مایکروسافت دو نسخه کلی از ویندوز دارد، یکی نسخه کامپیوترهای خانگی و یکی مخصوص سرور. در نگاه اول شاید ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور ۲۰۱۶ کاملا به هم شبیه باشند اما در مورد استفاده کاملا متمایز هستند. ویندوز ۱۰ برای استفاده روزمره تدارک دیده شده و ویندوز سرور برای مدیریت چندین کامپیوتر، فایل‌های متعدد و میزبانی از سرویس‌های مختلف تهیه گردیده است.

استفاده از کدهای یک شکل در ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور

وقتی هر دو ویندوز را کنار هم اجرا می‌کنید، تفاوت‌های میان‌ آن‌ها واقعا به چشم نمی‌آید. هر دو از دسکتاپ یک شکل بهره می‌برند، کلید استارت و منوی یک شکل دارند و حتی نوار ابزار آن‌ها هم کاملا به هم شبیه است. هر دو حتی از کرنل مشابهی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود بتوانید به راحتی نرم‌افزارهای مشابه را روی هر دو سیستم عامل ویندوز نصب کنید. برای مثال شما از همان فایل نصبی برنامه‌هایی همچون گوگل کروم یا مایکروسافت آفیسی که در ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنید، می‌توانید برای نصب در ویندوز سرور نیز بهره ببرید.

اما تشابهات همینجا به پایان می‌رسد. مایکروسافت ویندوز ۱۰ را به گونه‌ای طراحی کرده که شما در مقابل سیستم عامل نشسته و کارهای خود را به پیش ببرید، در صورتی که ویندوز سرور برای مدریت کاربرن و دسترسی آن‌ها به فایل‌ها و شبکه‌ها تدارک دیده شده است. اگر چه ویندوز سرور دسترسی به دسکتاپ را به کاربر می‌دهد، اما شما می‌توانید بدون اینترفیس گرافیکی نیز آن را نصب کرده یا حتی بعد از نصب آن را حذف کنید. حتی ورود گرافیکی به این نسخه از ویندوز را نیز می‌توان حذف کرد.

ویندوز سرور به همراه ابزارهایی برای مدیریت سرور عرضه می‌شود

وقتی نمایه گرافیکی ویندوز سرور را اجرا می‌کنید، برنامه‌های از قبل نصب شده‌ای را می‌بینید که اولین تفاوت‌ها میان دو ویندوز را به شما نشان می‌دهد. برنامه‌هایی برای مدیریت شبکه و کاربران که می‌توان از میان آن‌ها به دو ابزار آشنای  DHCP services یا  Active Directory Domain Services اشاره کرد. قابلیت‌هایی که در یک سرور حیاتی هستند اما در ویندوز ۱۰ وجود نداشته یا باید به زحمت به وسیله برنامه‌های شخص ثالث آن‌ها را شبیه سازی کرد.

ویندوز سرور از قطعات قوی‌تری پشتیبانی می‌کند

در ادامه باید به این موضوع نیز اشاره کرد که ویندوز سرور از سخت‌افزار قوی‌تری نیز پشیتبانی می‌کند. برای مثال ویندوز ۱۰ پرو، نهایتا از دو ترابایت رم پشتیبانی می‌کند در صورتی که ویندوز سرور امکان نصب تا ۲۴ ترابات رم را به کاربر می‌دهد. اگر چه این میزان رم به هیچ وجه برای یک کاربر خانگی قابل هضم نیست، اما برای یک سرور گاهی مورد استفاده دارد.

مثال دیگر در مورد پردازنده است که ویندوز ۱۰ تنها یک پردازنده فیزیکی را پشتیبانی می‌کند در صورتی که در ویندوز سرور شما می‌توانید از دو پردازنده همزمان استفاده کنید. در مورد هسته‌ی ویندوز‌ها، میزان هارد یا بسیاری چیزهای دیگر نیز اوضاع به همین ترتیب است.

قابلیت‌هایی که در ویندوز سرور وجود ندارد و محدودیت‎هایی که وجود دارد

البته ویندوز سرور بعضی قابلیت‌های ویندوز ۱۰ را ندارد. مثلا در این نسخه از ویندوز کورتانا وجود نداشته و از طریق فروشگاه گوگل نیز قابل نصب نیست. این مسئله برای مرورگر اج یا ابزار Timeline نیز صادق است و شما به جای Edge باید از اینترنت اکسپلورر استفاده کنید که آن هم محدودیت‌هایی دارد. بسیاری از کاربران که از نمایه گرافیکی ویندوز سرور استفاده می‌کنند، مجبور به نصب گوگل کروم می‌شوند تا بتوانند از شر محدودیت‌های سنگین اینترنت اکسپلورر رها شوند.

در این نسخه از ویندوز، خبری از ورود به سیستم عامل با اکانت مایکروسافت نیست و باید از اکانت‌های لوکال در آن استفاده کنید. مضاف بر اینکه امکان توقف دانلود به روز رسانی‌ها را نداشته و ویندوز سرور حتما باید تمامی به‌روزرسانی‌ها را دانلود کند.

کاربری آشنا و ساده‌تر ویندوز ۱۰

ویندوز رفته رفته در این سال‌ها در استفاده ساده‌تر شده است و به واسطه ابزارهایی که به صورت پیش‌فرض بر روی آن نصب شده و سیستم استفاده از اکانت مایکروسافت، کاربری را برای استفاده کنندگان راحت کرده است. امکان استفاده از این ویندوز برای برقراری ارتباط با گوشی یا دستگاه‌های دیگر وجود دارد و شما می‌توانید بدون محدودیت از انواع برنامه‌ها استفاده کنید. تمامی چیزهایی که ویندوز سرور به هیچ وجه در اختیارتان نخواهد گذاشت.

ویندوز سرور گران‌تر هم هست!

و در نهایت اینکه ویندوز سرور بر اساس لایسنسی که برای آن خریداری می‌کنید، بسیار گران‌تر از ویندوز معمولی است. برای خرید این نسخه باید مبلغی بین ۵۰۰ تا ۶۲۰۰ دلار پرداخت کرده و حتی در بعضی موارد این رقم بالاتر نیز می‌رود در صورتی که ویندوز ۱۰ هزینه‌ی بسیار کم‌تری داشته و اگر قبل ویندوز ۷، ۸ یا ۸٫۱ را خریداری کرده باشید، این نسخه برایتان رایگان قابل دانلود است.

Join the Conversation

3 Comments

  1. محدودیت مرورگر ویندوز سرور با خاموش کردن سکیوریتی مرورگر برطرف میگردد و نیازی به نصب دیگر مرورگر ها نیست .

  2. محدودیت مرورگر ویندوز سرور با خاموش کردن سکیوریتی مرورگر برطرف میگردد و نیازی به نصب دیگر مرورگر ها نیست .

  3. سلام
    کاش مطالب بیشتری راجع به کار با شبکه و تعریف کاربرها در ویندوز سرور می نوشتید. مثلا توی سازمان ها دیدم که میان از طریق دامنه ای که روی ویندوز سرور تعریف شده به پورتال درون شبکه وصل میشن ولی متوجه نشدم چطور این اتفاق می افته. ممنون از مطلب خوبتون.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *