در سال‌های اخیر اپل و مایکروسافت ظاهری مدرن به سیستم عامل‌های خود داده‌اند. برای مثال پنجره‌های شفاف، افکت‌های نرم و المنت‌های متنوع باعث شده‌اند تا ظاهر ویندوز و macOS طی این سال‌ها کاملا دگرگون شود. اما شما می‌توانید این بخش‌ها را غیر فعال کنید یا با بالا بردن کنتراست تصویر، تغییراتی در آن ایجاد نمایید.

تغییر کنتراست در مک

زیاد کردن کنتراست تصویر یکی از چندین قابلیتی است که macOS برای شخصی سازی تصویر خروجی به کاربرانش می‌دهد. این کار برای این است که کسانی که مشکل دید دارند بتوانند با زیاد کردن کنتراست، راحت‌تر با دستگاه خود فعالیت کنند و نوشته‌ها را بهتر بخوانند. وقتی این گزینه را فعال کنید تمامی المان‌های رابط کاربری از جمله دکمه‌ها و بخش‌های نوشتاری، دارای یک حاشیه سیاه خواهند شدکه به این ترتیب خواندن آن‌ها برای کسانی که گفتیم، بسیار راحت‌تر خواهد شد.

برای فعال سازی این گزینه در macOS باید از طریق منوی اصلی به System Preferences بروید. پس روی لوگوی اپل کلیک کرده و این مورد راانتخاب کنید.

در پنجره‌ای که بالا می‌آید، گزینه‌ی Accessibility را انتخاب نمایید.

در صفحه بعدی و در ستون سمت چپ روی گزینه‌ی Display کلیک کنید.

حالا در بخش راست تصویر گزینه‌ای با نام Increase Contrast مشاهده خواهید کرد که با زدن تیک آن، کنتراست بالا فعال می‌شود.

حالا اگر در بخش‌های مختلف macOS بگردید، متوجه تغییرات زیادی که این گزینه در سیستم عامل ایجاد می‌کند خواهید شد. البته یک گزینه در پایین همین بخش نیز وجود دارد که کنتراست تصویر خروجی را کم و زیاد می‌کند که در واقع تنها تصویر است و ربطی به المان‌های مختلف سیستم عامل ندارد.

برای این که این گزینه را غیر فعال کنید، کافی است از همین مسیر رفته و این بار تیک Increase Contrast را بردارید تا همه چیز به حالت اولیه باز گردد.

تغییر کنتراست در ویندوز

سیستم عامل ویندوز هم یک گزینه برای تغییر کنتراست دارد که البته عملکرد آن در نهایت خیلی متفاوت است. در واقع این گزینه چندین تم مختلف است که در آن از رنگ‌هایی کنار هم استفاده شده که کنتراست بالا ایجاد می‌کنند. این گزینه دقیقا برای کسانی طراحی شده است که مشکل خواندن نوشته‌ها موقع کار با ویندوز را دارند. به صورت پیش فرض چند تم کنتراست بالا برای ویندوز در نظر گرفت شده اما شما می‌توانید تم مخصوص به خود را بسازید.

برای فعال سازی این گزینه استارت منو را باز کرده و روی آیکون چرخ دنده یا همان Settings کلیک کنید.

سپس به Ease of Access و بعد به High Contrast بروید.

حالا می‌توانید گزینه‌ی مورد نظر را فعال کنید. در نظر داشته باشید که لیست کشویی موجود در زیر این بخش به شما اجازه‌ی انتخاب از میان تم‌های مختلف رامی‌دهد.

کلید میانبر برای روشن و خاموش کردن این گزینه نیز کلیدهای شیفت چپ + آلت چپ و پرینت اسکرین است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *