهیه کنید. برای این کار کلید‌های TRL + ALT + SHIFT + E را بزنید، می‌بنیید که یک لایه جدید ساخته خواهد شد.

حالا روی لایه جدید کلیک راست کنید و آن را با کلیک بر روی Convert to Smart Objects به اسمارت آبجکت تبدیل کنید.

حالا از منو فیلتر روی Adobe Camera Filter کلیک کنید تا تغییرات لازم را در این بخش انجام دهید.

به برگه Basic بروید و اسلایدرهای مختلف را تغییر دهید. هیچ راهکاری برای این بخش وجود ندارد و هر عکس با مشخصه‌های مختلف به بهترین شکل خود تبدیل می‌شود. اما شما اسلایدرهایی که در زیر مشخص کرده‌ایم را تغییر دهید.

سپس به برگه HSL‌ بروید. در اینجا شما می‌توانید جلوه‌ی رنگ‌های مختلف را نیز به صورت جدا افزایش دهید.

در آخر: نتیجه نهایی

شما تغییرات زیادی در Adobe Camera Filter می‌توانید انجام دهید تا دقیقا به نتیجه‌ی مورد نظر خود برسید. می‌توانید جلوه‌ی رنگی را افزایش داده و از خلوص رنگی دیگر بکاهید، کنتراست را دستکاری کنید یا خیلی چیزهای دیگر را به سلیقه‌ی خود متفاوت سازید. اما نتیجه‌ی نهایی عکس ما به صورت زیر در آمد.

در نهایت می توانید تغییرات دو عکس را ببینید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *