تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین اصولی است که نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده است و البته سوالات بسیار زیادی را نیز برای آنها بوجود آورده است! سوال اول و مهم کاربران فعال در زمینه طراحی سایت و سئو این است که آیا تجربه کاربری بر روی سئوی سایت تاثیرگذار است یا خیر؟ قطعا گوگل به صورت انسان نمی‌تواند سایت شما را مشاهده کند و چیزی که گوگل می‌بیند، کدهای سایت شما است! در کدهای سایت شما نیز هیچ ظاهری مشخص نیست و این کاربران هستند که با رفتار خود به گوگل برخی از اطاعات را ارائه می‌کنند! در واقع گوگل به رفتار کاربران سایت شما نگاه می‌کند و با استفاده از آن به رتبه‌بندی سایت‌های مختلف می‌پردازد. مثلا اگر کاربران سایت در یک صفحه زیاد بمانند، گوگل متوجه اهمیت آن صفحه می‌شود و آن را در صدر نتایج جستجوی گوگل نمایش می‌دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی تاثیرات طراحی خوب وبسایت و تجربه کاربری بر روی سئو بپردازیم تا بتوانید سایت خود را با رعایت همین نکات ساده به رتبه‌های اول گوگل برسانید.

رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو بر اساس فاکتورهای سئو

فعالیت گوگل به بیش از ۲۰ سال می‌رسد که در طی این سالیان تغییرات زیادی در جزئیات الگوریتم‌های گوگل اتفاق افتاده است؛ این تغییرات هر سال در حال انجام بوده و در سال‌های اخیر این تغییرات به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. این جزییات شامل متن و سایر اجزای مورد استفاده در سایت شما می‌شود که هریک برای موتورهای جستجو اهمیت خاص خود را دارند.

جایگاه سایت‌های نوپا در موتورهای جستجو، چرا سایت‌های جدید رتبه خوبی می‌گیرند؟

یک سایت جدید شانس زیادی برای کسب رتبه‌های بهتر در موتور جستجو دارد؛ اما این موضوع همیشه درست نیست و موارد زیادی هستند که در رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیرگذار خواهند بود. محتوای جدید موردپسند گوگل است و تنها سایت‌های بروزشده سیگنال‌هایی را برای گوگل ارسال می‌کنند! الگوریتم‌های گوگل این سیگنال‌ها را ارتقاء می‌دهند و ارتقاء سیگنال‌ها تنها به محتوای قدیمی بهینه یا بهبود محتوای قدیمی سایت بستگی دارد.

هنگامی که یک کسب‌وکار سایت خود را مجددا راه‌اندازی می‌کند، با کاهش رتبه در نتایج جستجوی گوگل و کاهش ترافیک سایت مواجه می‌شود؛ دلیل این اتفاقات بدلیل عدم توجه به برخی از امور فنی نظیر ریدایرکت لینک‌ها به صورت ۳۰۱ و… مربوط می‌شود! در واقع همه کسب‌وکارها می‌خواهید ظاهر جدید از سایت خود را به نمایش بگذارند اما نباید عملکرد فنی موتورهای جستجو را نادیده بگیرند.

طراحی صفحه‌اصلی سایت و کم بودن کیفیت و کمیت محتوا

روند چند سال اخیر طراحی وب کمی از حالت تکنیکی بودن خود فاصله گرفته است و موتورهای جستجو به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهند؛ در چند سال اخیر استفاده از اسلایدرها، تصاویر و فضای خالی (سفید) سایت افزایش و محتوای آنها کاهش پیدا کرده است! اگرچه این موارد حس مناسبی را در کاربر القا می‌کند اما گاهی اوقات سبب کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو نیز می‌شود.

گوگل تنها قادر به خواندن محتوای سایت شما است و نمی‌تواند ظاهر سایت شما را ببیند! البته چنین موضوعی به معنای افزایش رتبه گوگل با افزایش طول مطالب و محتوای سایت نیست و تنها یکی از فاکتورهای سئو را شامل می‌شود؛ بنابراین با رعایت این موضوع دیگر نیازی به نگرانی در رابطه با وجود مانع از نظر طول محتوا برای افزایش رتبه وجود نخواهد داشت.

سناریوی دیگری که در زمینه فضای سفید سایت وجود دارد، این است که فضای سفید سبب افزایش خوانایی محتوای یک سایت می‌شود؛ اما هنگامی که کاربر بخش سفید یک سایت را اسکرول می‌کند و به بخش محتوای آن می‌رسد، باز همان اتفاق قبلی رخ می‌دهد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد گوگل به محتوایی که در بالای فضای سفید سایت وجود دارد اهمیت بسیار زیادی می‌دهد اما این موضوع بازهم به معنای گرفتن رتبه بهتر در سایت‌هایی که محتوای خود را قبل از فضای سفید سایت را قرار می‌دهند، نیست؛ از طرف دیگر وجود فضای سفید نیز به معنای وجود اشکال در سایت و گرفتن نمره منفی از دیدگاه گوگل نخواهد بود. نیاز به این موارد تنها در یک میدان رقابتی بسیار سنگین احساس می‌شوند و بدون بهینه‌سازی این موارد تنها کمی رقابت شما سخت‌تر خواهد بود.

اهمیت تجربه کاربری در رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج موتورهای جستجو

گوگل نمی‌تواند متوجه بهینه‌بودن کاربرپسندی و تجربه کاربری مناسب سایت شما نمی‌شود و موتورهای جستجو نحوه حرکت و فعالیت کاربران در سایت را برای تعیین دامنه یک سایت مهم نمی‌دانند! البته این موضوع به این معنا نیست که تجربه کاربری نمی‌تواند بر روی رتبه‌بندی سایت‌ها تاثیر بگذارد و طراحی واکنش‌گرای یک سایت می‌تواند مثال بسیار خوبی باشد. در حال حاضر گوگل سایت‌های ریسپانسیو و واکنش‌گرا را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد و کاربران نیز ترجیح می‌دهند تا از سایت‌های بهینه‌شده برای موبایل استفاده کنند؛ گوگل نیز طراح واکنش‌گرای سایت را از مهم‌ترین فاکتورهای سئو معرفی کرده و آن را از فاکتورهای پایدار و همیشگی آن به شمار آورده است. از طرف دیگر کدنویسی بهینه و تمیز و تصاویر سایت از جمله مواردی هستند که به افزایش سرعت بارگذاری سایت کمک می‌کنند؛ باز هم این ایده به این معنا نیست که تصاویر شاد و روشن می‌توانند رتبه سایت شما را افزایش دهند و بیشتر به موضوع ارتباط فاکتورهای سئو با تجربه کاربری اشاره می‌کند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *