کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین اجزای کامپیوتر و پرکاربردترین بردهاست. کارت گرافیک مصارف مختلفی دارد و بسته به کاربرد، بررسی و خریداری می‌شود. در این متن می‌خواهیم کارت‌هایی که بیشتر برای ماینینگ مناسب هستند به شما معرفی کنیم. هر چند قیمت سرسام‌آور آنها در این روزها که بنا به قیمت رمز ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد، باعث شده است که هزینه بسیار گزافی را برای تهیه آنها پرداخت کنید.


کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک GPU یک قطعه سخت افزاری است که مسئول تولید و رندر کردن تصاویر بر روی مانیتور می‌باشد. در واقع با تبدیل دیتا به سیگنالی که مانیتور می‌تواند بفهمد، تصویری ایجاد می‌کند که برای انسان قابل فهم باشد. کامپیوتر شما هر چقدر کارت گرافیک بهتری داشته باشد، تصاویر باکیفیت‌تری خواهید دید. این کارت مهم‌ترین جزء کامپیوتر برای گیمرها و کسانی است که ویرایش ویدیو انجام می‌دهند. این قطعه یک توان پردازشی دارد که در حوزه ماینینگ اصطلاحا به آن نرخ هش یا هش ریت Hashrate می‌گویند. به این صورت که هش ریت هر کارت گرافیک برای ماینینگ روی هر ارز دیجیتال یا هر الگوریتم می‌تواند متفاوت باشد.


ارز دیجیتال

از گذشته تا به امروز داد و ستد بر اساس عوامل مختلفی صورت گرفته است. به دوران قدیم که برگردیم،تبادل کالا با کالا رواج داشته و سپس سکه و پول‌های کاغذی پرداخت‌های نقدی را پایه خرید و فروش همه چیز کرد. پول کاغذی و سکه‌ها مدت خیلی زیادی دوام داشتند تا کارت‌های اعتباری پا به این دنیا گذاشتند و همه چیز توسط عدد و رقمی که توسط این شماره کارت‌ها به صورت بانکی یا اینترنتی جا به جا می‌شود، خرید و فروش می‌شود. در چند سال اخیر تکنولوژی قدمی فراتر نهاده و دنیایی جدید خلق کرد که در آن ارزهای دیجیتال مفهوم پیدا می‌کنند. ارز دیجیتال با نام کریپتوکارنسی Cryptocurrency نوعی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده است. بیشتر ارزهای دیجیتال برای بهره‌مند شدن از ویژگی‌هایی همچون غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از بلاک چین استفاده می‌کنند. برای استخراج ارزهای دیجیتال زیادی مانند بیت‌کوین، اتریوم و ده‌ها ارز دیجیتال دیگر نیاز به استفاده از قدرت پردازش کارت گرافیک است. به همین دلیل افزایش قیمت کارت گرافیک‌، گاهی بر پایه قیمت روزانه ارزهای اصلی تعیین می‌شود.


ماینینگ چیست؟

ماینینگ در کل به معنی استخراج است. در دنیای دیجیتال به فرآیند معتبر ساختن تراکنش افراد توسط کامپیوتر و سپس افزودن آن‌ به یک لیست عمومی با نام بلاک‌چین که تراکنش‌های دیگری را نیز شامل می‌شود، به اصطلاح ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال می‌گویند. این فرآیند به کریپتوکارنسی‌ها این امکان را می‌دهد که به ‌عنوان یک شبکه‌ غیرمتمرکز همتا به همتا، بدون نیاز به یک مقام مرکزی فعالیت کنند. اگر بخواهید خودتان ارز دیجیتال استخراج کنید بهتر است برای مشخص‌ کردن سودی که از ماینینگ به دست می‌آورید، قدرت پردازش کارت‌های گرافیک خود را به همراه مقدار مصرف برق آن‌ها را در یک ماشین حساب وارد و محاسبه کنید. چرا که هر گرافیک GPU مصرف برق مشخصی برای خود دارد.


کارت گرافیک مناسب برای ماینینگ

همان طور که به این موضوع اشاره کردیم، درصد سودی که از طریق استخراج ارز دیجیتال به دست می‌آورید بسیار متغیر است و به عوامل زیادی بستگی دارد. ما بر اساس قدرت محاسباتی هش‌ ریت، قیمت، مصرف برق و زمان بازگشت سرمایه لیستی از کارت‌های گرافیک را به شما معرفی می‌کنیم:

  • کارت گرافیک Radeon RX ۵۷۰۰ XT

یکی از بهترین کارت‌های گرافیکی شرکت AMD که برای استخراج ارز دیجیتال مناسب است سری ۵۰۰۰ این کارت‌های گرافیکی است که بسته به نوع حافظه با مصرف برق حدود ۱۳۰ وات می‌تواند به هش ریتی معادل ۵۰ تا ۵۴ مگاهش برسد. سری ۵۷۰۰ آن هم با مود بایوس و تنظیمات مناسب می‌تواند به همین صورت عمل کند. اما سری XT برای ماینینگ انتخاب بهتری خواهد بود.

  • کارت گرافیک Radeon RX ۵۸۰ 8GB

بیشتر کارت‌های‌ گرافیکی که با معماری پولاریس شامل کارت‌های هشت گیگابایتی ۴۷۰، ۴۸۰، ۵۷۰، ۵۸۰ و ۵۹۰ طراحی‌ شده‌اند، تقریبا مصرف توان و هش ‌ریت مشابهی دارند. این معماری کارت‌ها می‌توانند به مصرف برقی در حدود ۱۳۰ وات و هش‌ ریت مابین ۲۸ تا ۳۲ مگاهش برسد. این سری از کارت‌های گرافیکی گزینه مناسبی برای ماینینگ هستند در صورتی که نخواهید در آینده آنها را بفروشید چون طراحی آنها قدیمی است. حتی ممکن است خود شما هم سری ۵۸۰ را دست دوم بخرید.

  • کارت گرافیک Radeon RX ۵۶۰۰ XT

این نوع از کارت گرافیک با استفاده از آخرین نسخه نرم‌افزار تیم‌ردماینر و تنظیمات مناسب می‌تواند حدود ۱۱۰ وات توان مصرف کرده و به هش ریت ۴۰ تا ۴۳ مگاهش برسد. این کارت‌ها برای کارهای حرفه‌ای مانند ویرایش و تدوین ویدیو یا گیمینگ مناسب نیست اما قیمت پایینی به نسبت دیگر کارت‌های گرافیکی برای ماینینگ دارد.

علاوه بر موارد بالا می‌توانید از کارت‌های گرافیکی Radeon RX Vega ۵۶، Radeon RX ۶۸۰۰ XT، GeForce RTX ۳۰۸۰، GeForce GTX ۱۶۶۰ Super وGeForce RTX ۲۰۶۰ Superبرای ماینینگ استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *