طراحی سایت اگرچه ممکن است یک پروسه یکباره و کوتاه‌مدت به نظر برسد اما باید بگوییم یک پروسه طولانی مدت پیش روی شما خواهد بود. طراحی یک سایت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که چند متخصص با تخصص‌های متفاوت باید بر روی آن کار کنند. یکی از مواردی که باید در آن از متخصصان بهره ببرید، مسئله UX یا تجربه کاربری است. در این مقاله قصد داریم به بررسی UX و همچنین چند راه‌کار برای بهبود آن خواهیم پرداخت.

بسیاری از افراد تنها به زیبایی یک سایت توجه می‌کنند و فکر می‌کنند اگر یک وب‌سایت زیبا طراحی شده باشد، دیگر هیچ مشکلی برای آن وجود ندارد. اگرچه طراحی ظاهری یا رابط کاربری بسیار مهم است اما باید توجه داشته باشید که اگر یک سایت در کنار UI نتواند موارد دیگر را به درستی اجرا کند، آن سایت نقطه ضعف‌های زیادی دارد. فرض کنید سایت شما از نظر ظاهر و UI کاملا زیبا و حرفه‌ای طراحی شده باشد اما این سایت با کندی سرعت، عدم دسترسی کاربران به بخش‌های مختلف و… مواجه باشد طراحی شما کاملا بلااستفاده خواهد بود.

اگر شما از آن دسته از کاربرانی هستید که طراحی‌های ظاهری سایت خود کاملا حرفه‌ای و زیبا انجام می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم نکاتی که در این مقاله برای بهبود تجربه کاربری ارائه می‌شود را به شدت رعایت کنید تا بتوانید طراحی‌های خود را به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن پیاده‌سازی کنید.

واکنش‌گرایی (Responsive)

اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که در زمینه UX موردتوجه متخصصان این حوزه قرار می‌گیرد، مسئله واکنش‌گرایی و Responsive بودن یک سایت است. واکنش‌گرایی یک سایت به معنای سازگاری یک سایت با دستگاه‌های جانبی مختلف نظیر موبایل، تبلت و سایر دستگاه‌های هوشمند که کاربران با استفاده از آن اقدام به بازدید از سایت شما می‌کنند، است. امروزه عصری است که بیشتر کاربران با استفاده از موبایل و تبلت به وب‌گردی و همچنین رفع نیاز خود می‌پردازند و اگر نتوانید سایت خود را چنین دستگاه‌هایی سازگار کنید، بخش عظیمی از ترافیک خود را از دست خواهد داد. از طرفی واکنش‌گرا بودن یک سایت یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو و بهینه‌سازی سایت به شما می‌آید که اگر نتوانید آن را به درستی اجرا کنید، ممکن است فاکتورهای دیگر سئو خیلی کارآمد نباشند. اگر سایت شما واکنش‌گرا نیست و نمی‌خواهید طعم تلخ شکست و ریزش ترافیک را تجربه کنید، هرچه زودتر به ریسپانسیو کردن آن اقدام کنید.

اگر بخواهیم به آمار و ارقام موجود در این زمینه گریزی بزنیم، جالب است بدانید نسبت افرادی که از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنند، ۵۱ به ۴۲ درصد گزارش شده است؛ این ارقام روز به روز در حال پیشروی به سمت دستگاه‌های جانبی هستند که باید از این هشدار متوجه اهمیت ریسپانسیو بودن قالب یک سایت شده باشید. همچنین اگر کاربری وارد سایت شما شود و سایت شما را در حالت واکنش‌گرا و سازگار با دستگاه خود مشاهده نکند، احتمال خروج از سایت شما تا ۵برابر افزایش می‌یابد.

اگر از وردپرس برای طراحی وب‌سایت خود استفاده کرده‌اید می‌توانید با استفاده از این افزونه‌ها سایت خود را ریسپانسیو کنید:

دسترسی ساده به بخش‌های مختلف سایت برای افراد معلول

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی دسترسی به بخش‌های مختلف برای افراد مختلف بسیار ساده شده است و اگر بخواهیم مثال بزنیم، افرادی که دارای معلولیت جسمی هستند در تمام جهان به دنیای گسترده‌ی اینترنت دسترسی دارند. همچنین اگر نگاهی به اطراف خودمان بیندازیم، متوجه حضور آنها در بخش‌هایی نظیر برنامه‌نویسی، طراحی گرافیک و… می‌شویم و برخی از آنها به موفقیت‌های چشم‌گیری نیز دست یافته‌اند. بنابراین شما باید برای چنین افرادی در سایت خود امکاناتی را در نظر بگیرید تا راحت‌تر بتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند! به طور مثال استفاده از رنگ‌هایی که توسط افرادی که با بیماری کور رنگی مواجه هستد، شناسایی شود کمک زیادی به چنین افرادی می‌کند.

استفاده از ابزار فیلتر کردن ویژگی‌های محصولات فروشگاه

این امکان را قطعا در فروشگاه‌های مختلفی مشاهده کرده‌اید و از اهیمت آن مطلع هستید. بسیاری از کاربران سعی می‌کنند به جای اینکه دنبال محصول موردنظر خود بگردند، از چنین ابزارهایی برای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به محصول موردنظر خود استفاده کنند. در سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس چنین افزونه‌هایی به راحتی در دسترس هستند و می‌توانید از آنها به صورت کاملا رایگان استفاده کنید.

درنظر گرفتن پیشنهادات کاربران دائمی سایت

برای کاربران دائمی سایت خود نظرسنجی برگزار کنید تا بتوانید از نظرات آنها برای بهبود شرایط سایت خود استفاده کنید! اگر کاربری نظری را ثبت می‌کند قطعا استفاده از آن بدلیل اهمیت داشتن آن برای کاربران سایت بسیار مفید است. با اینکار می‌توانید سهم فروش خود را در بازار آنلاین تا چند برابر افزایش دهید.

استفاده از صفحه ارسال درخواست برای کاربران

در سایت‌های مختلف کاربرانی وجود دارند که به دنبال یک مطلب خاص می‌گردند اما نه تنها آن را در سایت شما پیدا نمی‌کنند، بلکه به کمی جستجو متوجه می‌شوند در سایت‌های دیگر نیز وجود ندارد. آنها با ارسال درخواست به شما می‌توانند شانس اضافه شدن مطلب موردنظر خود را افزایش دهند و شما نیز با پذیرش درخواست و فراهم آوردن آن می‌توانید نظر بسیاری از کاربران خود را جلب کنید.

ایجاد فضای خالی برای فراهم آوردن قدرت تجزیه و تحلیل بیشتر برای افراد

یکی از مواردی که علاوه بر UI در UX نیز حائز اهمیت است! در UI بدلیل ایجاد فضای زیباتر اهمیت دارد اما استفاده از آن در UX فراتر از این موارد است. کاربران شما در هنگام مطالعه یک مطلب نیاز به تجزیه و تحلیل توسط مغز دارند که فضاهای خالی و استفاده از فضای سفید در اطراف متن‌های خود می‌توانید قدرت تجزیه و تحلیل آنها را تا حد زیادی افزایش دهید.

نتیجه‌گیری: استفاده از تکنیک‌های UX در کنار ظاهر زیبای یک سایت یا اپلیکیشن می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی کسب‌وکار شما داشته باشد. با رعایت نکاتی که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم می‌توانید سطح UX سایت خود را تا حد خوبی افزایش دهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

3 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *