اینترنت دنیای تصاویر است که متاسفانه بسیاری از آن‌ها هم کم‌کیفیت هستند. اما در این بین تصاویر وکتور به وجود آمدند تا بتوانند مشکل افت کیفیت فایل‌ها در اندازه‌های مختلف را حل کنند.

تصاویر وکتور چه تفاوتی با عکس‌های معمولی دارند؟

عکس‌های وکتور از سایزهای مختلف پیکسل در کنار هم ساخته شده‌اند. بیشتر تصاویر آنلاینی که روی اینترنت یافت می‌شوند شطرنجی هستند. بستر عکس‌ها از پیکسل‌های حاوی رنگ برای تشکیل و انتقال عکس ساخته شده. تصاویر گرافیکی وکتور هم برای تشکیل از پیکسل‌های مشخص و مربع‌های حاوی رنگ استفاده می‌کنند. در حقیقت سعی داریم بگوییم نوع فرمول و هندسی تشکیل‌دهنده عکس مستقل از رزولویشن آن است. یعنی تصویر کیفیت خود را از دست نمی‌دهد بلکه با چند ضلعی حاوی رنگ ماهیت عکس حفظ می‌شود. در حالی که در مورد عکس‌های بی‌کیفیت این موضوع صادق نبوده و با زوم عکس عناصر آن شطرنجی می‌شود.
وقتی یک عکس را تبدیل به تصویر کارتونی (Illustrator) می‌کنید، می‌توانید بدون از دست دادن کیفیت تصویر آن را به اندازه مورد نظر در بیاورید.

۱- گام نخست: انتخاب یک عکس برای تغییر

مهم نیس چه تصویری انتخاب می‌کنید زیرا در طی مراحل ویرایش اندازه آن بزرگ‌تر از اول خواهد شد. با این همه بعضی تصاویر بهتر در این فرایند جواب خواهند داد. بهتر است ویرایش را روی یک عکس با موضوع واحد و همچنین روی یک بستر سفید یا شفاف با رزولویشن پایین انجام دهید.

ما در این آموزش از تصویر Ryu از سری Street Fighter استفاده می‌کنیم که معیارهای ذکر شده در بالا را در خود جای داده است. مثلا تنها یک موضوع دارد و شخصیت آن برای وکتور کردن قابل تشخیص است. تصاویر وکتور معمولا برای لوگوها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲- گام دوم: Trace تصویر

ابزار Trace تصویر به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات رنگ یک عکس را گرفته و یک رد تکراری ایجاد کنید.
اول، تصویر خود را در Illustrator باز کنید. برای فعال شدن گزینه‌ها عکس را انتخاب کنید. این گزینه‌ها باید در بالای پنجره Illustrator شما باشد. سپس روی منوی کشویی در کنار Image Trace کلیک کرده وHigh Fidelity Photo یا Low Fidelity Photo را انتخاب کنید.

طبق تجربه ما، گزینه low-fi در تصاویر JPG و PNG با کیفیت پایین از بازدهی خوبی برخوردار است در حالی که hi-fi برای تصاویر با کیفیت و وضوح بالا مناسب است. تصویر شما دچار فرایند ردیابی به صورت خودکار خواهد شد. شما شاهد چندین دور تغییر عکس خود خواهید بود اما باید صبر کنید تا روند انجام گیرد. برای نمونه، تصویر زیر یک نمای جلو قبل از شروع روند است.

به پیکسل‌بندی توجه کنید. حالا عکس پس از روند:

در حالی که جزئیات زیادی در تصویر اصلی ما جدا شده اما باز هم وضوح خود را دارد. توجه کنید که مهم نیست چقدر عکس را زوم کنیم باز هم تصویر پیکسلی نشده است. با این وجود تصویر کلی به یک شکل باقی می‌ماند. تصویر کلی ما قبل از ویرایش در زیر قرار دادیم.

حالا تصویر ما را پس از ویرایش ببینید:

در حالی که ممکن است برخی از بخش‌های تصویر واضح‌تر بنظر به رسد اما کلیت تصویر حفظ شده است.

۳- گام سوم: جداسازی رنگ‌ها

ممکن است تصویر شما از اشکال رنگی در بستر تصویر تشکیل شده باشد. برای تکمیل فرایند وکتور خود باید این گروه‌های رنگی را برای ویرایش از هم جدا کنید. برای انجام این کار، تصویر ردیابی (trace) شده خود را انتخاب کرده و روی دکمه Expand در بالای پنجره کلیک کنید.

به این ترتیب قادر خواهید بود که اشکال کامپوزیتی که تصویر شما را تشکیل می‌دهد را مشاهده کنید. تصویر شما باید یک طرح آبی هنگام انتخاب داشته باشد. بعد، روی تصویر راست کلیک کرده و Ungroup را در منوی باز شده انتخاب کنید. با این قابلیت می‌توانید شیپ‌های رنگی خود را از هم جداسازی کنید.

توجه کنید که در پنل لایه‌ها، رنگ‌های شما به لایه‌های مختلف تقسیم شده باشد.

۴- گام چهارم: ویرایش تصویر وکتور

حالا می‌توانید یک عکس پیکسلی شده را به راحتی برای وکتور کردن ویرایش کنید. با حذف هر گروه رنگی که می‌خواهید شروع کنید. شما می‌توانید یک گروه رنگی را با کلیک کردن بر روی یک شیپ و رفتن به Select > Same > Fill Color انتخاب کنید. این همه گروه‌ها را با همان رنگی انتخاب می‌کند که با استفاده از ابزارDirect  Selection  انتخاب شده‌اند.

سپس Backspace بر روی صفحه کلید خود ضربه بزنید تا تمام شیپ‌ها حذف شوند. اگر می‌خواهید یک گروه رنگ خاص را تغییر یا گسترش دهید، میتوانید با انتخاب یک لایه و با استفاده از ابزار Direct Selection ، این کار را انجام دهید. پس از اینکه یک لایه را انتخاب کردید، فضاهای خالی را با ابزار قلمو پر کرده و رنگ‌های بیشتری به طرح خود اضافه کنید.

۵- تصویر خود را ذخیره کنید

خب حالا می‌توانید پس‌زمینه روشن و بی‌رنگ‌تان را اصلاح و ویرایش کنید.

در مرحله آخر آماده تبدیل تصویر وکتور به یک Illustrator هستیم: برای حفظ کیفیت تصویر آن را روی فرمت وکتور ذخیره کنید. فرمت‌های تصویر وکتور PDF، AI، EPS، SVG و تعدادی دیگر است. ما از فرمت SVG استفاده خواهیم کرد. هنگامی که ویرایش تصویر به پایان رسید به File > Export > Export As بروید.
در پنجره زیر، عنوان فایل را انتخاب و SVG را در منوی کشویی نوع فایل انتخاب کنید.

حالا تصویر شما روی کامپیوتر ذخیره شده است.

Join the Conversation

6 Comments

  1. خیلی مفید بود .
    فقط یه سوال تصویر اولی که پیکسلی هست چجوری این تصاویر رو درست می کنند؟ در حالیکه کل پیکسل های به کار رفته شاید به اندازه ده هزار تا پیکسل بشه و خب طبیعتا نمیشه که ده هزارتا را با دقت رسم کنند!!

  2. خیلی مفید بود .
    فقط یه سوال تصویر اولی که پیکسلی هست چجوری این تصاویر رو درست می کنند؟ در حالیکه کل پیکسل های به کار رفته شاید به اندازه ده هزار تا پیکسل بشه و خب طبیعتا نمیشه که ده هزارتا را با دقت رسم کنند!!

  3. hi and tnx for your help
    but also you can use png to svg online convert
    and after that you can import it to illustrator and save it as .ai or what ever

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *