در چند سال اخیر بازارهای حراج در سیستم‌های بلاک‌چین و توکن‌های غیر مثلثی طرفداران بسیاری داشته و علاقه و فرصت زیادی برای هنرمندان ایجاد کرده است. تا زمانی که این سیستم در همه کشورها تازگی و محبوبیت دارد و فرصت خوبی برای خرید و فروش توکن‌های NFT به شمار می‌رود.

این روزها همه ‌جا صحبت از توکن‌های غیر قابل معاوضه یا NFT‌ها است. این توکن‌ها که باعث شگفتی خیلی‌ها شده‌اند، یک نوع دارایی دیجیتال منحصر به ‌فرد هستند. مثلا ممکن است یک تصویر ساده دیجیتالی یا یک توییت چند هزار دلار به فروش برسد.

برای ساخت یک NFT چه چیزی نیاز است؟

در ساخت یک NFT در ابتدا بسته به پلتفرم و نوع NFT مورد نظر، می‌بایست یک کیف پول و مقداری ارز دیجیتال داشته باشیم. پس از آن، می‌توانیم یک اثر هنری را به یک NFT تبدیل کرده، آن را قیمت‌گذاری کنیم و بفروشیم.

۱.کیف پول

برای اینکه بتوانید در حوزه NFT فعالیت کرده و تبادلاتی انجام دهید، قبل از هر چیز باید یک کیف پول دیجیتال داشته باشید. چرا که وقتی بخواهید یک NFT بسازید یا بخرید، ابتدا در کیف پول شما ذخیره خواهد شد. از آنجایی که بیشترین فعالیتی که در زمینه NFT انجام می‌شود در اتریوم است، شما هم می‌توانید کیف پول خود را متامسک، تراست‌ولت یا کوین‌بیس انتخاب کنید. به طور مثال کیف پول متامسک Metamask کیف پولی است که می‌توانید به صورت رایگان برای تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز از آن استفاده کنید. این کیف پول به ‌صورت یک افزونه بر روی مرورگرهایی همچون مرورگر کروم و فایرفاکس نصب می‌شود و شما خواهید توانست به راحتی از آن برای تبادل اتریوم و توکن‌های مبتنی بر آن استفاده کنید. در نتیجه پس از انتخاب کیف پول خود، آن را دانلود کرده و روی مرورگر خود نصب کنید. سپس یک حساب دیجیتال مانند اتریوم روی آن بسازید.

۲.ارز دیجیتال

در دنیای واقعی هر کاری که بخواهید انجام دهید لازم است یک کیف پول یا حساب بانکی برای خود داشته باشید تا در صورت لزوم هزینه‌های آن کار را بپردازید. در دنیای دیجیتال نیز چنین است. پس از اینکه کیف پول مورد نظر خود را ساختید، بهتر است کمی ارز دیجیتال خریداری یا استخراج کنید. مثلا اگر کیف پول متامسک ساخته‌اید، باید ارز اتر ETH بخرید. برای ساخت NFT، بهتر است در ابتدا ارز دیجیتالی معادل با مبلغی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار در کیف پول خود داشته باشید.

۳. انتخاب یک فروشگاه برای ساخت و فروش NFT

پس از انجام دو مرحله بالا می‌توانید کیف پول خود را به یکی از پلتفرم‌های زیر متصل کنید و توکن NFT خود را بسازید.

  • اوپن سی OpenSea
  • ریربل Rarible
  • مینتبل Mintable
  • زورا Zora
  • سوپر ریر Super Rare
  • نیفی گیتوی Nify Gateway

فروشگاه‌های بالا هر تصویر و فایلی را با فرمت‌های MP3، PNG، JPG، TXT  و GIF پشتیبانی می‌کنند و شما امکان تبدیل همه این فرمت‌ها را به NFT دارید. بهتر است اگر جزو هنرمندان و خلاقان کشورتان هستید، هر چیز ارزشمندی را که دارید با یکی از فرمت‌های نام برده به NFT تبدیل کنید.

از میان پلتفرم‌های مختلفی که برای ایجاد توکن‌های NFT وجود دارد، پلتفرم‌های Mintbase، InfiNFT، OpenSea ، Rarible و Cargo به کاربران خود این امکان را می‌دهند که توکن‌های NFT خود را طراحی کنند. از آنجایی که پلتفرم اپن‌سی OpenSea یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پلتفرم‌های ساخت، خرید و فروش توکن‌های غیر قابل تعویض بر روی شبکه اتریوم است، گزینه خوبی برای ساخت NFTهای شما محسوب می‌شود. مزیت این فروشگاه این است که فقط یک بار کارمزد گس پرداخت خواهید کرد. در صورتی که دیگر پلتفرم‌ها ممکن است برای ایجاد هر NFT از شما کارمزد دریافت کنند. علاوه بر این اگر به تازگی وارد این عرصه شده‌اید و می‌خواهید فعالیت خود را شروع کنید، ریریبل Rarible گزینه خوبی برای شماست. ریریبل یک بازار NFT است که از طریق سیستم عامل، مجموعه‌ای دیجیتال ایجاد کرده و بدون نیاز به مهارت برنامه نویسی، کاربران را در ساخت کالاهای دیجیتالی غیر قابل معاوضه یاری می‌دهد. به این صورت که هر کاربر می‌تواند برای ایجاد و نمایش آثار هنری خود به این بازار رفته، برای اثر خود قیمتی تعیین کرده و آن را به فروش برساند.

نکته‌ای که به هنگام ساخت و تعیین قیمت اثر در Rarible وجود دارد این است که پس از ایجاد اثر خود، پلتفرم درباره‌ تعداد و کالکشن کار از شما سوال می‌پرسد و پس از انتخاب تصویر و قیمت، لازم است کارمزد ساخت NFT را پرداخت کنید تا اثر شما بعد از چند ثانیه روی فروشگاه قرار بگیرد

پس از قرار گرفتن اثر شما در فروشگاه مورد نظر، هر شخصی در دنیا که به این سایت مراجعه می‌کند ممکن است برای آن اثر مبلغی پیشنهاد دهد. شما می‌توانید اثر خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی بفرشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *