گاهی اوقات ممکن است فکر کنید که مدت زیادی است که از سیستم عامل گوگل در در دستگاه‌های هوشمند اندرویدی خود استفاده کرده‌اید. به این دلیل که بیش از یک دهه از ورود اولین تلفن رسمی اندروید به قفسه فروشگاه‌ها می‌گذرد. تصمیم کلیدی در تاریخچه اندروید، تعهد گوگل به تبدیل اندروید به یک سیستم عامل متن باز بود که به آن اجازه داد تا در بین سازندگان گوشی بسیار محبوب شود. تنها چند سال پس از عرضه اندروید ۱، گوشی‌های هوشمند در دست کاربران دیده شد. سیزده سال از این زمان گذشته و با اندروید ۱۳ روبه‌رو هستیم. این سیستم عامل به راحتی به محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل در سراسر جهان تبدیل شد و بسیاری از رقبای خود را شکست داد و فقط اپل با سیستم عامل iOS خود توانسته به عنوان یک رقیب جدی در بازار باقی بماند. بیایید نگاهی به تاریخچه اندروید بیندازیم.

تاسیس اندروید

تاریخچه اندروید در اکتبر ۲۰۰۳ قبل از فراگیر شدن تلفن هوشمند آغاز شد. ریچ ماینر، نیک سیرز، کریس وایت و اندی روبین چهار بنیانگذار آن بودند. در آن زمان، روبین به توسعه اندروید برای آگاهی مالک گوشی از موقعیت مکانی آن و بهبود  عملکرد دوربین‌های دیجیتال اشاره کرد. در سال 2005 گوگل اندروید را خرید و همه چیز تغییر کرد. روبین و سایر اعضای موسس به توسعه سیستم عامل تحت مالکان جدید خود ادامه دادند. سپس تصمیم گرفتند از لینوکس به عنوان پایه سیستم عامل اندروید استفاده کنند که این امکان را فراهم کرد تا سیستم عامل را به طور رایگان به تولیدکنندگان تلفن همراه ارائه دهد. روبین تا سال 2013 به عنوان سرپرست تیم اندروید در گوگل باقی ماند.

لوگوی اندروید

ایرینا بلوک لوگویی را برای سیستم عامل اندروید در حین کار برای گوگل ایجاد کرد. سپس بلوک و گوگل تصمیم گرفتند که خود ربات سبز رنگ اندروید را به یک پروژه متن باز تبدیل کنند. پس از آن تعداد زیادی از مردم لوگوی اندروید را تغییر دادند، زیرا گوگل چنین تغییراتی را تحت مجوز Creative Commons 3.0 Attribution اجازه می‌دهد.

آغاز تاریخ اندروید با Android 1.0

در سال 2007، اپل اولین آیفون را روانه بازار کرد و عصر جدیدی را در محاسبات تلفن همراه آغاز کرد. در آن زمان، گوگل هنوز به صورت مخفیانه روی اندروید کار می‌کرد. اما در نوامبر همان سال، این شرکت به آرامی برنامه‌های خود را برای رقابت با اپل و دیگر پلتفرم‌های موبایل را اعلام کرد. در یک تحول بزرگ، گوگل تشکیل اتحادیه Open Handset را رهبری کرد. این شامل سازندگان تلفن مانند HTC و Motorola، سازندگان تراشه مانند Qualcomm و Texas Instruments و اپراتورهایی از جمله T-Mobile بود. نسخه بتای عمومی اندروید نسخه ۱ در پنجم نوامبر 2007 برای توسعه‌دهندگان راه‌اندازی شد. در سپتامبر 2008، اولین گوشی هوشمند اندرویدی معرفی شد که آن را با نام HTC Dream  شناختند. با این حال، برای استفاده سیستم عامل Android 1.، و شرکت Google تعدادی از محصولات را با هم ادغام کرد که این شامل Google Maps، YouTube، و مرورگر Chrome  بود که از خدمات جستجوی گوگل استفاده می‌کرد. همچنین اولین نسخه اندروید مارکت را داشت. گوگل با افتخار اعلام کرد که این فروشگاه برنامه دارای ده‌ها برنامه اندرویدی منحصر به فرد و اولین در نوع خود خواهد بود.

کاپ کیک اندروید ۱.۵

اعتبار نامگذاری نسخه‌های اندروید به نام دسرها به طور سنتی به مدیر پروژه رایان گیبسون می‌رسد. به همین منظور کیک کوچک نام اولین نام رسمی نسخه اندروید بود که در مقایسه با دو نسخه عمومی اول، چندین ویژگی و پیشرفت جدید را مانند امکان آپلود ویدیوها در YouTube و چرخش خودکار صفحه نمایشگر اضافه کرد. اولین گوشی‌ها گلکسی سامسونگ و HTC Hero بودند.

دونات اندروید ۱.۶

گوگل به سرعت Android 1.6 Donut را در سپتامبر 2009 راه‌اندازی کرد. به این صورت که سیستم عامل جدید از اپراتورهایی که از شبکه‌های مبتنی بر CDMA استفاده می‌کردند، پشتیبانی می‌کرد. ویژگی‌های دیگر شامل معرفی جعبه جستجوی سریع و جابجایی سریع بین دوربین، دوربین فیلمبرداری و گالری برای ساده کردن تجربه ضبط رسانه بود. همچنین دونات ویجت Power Control را برای مدیریت Wi-Fi، بلوتوث و GPS  معرفی کرد.

اکلر اندروید ۲ Android 2.0-2.1 Eclair

در اکتبر 2009 حدود یک سال پس از عرضه اندروید اول گوگل نسخه دوم سیستم عامل را با کد رسمی Eclair منتشر کرد. این نسخه اولین نسخه‌ای بود که پشتیبانی از تبدیل متن به گفتار را اضافه کرد و همچنین تصاویر پس زمینه زنده، پشتیبانی از چندین حساب و ناوبری نقشه‌های گوگل را در میان بسیاری از ویژگی‌ها و بهبودهای جدید دیگر معرفی کرد. موتورولا دروید Droid  اولین تلفنی بود که اندروید 2.0 را در اختیار داشت.

با ما همراه باشید تا در ادامه تکامل بزرگترین سیستم عامل موبایل در جهان را بخوانیم و تمام نسخه‌های اصلی سیستم عامل اندروید تاکنون را برشماریم.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *