وقتی پای تولید محتوا به میان می‌آید، چند تفاوت اصلی میان نوشتن محتوا برای مخاطب آنلاین و مخاطب آفلاین وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. در این مطلب برخی از بهترین رویه‌های کپی‌رایتینگ محتوا را مرور خواهیم کرد و از طرف دیگر ابزار‌هایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که به شما کمک می‌کنند موضوعات جذابی برای مخاطب خود انتخاب کنید.

با وجود عواملی مثل سبک، طول محتوا و ساختار، که هر یک در نگارش محتوای ویژه‌ی کانال‌های مختلف تاثیر شگرفی روی نتیجه‌ی نهایی دارند، عادات مطالعه‌ی محتوای آنلاین و آفلاین ممکن است با تفاوت‌های متعددی همراه شوند.

شما برای جلب توجه مخاطب آنلاین نیاز دارید خود را با رویه‌ای که برمی‌گزینید تطبیق دهید. برای مثال، با اینکه مطالعه‌ی یک مقاله‌ی بلند در روزنامه می‌تواند فعالیتی لذتبخش باشد، خواندن مقالات چند صفحه‌ای در فضای آنلاین احتمالاً مخاطب را کلافه خواهد کرد.

علت این امر آن است که مخاطب آنلاین به طور پیوسته زیر هجوم اطلاعات قرار دارد. نیاز مخاطب به انجام چند کار هم‌زمان و استفاده‌ی سریع از داده‌های آنلاین به شکلی اثربخش، نهایتاً منجر به کوتاه شدن بازه‌ی تمرکز و توجه او می‌شود.

وقتی برای مخاطب آنلاین می‌نویسید، حتماً باید در نظر داشته باشید برای چه کسی می‌نویسید و نوشته‌ی خود را با نیاز‌های او هماهنگ سازید. سن، موقعیت شغلی، علایق و سلایق، اولویت‌ها و سطح دانش پیش‌زمینه، از جمله مواردی هستند که در مورد مخاطب خود بهتر است مد نظر داشته باشید.

با در نظر داشتن این موضوع، چند نمونه از بهترین شیوه‌های رایج برای نگارش موفق محتوا را با هم مرور می‌کنیم:

شروعی گیرا داشته باشید

با یک پاراگراف گیرا به عنوان «طعمه» شروع کنید که به وضوح به خواننده توضیح دهد با چه چیزی روبرو خواهد شد. یک جمله‌ی جذاب و گیرا در آغاز مطلب، برای جلب توجه مخاطب ضروری است. این طعمه می‌تواند آمار و ارقام جالب، یا یک سوال تفکر برانگیز باشد؛ مثل «۶۰ درصد از مردم اعتقاد دارند داشتن سگ رضایت بیشتری برایشان فراهم می‌سازد» یا «آیا از آخرین متد‌های نگهداری از حیوانات خانگی اطلاع دارید؟».

برای مخاطب بنویسید، نه حساب بانکی شرکت

اطمینان حاصل کنید در حین نوشتن، همیشه مخاطب هدف خود را در ذهن دارید و روی آن چیزی تمرکز می‌کنید که می‌توانید به آنها ارائه دهید. سعی کنید محتوای خود را از دید آنان بخوانید. زیاد سعی در فروش نداشته باشید؛ هدف شما جلب مشارکت مخاطب است نه بمباران آنها با پیام‌های تبلیغاتی.

تکلیف مخاطب را معلوم کنید

یک راهنمایی مفید دیگر اینکه از پیام «دعوت به اقدام» (Call to action) استفاده کنید. پیام دعوت به اقدام یا CTA بیانیه‌های کوتاهی هستند که برای ترغیب بازدیدکنندگان وبسایت به انجام اقدامی خاص طراحی شده‌اند؛ به همین دلیل باید تا جایی که می‌توانید خلاقیت به خرج دهید تا بتوانید مخاطب خود را به این اقدام متقاعد کنید.

پیام دعوت به اقدام شما می‌تواند چیزی شبیه «همین حالا آغاز کنید» یا «همین امروز ثبت نام کنید» باشد. پیام خود را در جهت تناسب حداکثری با استراتژی‌تان تنظم کنید و مطمئن شوید شما را در رسیدن به اهدافتان یاری می‌کند.

استمرار و نظم را حفظ کنید

تولید منظم و مستمر محتوا یعنی پیدا ایده‌های جذاب ممکن است گاهی اوقات کار آسانی نباشد. به همین منظور در ادامه چند راه ساده برای دست یافتن به موضوعات جذاب را با شما در میان خواهیم گذاشت.

سعی کنید رقبای خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا ببینید به چه موضوعاتی می‌پردازند. در حین همین بررسی‌ها، از موضوعات احتمالی فهرستی تهیه کنید و بعداً وقتی زمان فکر کردن به محتوا‌های جدید فرا رسید، به آن فهرست سری بزنید.

به علاوه، ابزار‌هایی نظیر Answer the Public به شما اجازه می‌دهند با وارد کردن یک موضوع یا اصطلاح خاص، لیستی متشکل از بیشترین جستجو‌ها و سوال‌های انجام شده پیرامون آن موضوع را دریافت کنید. این برای پیدا کردن موضوعات مناسب برای خلق محتوای جدیدی که از سوی مخاطب نیازی واقعی برایش وجود داشته باشد، بسیار مفید واقع می‌شود.

Search Console گوگل نیز از جمله ابزار‌های دیگری است که می‌تواند به شما کمک کند از میزان محبوبیت یک موضوع اطلاع حاصل کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد اصطلاحاتی که افراد برای پیدا کردن وبسایت شما جستجو می‌کنند را بیابید.

Keyword Planner نیز ابزار دیگری است که به شما نشان می‌دهد چند نفر یک اصطلاح خاص را روی اینترنت جستجو می‌کنند.

در نهایت باید گفت مطمئن شوید ثبات را در سبک نوشتاری خود حفظ می‌کنید تا وقتی خوانندگان محتوای شما را می‌خوانند، بلافاصله بتوانند ارتباط سبک آن را با برند و لحن کلی کسب‌و‌کارتان تشخیص دهند.

ارزش‌های خود را بشناسید

بهره‌مندی از یک لحن شفاف و قابل تشخیص به شما کمک خواهد کرد با مخاطب رابطه‌ای برقرار کنید که باعث تمایز شما از رقبایتان می‌شود. سعی کنید ویژگی‌هایی که می‌خواهید خوانندگان شما برندتان را با آنها بشناسند روی کاغذ بیاورید؛ ویژگی‌هایی از قبیل صداقت و اشتیاق. همیشه محتوای خود را با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها بنویسید.

جمع‌بندی

تفاوت سبک‌های نوشتن برای مخاطب آنلاین و آفلاین را بشناسید و در نظر داشته باشید. به منظور نوشتن برای مخاطب آنلاین توصیه‌های ذکر شده را به کار ببندید و ببینید چگونه می‌توانید برای تولید محتوای جدید از منابع آنلاین ایده بگیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *