در یک دهه اخیر، گوشی‌های هوشمند با شیبی تند پیشرفت کرده‌اند و حالا هر کدامشان، یک کامپیوتر قدرتمند همراه به حساب می‌آیند. بسیاری از کارهایی که در گذشته تنها با لپتاپ یا کامپیوترهای خانگی انجام می‌شد، حالا توسط این گوشی‌ها انجام می‌شود و افراد زیادی در دنیا، تمامی کارهای خود را توسط این دستگاه‌ها به انجام می‌رسانند.

در حال حاضر گوشی‌های اندرویدی پرچم‌دار، با پردازشگرهای بسیار قوی 4 هسته‌ای و مقدار رم بسیار بالا عرضه می‌شوند و حتی دستگاه‌های میان رده نیز از پس اجرای بازی‌هایی با گرافیک بالا بر می‌آیند. اما گزینه‌ای در تنظیمات اندروید به نام های‌پرفورمنس (high-performance) وجود دارد که ادعا دارد، می‌تواند تا حدی کارایی دستگاه را بالا ببرد.

در مقاله‌ای که امروز برایتان تهیه کرده‌ایم، این ادعا را مورد بررسی قرار می‌دهیم و می‌بینیم که آیا واقعا مود های‌پرفورمنس گوشی شما را سریع‌تر می‌کند؟

مود های‌پرفورمنس چیست؟

اگر چه جزییات زیادی در مورد این مود گفته نشده اما می‌توان چند حدس منطقی در این باره زد. برای مثال، وقتی شما مود های‌پرفورمنس را فعال می‌کنید، کارایی پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی در بالاترین حد ممکن خود قرار می‌گیرد.

در گذشته، بعضی افراد گوشی‌های خود را روت کرده و از رام‌های دستکاری شده استفاده می‌کردند تا با اورکلاک کردن بخش‌های مختلف دستگاه، تا آخرین حد از توان پردازنده‌ها را به کار بگیرند و بازی‌های روز با بهترین کیفیت اجرا کنند. اما با توجه به این که این قابلیت به صورت رسمی و در تنظیمات سیستم عامل اندروید گنجانده شده، مسملا تا مرز اورکلاک پیش نمی‌رود چون این کار عموما پردازنده مرکزی و گرافیکی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در واقع با استفاده از این حالت، چند تغییر کوچک در تنظیمات به وجود می‌آید که پردازنده شما با حداکثر توان و نه بیش از آن کار کرده تا مشکل گرم شدن بیش از حد به وجود نیاید. غیر فعال کردن بعضی از ابزارهایی که در بک‌گراند فعال می‌شوند در کنار این تغییرات، سرعت دستگاه را بالا خواهد برد و بخش مهمی از کاربرد این حالت برای انجام بازی است و در هنگام اجرای بازی نیز، خیلی از ابزارهایی که به صورت خودکار در بک‌گراند کار می‌کنند، مورد نیاز شما نیستند.

پس اولین سوال ما که به آن جواب داده شده این است که مود های‌پرفورمنس ، گوشی را اورکلاک نمی‌کند و همچین قابلیتی ندارد. اما در زمینه انجام بازی، عملکرد دستگاه را مسلما بهبود می‌بخشد.

چطور مود های‌پرفورمنس را فعال کنید

در حال حاضر تنها چند شرکت هستند که در بعضی از گوشی‌های خود، این گزینه را در نظر گرفته‌اند. برندهای Samsung، OnePlus، Oppo و Realme از جمله این شرکت‌ها به حساب می‌آیند.

دسترسی به این گزینه در گوشی‌های مختلف متفاوت است. برای مثال در OnePlus که از OxygenOS استفاده می‌کند، باید به مسیر Settings > Battery > Advanced Settings بروید تا بتوانید مود های‌پرفورمنس را فعال کنید. با توجه به این که ColorOS شبیه به این سیستم عامل است، تقریبا مسیر فعال سازی در Oppo و Realme هم به همین گونه خواهد بود. کافی است مدل گوشی خود و عبارت High Performance Mode  را در اینترنت جستجو کنید، تا مسیر مورد نظر را پیدا نمایید.

آیا مود های‌پرفورمنس واقعا عملکرد دستگاه را بهبود می‌بخشد؟

برای این که به جواب این سوال برسید، چند آزمایش کوچک انجام دادیم. برای نتایجی که در ادامه مشاهده می‌کنید، از گوشی OnePlus 9RT استفاده کرده‌ایم که از پردازنده مرکزی Snapdragon 888 و پردازنده گرافیکی Adreno 660 استفاده می‌کند و دارای 12 گیگ رم است و در واقع خود به تنهایی یک گوشی خیلی قوی به حساب می‌آید.

نتایج بنچمارک

با استفاده از Geekbench 5 و AnTuTu یک سری اطلاعات تکنیکال دقیقتر از عملکرد گوشی قبل و بعد از مود های‌پرفورمنس به دست آمده که به خوبی نشان می‌دهد، از نظر اعداد و ارقام، تغییراتی در عملکرد دستگاه به دست آمده است. نتایج Geekbench 5‌ نشان می‌دهد که عملکرد تک هسته‌ای دستگاه افزایش داشته اما در حالت چند هسته‌ای، پس رفت را نشان می‌دهد. البته این منطقه است چون در این حالت، توان هر هست باید افزایش پیدا کند.

در نتایج به دست آمده از AnTuTu نیز می‌بینید که عملکرد پردازنده گرافیکی و حافظه نیز رشد داشته و در مجموع عملکرد بهتری از دستگاه مشاهده می‌شود.

نتایج عملی

اعداد و ارقام همیشه عملکرد واقعی دستگاه‌ها را نشان نمی‌دهند، پس به همین دلیل به سراغ اجرای بازی‌های قوی روی اندروید رفتیم. هر دو بازی Call of Duty و Genshin Impact در نیم ساعت اول عملکرد عالی داشته‌اند اما بعد از آن از فریم ریت آن‌ها کاسته شد و وقتی که مود های‌پرفورمنس را روشن کردیم نیز دقیقا نتایج یکسانی به دست آمد.

در نهایت، گوشی شما برای این که بیش از حد داغ نشود، بعد از مدتی که تحت فشار کار کرده، به صورت خودکار عملکردش را کاهش می‌دهد تا گرمای تولید شده را نیز کم کند. مود های‌پرفورمنس شاید به صورت مقطعی عملکرد دستگاه را بهبود ببخشد، اما جلوی این مورد را نمی‌تواند بگیرید.

همچنین برای استفاده روزمره نیز، این مود کاربرد ویژه‌ای برایتان نخواهد داشت و فقط مصرف باتری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *