محتوای هر سایت مهم‌ترین بخش آن را تشکیل می‌دهد و کاربران هر سایتی برای محتوای سایت از آن بازدید می‌کنند. موتورهای جستجو نظیر گوگل نیز تنها به محتوای سایت اهمیت می‌دهند و رفتار کاربران در مرحله‌های بعدی قرار می‌گیرد! محتوای هر سایت به اجزای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که مهم‌ترین آنها محتوای متنی است که در گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز بیشترین اهمیت را دارند. در مرحله بعدی محتوای تصویری، ویدئویی و… هستند که برای کاربران و سپس موتورهای جستجو مهم هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع محتوای تصویری و بصری برای سایت‌ها بپردازیم و کاربرد آن را برای شما تشریح کنیم.

محتوای متنی، اولین محتوای غیربصری مهم سایت‌ها

متن‌ها اولین و مهم‌ترین محتوای هر سایتی را تشکیل می‌دهند که از مرحله راه‌اندازی سایت تا مرحله پشتیبانی مشتریان همراه شما هستند. متن‌های سایت به شما کمک می‌کنند تا بتوانید خدمات و توضیحات سایت هدف را شناسایی کنید و بدانید هدف از راه‌اندازی آن سایت ارائه چه خدماتی به کاربران است.

در مرحله بعدی هنگامی که شما مقالات یک سایت را مطالعه می‌کنید، قطعا متوجه این موضوع می‌شوید که ارائه توضیحات و خدمات با استفاده از خدمات متنی است. برخی از شبکه‎های اجتماعی نظیر توییتر نیز در مرحله اول برای اشتراک‌‍گذاری متن‌ها هستند و در مرحله‌های بعدی ممکن است برای ارتباط مستقیم از طریق سایت یا اشتراک‌گذاری تصاویر یا ویدیوها باشند.

محتوای بصری و تاثیرگذاری آن بر روی کاربران

محتوای بصری آن چیزی است کاربران با نگاه مستقیم متوجه آن می‌شوند و نیازی به خواندن چیزی ندارند! البته این موضوع به این معنی نیست که نمی‌توان از محتوای بصری به صورت ترکیبی با محتوای متنی استفاده کرد؛ اگر در سایت‌های مختلف دقت کرده باشید، در تصاویر یا اینفوگرافیک‌های خود متن‌هایی را جهت توضیحات به کاربران استفاده می‌کنند.

در ادامه به بررسی انواع محتوای بصری خواهیم پرداخت تا بتوانید بهتر به محتوای سایت خود رسیدگی و آنها را مدیریت کنید. پیش از آنکه بخواهیم به بررسی و دسته‌بندی محتوای بصری بپردازیم، جالب است بدانید بیش از ۶۵درصد افراد یادگیری خود را از طریق محتوای بصری انجام می‌دهند و پذیرش مغز برای یادگیری مطالب جدید از طریق محتوای بصری بیش از ۹۰درصد است.

تصاویر، اولین و رایج‌ترین محتوای بصری

تصاویر یکی از مهم‌ترین بخش‌های محتوای بصری در سایت را تشکیل می‌دهد که معمولا با محتوای متنی ادغام می‌شود! البته ادغام محتوای متنی و تصویری نیز به دو صورت انجام می‌شود:

  • درج متن در تصویر که بیشتر برای توضیح عکس و نمودارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • درج تصاویر در میان متن‌ها که این بخش عمده‌ سایت‌ها را تشکیل می‌دهد؛ در واقع در این روش هدف محتوای متنی است و در میان متن‌‌ها از تعداد تصویر مرتبط استفاده می‌شود تا بتواند تاثیر بیشتری بر مخاطبان بگذارد! اگر بخواهیم بر اساس نتایج به دست آمده به اهمیت استفاده از تصاویر در سایت بپردازیم، باید بگوییم که بازخورد مقالاتی که از تصاویر استفاده می‌کنند حدود ۹۴درصد بیشتر از مقالات بدون تصویر است.
  • بازاریابی محتوایی برای کسب‌و‌کار‌های کوچک به زبان ساده

اهمیت استفاده از تصاویری که خودتان تهیه یا طراحی کرده‌اید!

استفاده از تصاویر حتی در صورتی که از سایت‌ها یا تصاویری که توسط سایر افراد تهیه شده است، بسیار تاثیرگذار است! اما اگر بتوانید تصاویر را خودتان تهیه کنید یا در صورتی که سایت شما دیجیتال است، خودتان طراحی کنید تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. هنگامی که شما از تصاویری که توسط خودتا تهیه شده است استفاده می‌کنید، در واقع کپی‌رایت را نیز رعایت کرده‌اید و اینکار سبب افزایش اعتبار و هویت برند شما می‌شود.

البته این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که تهیه تصاویر یا عکاسی از مناظر مختلف نیازمند هزینه و زمان بسیار زیادی است که باید یک تیم مجزا به‌کار بگیرید؛ در صورتی که بودجه شما برای استخدام یک تیم کافی است، پیشنهاد می‌کنیم حتما اینکار را انجام دهید اما اگر کسب‌وکار شما کوچک است و پتانسیل چنین کاری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از منابع رایگان نظیر پینترست، اینستاگرام و سایت‌هایی که تصاویر گوناگون به صورت رایگان یا پولی در اختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید.

یک پیشنهاد؛ سعی کنید از تصاویری که در گوگل و بخش تصاویر قابل دست‌یابی هستند استفاده نکنید! چنین بخش‌هایی معمولا توسط کاربران دیگر نیز مشاهده می‌شوند و جذابیت خاصی ندارند؛ همچنین از چنین تصاویری در سایت‌های دیگر نیز استفاده می‌شود و برای اعتبار کسب‌وکار شما مناسب نیست. اگر کسب‌وکار شما طوری است که باید از مناظر طبیعی تصویر تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم به همراه تیم عکاسی خود یک کمپ چند ساعته یا حتی چند روزه برگزار کنید تا علاوه بر تهیه عکس‌ها توسط خودتان، تیم شما نیز دور هم جمع شده باشند و از طبیعت لذت کافی را ببرند! این موارد سبب می‌شوند تا بتوانید بازدهی تیم خود را نیز افزایش دهید و خستگی کارمندان خود را کاهش دهید؛ این موارد برای تیم‌های کوچک بسیار عالی است و با هزینه‌های بسیار پایین قابل انجام است.

استفاده از محتوای بصری در کنار محتوای متنی سایت سبب افزایش راندمان یک سایت و افزایش یادگیری کاربران می‌شود؛ اولین موردی که باید در سایت خود به آن توجه کنید، میزان بازدهی مقالات و خدمات شما برای کاربران است! در واقع اگر سایت شما نتواند رضایت کافی را از کاربران جذب کند، قطعا این مورد سبب می‌شود تا کسب‌وکار شما مفید نباشد و در آینده ممکن است با شکست مواجه شوید. در این مقاله به بررسی چند مورد از محتوای بصری پرداختیم که با استفاده از آن قادر به افزایش محبوبیت سایت خود در میان کاربران خواهید بود؛ در مقالات بعدی به بررسی سایر موارد از محتوای بصری خواهیم پرداخت تا بتوانید از همه‌ی آن نهایت استفاده را ببرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *