اگر از آن دسته از کسب‌وکارهایی هستید که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنید تا خدمات یا محصولات خود را معرفی کنید، حتماً می‌دانید که دیده شدن محتوا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازاریابی محتوا است. به همین دلیل مانند تبلیغات، از کمپین‌های بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند تا بتوانند محتوای خود را به دست مخاطب هدف برسانند. در مجموعه مقالات آموزش کمپین بازاریابی محتوا به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم. اگر بخش‌های قبلی مقاله را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا آن‌ها را بخوانید و سپس به سراغ این مقاله بیایید تا راحت‌تر بتوانید این موضوع را درک کنید.

تکنیک های جانبی در کمپین بازاریابی محتوا

روش های پیش رو میتوانند با هر یک از انواع بازاریابی محتوا که بررسی کردیم مورد استفاده قرار گیرند و ارزش و اعتبار آن را افزایش دهند. این تکنیک ها معمولا به تنهایی جذابیت کافی را ندارند ولی در کنار روش های اصلی کارایی بسیار زیادی خواهند داشت.

یک) تهیه اینفوگرافیک

تهیه اینفوگرافیک سریعترین راه انتقال اطلاعات است که متاسفانه در ایران به آن توجه زیادی نشده است. استفاده از اینفوگرافیک برای کاربران بسیار آسان است و شانس دست به دست شدن آن میان کاربران خیلی بالاست. معمولا این تکنیک به تنهایی استفاده نمیشود ولی میتواند مکمل مناسبی برای هریک از روش های دیگر باشد.

سه نکته در تهیه اینفوگرافیک با هدف بازاریابی محتوا:

  • فقط اطلاعات مهم و کاربردی را مطرح کنید.
  • یک داستان بسازید و با استفاده از نمودار و تصویر آن را قابل فهم کنید.
  • محتوای اینفوگرافیک برای موتورهای جستجو قابل درک نیست. در کنار آن نیاز به محتوای متنی هم خواهید داشت.

تولید اینفوگرافیک در ایران بسیار محدود است و مجموعه های بسیاری به صورت مقطعی و غیرهدفمند در این زمینه فعالیت داشته اند. احتمالا خود شما هم چنین تجربه ای را برای مجموعه خود داشته اید. به تازگی ساخت صفحات لندینگ و اینتراکتیو جایگزین اینفوگرام شده است.

دو) بهترین ها، محبوب ترین ها، جدیدترین ها

یکی از جذاب ترین روش های بازاریابی محتوا جمع آوری لیستی از بهترین هاست. جدیدترین آهنگ ها، محبوب ترین محصولات، سریع ترین خودروها یا  هر چیزی شبیه به آن میتواند یک صفحه یا مقاله جانبی در زمینه کاری شما باشد. این صفحات معمولا با تعداد جستجوی بالا میتوانند کاربران زیادی را به سایت شما سرازیر کنند.  شاید یکی از نمونه های جالب سایت زومیت و بخش راهنمای خرید در آن باشد.

سه) مصاحبه با افراد سرشناس

مصاحبه با یک شخصیت شناخته شده و محبوب در زمینه کاری شما میتواند بر ارزش و اعتبار محتوا و سایت شما اضافه کند. این نوع محتوا معمولا مخاطبین زیادی را به خود جلب میکند، نظرات کاربران را به همراه خواهد داشت و در سایت های دیگر بازنشر می‌شود. واکنش کاربران به محتوای شما میتواند تاثیر بازاریابی محتوا را بیشتر کند.

سه نکته کلیدی در بازاریابی از طریق مصاحبه:

  • به دنبال مشهورترین‌ها باشید.
  • ساختاری مشخص و روندی استاندارد در گفتگوهای خود داشته باشید.
  • تصویر، فایل صوتی یا حتی ویدیو میتواند فاصله مخاطب با مهمان شما را به حداقل برساند.

این تکنیک عموما در مجلات اینترنی مورد استفاده قرار میگیرد در حالیکه میتواند در هر سایت یا تجارتی مثمر ثمر باشد.

چهار) بازاریابی محتوا با استفاده از ویدیو و پادکست

تحقیقات نشان میدهد. زمانیکه به سمت تولید ویديو و پادکست بروید رقابت با شما بسیار سخت خواهد شد. این تکنیک بازاریابی محتوا هزینه و زمان زیادی از شما صرف میکند ولی مطمئن باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد.

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا از طریق ویدیو:

  • حتما بودجه ای برای ساخت ویدیو در نظر بگیرید و با حرفه ای ها کار کنید.
  • ترجیحا از زیرنویس در ویديو استفاده کنید و در کنار آن محتوای متنی هم منتشر کنید.
  • ویدیو خود را در ابزارهای اشتراک گذاری مانند آپارت و یوتیوب بارگذاری کنید.

در اینجا منظور ما سایت های اشتراک گذاری پادکست یا ویدیو نیست بلکه مجموعه هایی مورد نظر است که به صورت تخصصی در زمینه کاری خود به تولید رسانه مشغول هستند. پادکست‌ها و سایت های انگیزشی و مجلات اینترنتی تخصصی فعالیت های جالبی در این زمینه داشته اند.

پنج ) کتاب های الکترونیکی ماندگارترین تکنیک بازاریابی محتوا

شاید سخت ترین روش بازاریابی محتوا تولید کتاب های الکترونیکی باشد. ممکن است فکر کنید به زحمتش نمی ارزد ولی هدف اصلی از این تکنیک دریافت اطلاعات از کاربران است. انتشار یک کتاب الکترونیکی رایگان به شما امکان میدهد که اطلاعات تکمیلی مانند ایمیل، شماره موبایل و حتی نام افراد را جمع آوری کنید و در آینده برای اهداف بازاریابی خود از آنها بهره بگیرید.

سه نکته در تولید کتاب های الکترونیکی:

  • کتاب ها نباید خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه باشند. ۳۰ تا ۵۰ صفحه برای یک کتاب الکترونیکی ایده آل است.
  • با صفحه بندی و تصاویر مناسب میزان رضایت کاربران از مطالعه کتاب را افزایش دهید.
  • در ابتدا و انتها و حتی میان کلمات کتاب به مجموعه خود و توانایی های آن اشاره کنید تا فرصت کپی شدن آن را از رقبا بگیرید.

بازاریابی محتوا با کپی کردن ممکن نیست!

تولید محتوا با جستجو آغاز میشود. ممکن است ایده اولیه از دیدگاه یکی از کاربران یا سوال یکی از مشتریان به ذهن شما برسد ولی پیش از شروع به نوشتن نیاز به جستجو دارید. موضوع را انتخاب کنید در اینترنت جستجو و مطالعه کنید و واکنش کاربران به محتوای موجود در اینترنت را بررسی کنید. بعد از انتخاب نهایی مسئله از نگاه خود تحلیل کنید؛ ایرادی ندارد که از محتوای موجود در اینترنت الهام بگیرید ولی مراقب باشید که به سمت کپی کردن کشیده نشوید.

چگونه کمپین بازاریابی موفقی داشته باشیم؟

محتوا حرف اول را می‌زند. زندگی عادی و دیجیتال هم ندارد؛ تا زمانی که چیزی برای ارائه داشته باشید زنده هستید. اگر یک کسب‌وکار آنلاین هستید محتوا اولین و مهم‌ترین تعامل شما با مخاطبان و مشتریان‌تان است. در حال حاضر، کسب‌وکارهای بزرگ تنها به انتشار محتوا در سایت بسنده نمی‌کنند. امروزه، دنیای فعال دیجیتال مارکتینگ با کمپین بازاریابیِ محتوا سروکار دارد.

کمپین بازاریابی محتوا یعنی بهره‌گیری از تمامی کانال‌ها و پتانسیل‌ها برای جذب مخاطب حداکثری فروشگاهی دارید و قصد دارید نوروز یا تابستان بازار ویژه‌ای تدارک ببینید؟ شما به یک کمپین بازاریابی محتوا نیاز دارید. دوست دارید محصول جدید خود را به فروش برسانید؟ دنبال جذب مشتری‌های خاص هستید؟ تمامی اینها با ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوا امکان‌پذیر است.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *