در طول بیش از 3 دهه‌ای که ویندوز فعالیت خود را آغاز کرده است، همیشه در کنار تغییرات فنی، تغییرات ظاهری نیز بخشی مهم از پیشرفت این سیستم عامل به حساب می‌آمده است. آیکون‌های برنامه‌های ویندوز نیز قسمت اصلی این تغییرات ظاهری بوده‌اند و طی این سال‌ها از تغییر اندازه و رنگ تا دگرگونی کامل را به خود دیده‌اند.

پست امروز یک تاریخچه‌ی تصویری از این تغییرات است که امیدواریم نظر شما را نیز جلب کند.

Windows 1.x  (1987) و Windows 2.x (1987)

Windows 1.x

در دو نسخه‌ی اولیه ویندوز، آیکون‌ها تنها زمانی پدیدار می‌شدند که شما پنجره‌ی هر برنامه‌ را مینیمایز می‌کردید. به این ترتیب می‌توانید آیکون‌هایی که در اندازه 32×32 پیکسل و به صورت سیاه و سفید طراحی شده بودند را در تسک بار یا دسکتاپ ببینید.

Windows 3.0 (1990)

Windows 3.0

اولین آیکون‌های رنگی به صورت 16 رنگه و در همان اندازه 32×32 و با ظاهری مثلا سه بعدی در نسخه سوم ویندوز ظاهر شدند. Susan Kare این آیکون‌ها را طراحی کرده بود و زیر آن‌ها سایه‌ای قرار داد تا به این آیکون‌های پیکسلی بعد داده باشد.

Windows 3.1 (1992)

Windows 3.1

آیکون‌های نسخه‌ی بعدی ویندوز تقریبا همان آیکون‌های نسخه سوم بودند، با این تفاوت که جزییات بیشتری در آن‌ها به کار رفته بود. دیگر از آن سایه‌ی خاص نسخه قبل خبری نبود و از نظر کیفیت بصری نیز کمی بهتر شده بودند.

Windows 95 (1995)

Windows 95

این اولین بار بود که نسخه‌ای از ویندوز، دیگر با شماره اسم گذاری نشده بود و به نام سال انتشار در دسترس عموم قرار گرفت. در این نسخه برنامه‌های جدیدی در دسترس قرار گرفته بود که آیکون‌های منحصر به خود را داشت، در غیر این صورت هنوز بسیاری از آیکون‌ها شبیه به نسخه‌های قبل بود. اما Win32 API ویندوز 95 آیکون‌های 256×256 پیکسل را نیز در خود داشت که از 16.7 میلیون رنگ برای اولین بار پشتیبانی می‌کرد و ظاهری بسیار متفاوت و زیبا به آیکون‌ها داده بود، اما این حالت به صورت پیش‌فرض در دسترس نبود.

Windows 98 (1998)

Windows 98

برای اولین بار، ویندوز 98 با آیکون‌هایی 256 رنگه در همان اندازه 32×32 به بازار آمد، اما برای بعضی سیستم‌های قوی‌تر آیکون‌های 48×48 پیکسل نیز ازائه می‌کرد. در واقع ویندوز 98 نمایشگرهای با رزولوشن بالاتر را در نظر گرفته بود و می‌خواست تا ظاهر ویندوز بر روی این نمایگرها زیباتر جلوه کند.آیکون‌ها اگر چه از نظر ظاهر شبیه به نسخه‌های قبل بودند، اما به روزرسانی کوچک روی اکثر ان‌ها صورت گرفته بود.

Windows 2000 و Windows Me (2000)

Windows Me

شبیه به ویندوز قبلی، ویندوز 2000 نیز با آیکون‌های 256 رنگه در همان اندازه‌ها به بازار آمد. آیکون‌ها نیز کمی تغییر کرده بودند، این تغییرات برای بعضی از برنامه‌های بیشتر و برای بعضی کم‌تر بود. در ویندوز Me نیز به همین صورت بود با این تفاوت که بعضی از آیکون‌ها همچون آیکون My Computer به کلی تغییر کرده بود اما این موارد اندک بودند.

Windows XP (2001)

Windows XP

ویندوز XP محبوب، تنها یک سال بعد از ویندوز 2000 به بازار  آمد. آیکون‌های 32 بیتی (16.7 میلیون رنگ)، ظاهر به روز شده و پنجره‌هایی که قابلیت ترانسپرنت را داشتند، همگی برای اولین بار در این نسخه از ویندوز به نمایش گذاشته شد، نسخه‌ای که تا سال‌های سال پراستفاده‌ترین ویندوز بود.

Windows Vista (2007)

Windows Vista

6 سال بعد، یکی از بدترین نسخه‌های ویندوز به بازار آمد که البته ظاهری کاملا متفاوت و بسیار زیبا داشت. در این نسخه برای اولین بار از اینترفیس Aero رونمای شد، آیکون‌ها سایه‌های بسیار زیبا داشتند و همگی در اندازه 256×256 پیکسل به ارائه شدند. در این نسخه شما می‌توانستید اندازه‌ی آیکون‌ها را تغییر دهید که این تغییر اندازه در واقع آیکون‌هایی با اندازه مناسب را روی دستگاه لود می‌کرد و تنها همان یک آیکون نبود که بزرگ و کوچک می‌شد.

Windows 7 (2009)

Windows 7

ویستا آنقدر بد بود که مایکروسافت مجبور شد خیلی سریع نسخه‌ای دیگر از ویندوز را ارائه کند که بعد از ویندوز 7، یکی از بهترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها بود. به نظر مایکروسافت آنقدر برای مسائل فنی وقت گذاشته بود که خیلی نرسید کاری برای ظاهر این نسخه کند، چون 7 بسیار شبیه به ویندوز ویستا بود و آیکون‌های آن نیز جز در برخی موارد، درست‌ همان‌ها بودند.

Windows 8 (2012) و Windows 8.1 (2013)

Windows 8

ویندوز 8 یک تغییر ماهوی در ظاهر این سیستم عامل داد که خیلی به نظر کاربران ویندوز خوش آیند نیامد. اینترفیس مترو ظاهر جدید ویندوز بود و شما مستقیما به محیط دسکتاپ وار نمی‌شدید. در این نسخه خیلی از آیکون‌ها به نمایه‌ای ساده و سفید رنگ بدل شدند که پس زمینه‌ای رنگی داشتند و وقتی وارد حالت دسکتاپ می‌شدید، همان آیکون‌هایی که در ویندوز 7 بود را با تغییراتی جزیی، مشاهده می‌کردید.

Windows 10 (2015)

Windows 10

هر بار که نسخه‌ای بد از ویندوز ارائه می‌شد، مایکروسافت به سرعت با ارائه یک سیستم عامل بهتر اشتباهات خود را جبران می‌کرد و ویندوز 10 نیز دقیقا به همین دلیل ارائه شد. دوباره همه چیز به حالت قبل بازگشت. البته که از نظر ظاهری ویندوز 10 بسیار با نسخه‌های قبل فرق داشت، اما آیکون‌های برنامه‌ها اکثرا ترکیبی از نسخه 7 و 8 بودند. البته بعضی از برنامه‌ها آیکون‌هایی داشتند که کاملا از نو طراحی شدند اما تعداد آن‌ها بسیار کم بود.

Windows 11 (2021)

Windows 11

حالا که نسخه‌ی بتای ویندوز 11 ارائه شده، می‌توان دید که مایکروسافت یک بازنگری کلی در شکل آیکون‌ها داده  همه چیز را از نو طراحی کرده است. هنوز نظر دادن درباره این طراحی جدید زود است، اما خیلی‌ها از همین حالا آن را پسندیده‌اند و باید دید، آیا بعد از ارائه رسمی این نسخه از ویندوز نیز نظرات به همین شکل باقی خواهد ماند، یا خیر!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *