سایت‌های مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی مهم‌ترین بخش کسب‌وکارها را شامل می‌شوند که برای رفع نیاز کاربران طراحی شده و توسعه یافته‌اند! پس از مدتی سایت‌های مربوط به کسب‌وکارها قدیمی می‌شود و دیگر نمی‌توانید نیاز کاربران را رفع کند یا از تکنولوژی‌ها و استانداردهای وب عقب می‌افتد. در چنین مواقعی سایت باید دوباره بر اساس آخرین تکنولوژی‌های وب طراحی‌شده و البته توجه داشته باشید که سایت شما باید همانند قبل بتواند نیاز کاربران را رفع کند. عدم رفع نیاز کاربران به معنای کاهش فروش شما است و اگر این مسئله ادامه پیدا کند، ممکن است کسب‌وکار شما به علت بازطراحی شکست بخورد! بنابراین اگر قصد طراحی مجدد وبسایت خود را دارید، باید علاوه بر رعایت استانداردهای وب بتواند به نیاز کاربران نیز پاسخ بدهد و این مسئله برای رشد کسب‌وکارهای بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم به بررسی یک برنامه‌ریزی عالی برای یک بازطراحی حرفه‌ای که بتواند نیاز کاربران را رفع کند، بپردازیم.

چرا سایت نیاز به طراحی مجدد دارد؟

بسیاری از کاربران به بازطراحی سایت به دید تغییر کلی سایت نگاه می‌کنند اما همیشه این‌گونه نیست! معمولا سه دلیل عمده برای بازطراحی یک سایت وجود دارد:

  • ابزارهای بسیار مهم و تاثیرگذار طراحی سایت در سال ۲۰۱۸
  • بهبود کاربردپذیری و فروش بیشتر: اگر سال‌های زیادی است که سایت خود را تغییر نداده‌اید و پتانسیل فروش شما کاهش یافته است، طراحی مجدد سایت یک گزینه بسیار عالی برای بهبود فروش شما است.
  • تغییر کسب‌وکار: اگر اخیرا نوع کسب‌وکار شما تغییر کرده است، نیازمند بازطراحی سایت خود خواهید بود؛ به‌طور مثال شما صاحب یک فروشگاه فیزیکی گل بوده و در کنار آن یک سایت ساده برای اطلاعات گل داشته‌اید! اکنون می‌خواهید در کنار ارائه درباره گل‌ها به مشتریان خود، سرویس فروش و تحویل گل به آنها را نیز انتخاب کنید؛ در اینصورت سایت شما نیازمند طراحی مجدد است تا بتواند نیاز مشتریان و قابلیت تجاری بودن سایت را برطرف کند.
  • برندسازی: هنگامی که کاربران یک برند تجاری از سایت آنها بازدید می‌کنند، حدود ۵۵ درصد کاربران از آن برند ناامید می‌شوند! دلیل آن نیز طراحی بد یک سایت است. با بازطراحی سایت مربوط به یک کسب‌وکار می‌توانید به برند تجاری خود اعتبار ببخشید.

گاهی اوقات طراحی مجدد یک سایت بخش بزرگی از تغییر در برند (Rebranding) را تشکیل می‌دهد! در واقع اگر برند تجاری شما تغییر کرد، باید سایت خود را نیز بازطراحی کنید. شناسایی هدف کسب‌وکار به صورت دقیق و شفاف می‌تواند طراح تجربه کاربری و مدیر پروژه را در راه‌برد دقیق پروژه یاری کند.

تنظیم معیارهای اصلی

اگر شما به دنبال موفقیت یک کسب‌وکار آنلاین هستید، پیش از برنامه‌ریزی برای آن باید معیارهای خود از موفقیت را تعریف کنید. هنگامی که من شما به دنبال طراحی مجدد یک سایت هستید، باید اهداف قابل‌ اندازه‌گیری را برای پیش از شروع پروژه تعیین کنید! به عنوان مثال اگر قصد شما از بازطراحی سایت دست‌یابی به فروش بیشتر است، می‌توانید هدف خود را نرخ تبدیل یا میانگین درآمد حاصل از هر مشتری در نظر بگیرید. این اهداف باید دقیق باشند و بهترین آنها معیارهای فعلی کسب‌وکار شما است! برای تعیین معیارهای اصلی خود شما نیازمند پاسخ‌گویی به دو سوال مهم و اساسی هستید:

  1. وضعیت فعلی سایت شما بر اساس معیارهایی که برای موفقیت سایت درنظر می‌گیرید، چگونه است؟
  2. معیار مقایسه سایت شما با سایت رقیب‌هایتان چیست؟

اگر وب‌سایت شما بر اساس یک سیستم دقیق مورد آنالیز و تحلیل قرار می‌گیرد، پاسخ دادن به سوال اول زیاد سخت نیست! تنها کافی است معیارهای میانگین خود را بر اساس ۱۲ ماه گذشته قرار دهید و وضعیت فعلی آن را مشخص کنید. در بسیاری از بازطراحی‌های صورت گرفته، انجام تست کاربردپذیری با استفاده از معیارهای کمیتی مهم است و کسب‌وکارهایی که سایت خود را مجددا طراحی می‌کنند، این تست را نیز درنظر می‌گیرند.

برای بدست آوردن معیارهای مقایسه با رقیبان، شما می‌توانید یک ارزیابی دقیق از کاربردپذیری سایت آنها انجام دهید! این یک ایده بسیار دقیق است که نقاط ضعف و قوت را نیز نشان می‌دهد و ایده‌های آنها را برای شما نمایان می‌سازد. ارزیابی کاربردپذیری یک آزمون بسیار دقیق است که توسط طراح و متخصص تجربه کاربری یا کاربران مورد آزمایش قرار می‌گیرد. کاربرانی که از دو یا چند کسب‌وکار رقیب استفاده می‌کنند، می‌توانند کمک بسیار زیادی در زمینه ارزیابی کاربردپذیری به شما کنند. کاربردپذیر بودن یک سایت به معنای این است که بتواند نیاز کاربران را رفع کند! در ابتدای مقاله گفتیم که اگر سایت نتواند کاربردپذیر باشد یا نتواند نیاز کاربران را رفع کند، کسب‌وکار شما با شکست مواجه می‌شود. بنابراین هدف اول شما باید یک بازطراحی کاربردپذیر باشد تا بتواند نیاز کاربران را رفع کند؛ این‌کار به افزایش فروش کمک می‌کند و سبب رشد سریع‌تر کسب‌وکار شما نیز خواهد شد.

درنظر گرفتن نیازهای کاربران به عنوان اهداف کسب‌وکار

طراحی یک سایت نیازمند کاربرمحور بودن است و از طرفی اهداف کسب‌وکار شما نیز بسیار مهم هستند! نیازهای کاربران یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در لیست اهداف شما قرار بگیرند؛ در غیراینصورت تمامی فرآیندهای صورت گرفته در کسب‌وکار بی‌معنی خواهد بود! اما چگونه می‌توانید نیازهای کاربران را در لیست اهداف کسب‌وکار قرار داد؟ در مقاله بعدی به آن پاسخ خواهیم داد.

استفاده از آخرین تکنولوژی‌های وب در سایت کسب‌وکارها بسیار مهم است اما اگر سایت شما با وجود آنکه از آخرین استانداردهای وب بهره می‌برد نتواند نیاز کاربران را رفع کند، در نهایت منجر به شکست کسب‌وکار شما می‌شود. بنابراین اولین هدف شما باید رفع نیاز کاربران و در مرحله بعد استفاده از استانداردهای وب باشد تا یک بازطراحی سایت شما موفق باشد. در این مقاله به بررسی برخی از موارد که اهمیت زیادی در بازطراحی یک سایت دارند پرداختیم و در مقاله بعدی نیز به بررسی مسائل دیگری خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *