همه ما می‌دانیم که پادکست چیست و احتمالاً طرفدار پر و پا قرص برخی پادکست‌ها هستیم! آیا می‌دانید که همین پادکست‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی فروش کسب‌وکارتان داشته باشد؟ در مجموعه مقالات پادکست مارکتینگ و نکات آن قصد داریم به بررسی اهمیت آن بپردازیم.

پادکست چیست؟

کاربران همیشه به دنبال یادگیری یا جذابیت بدون خواندن هستند! یعنی چیزی که ببینند یا آن را بشنوند! بعد از معرفی تلویزیون و رادیو و روزنامه و سایر رسانه ها امروزه شکل دیگری از مدیا به نام پادکست شکل گرفته است که بسیاری از گروه های سنی را به خود جذب کرده است. بسیاری امروزه تولید پادکست را شیوه ای از بلاگینگ صوتی می‌دانند. پادکست (Podcast) یا پادپخش یا تدوین صوتی انتشار مجموعه‌ای از پرونده‌های رسانه دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت صورت می‌گیرد، و توسط کاربران معمولاً بر روی یک پخش‌کنندهٔ موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است. این روش ارائهٔ محتوا در سال ۲۰۰۴ محبوبیت و گسترش یافت؛ و گاه به آن رادیوی اینترنتی گفته می‌شود. اما اینکه مفهوم پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم؟

در این مقاله با پادکست و نحوه تولید آن کاملا آشنا می شویم و تفاوت آن را با سایر رسانه ها توضیح می دهیم. پادکست یک راه قدرتمند برای به اشتراک گذاشتن صدا، خلاقیت، افکار، موسیقی، دانش یا هر چیز دیگری است که می‌توانید تولید کنید. در هر حوزه‌ای که مشغول به کار هستید، می‌توانید پادکست تولید کنید. شما می‌توانید محصول و یا خدمات خود را تبلیغ کنید. می‌توانید بعنوان یک متخصص در زمینه‌ی خود درباره‌ی سرگرمی شناخته شوید و دانش خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. کتاب صوتی تهیه کنید و داستان‌ها و اشعار خود را بصورت فایل صوتی در آورده و احساسات خود را نیز بهتر منتقل کنید و به این طریق مخاطبان خود را جذب کنید. نام Podcast  اولین بار توسط بن همرسلی در سال ۲۰۰۴ در یکی از مقاله های روزنامه گاردین با نام “Audible revolution” (انقلاب شنیداری) مطرح شد. Podcast  ترکیبی از Ipod و broadcast است و در واقع شکلی از محتوای صوتی دیجیتال است که به صورت سریالی یا اپیزود های مجزا موجود است و می توانید آن را دانلود کرده و هر زمان که خواستید به آن گوش دهید.پادکست انواع مختلفی دارد از عاشقانه گرفته تا پادکست کسب و کار و آموزشی  و …. همین تنوع گسترده باعث شده است تا بسیاری افراد از تمامی سنین به گوش دادن پادکست علاقمند شوند و برخی هم حتی اگر هنری در داستان سرایی و یا مطلبی برای ارائه دارند به تولید آن روی بیاورند.

تفاوت پادکست و رسانه رادیویی چیست؟

شاید در نگاه اول پادکست تفاوت چندانی با برنامه ی رادیویی نداشته باشد و برخی آن را اشتباه بگیرند. در صورتی که اینطور نیست و این دو تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. همه ما از قدیم با برنامه‌های رادیو آشنا هستیم. رادیو سال‌ها برای ما دهه شصتی‌ها، همراه و همدم خوبی بود. زمان‌هایی که نمی‌توانستیم تلویزیون ببینیم یا برنامه‌های تلویزیون به پایان می‌رسید، همیشه کانال‌های رادیو‌یی برای ما همدم خوبی به شمار می‌رفت. در آن روز‌ها، رادیو برنامه‌های خوبی هم داشت که فارغ از نگاه سیاسی یا عقیدتی “صدا و سیما” برای همه جذاب بود. یکی از آن‌ها، قصه ظهر جمعه یا برنامه “صبح جمعه با شما” بود. برنامه‌های خوبی که همه ما با آن‌ها خاطره داریم. حالا برای اینکه بتوانیم پادکست را به خوبی تصور کنیم، من یک پادکست را با چیزی که در ذهن داریم شبیه‌سازی می‌کنم. یک برنامه پادکست، چیزی شبیه به “قصه ظهر جمعه” یا “صبح جمعه با شما” هست. یعنی در یک پادکست، یا یک نفر موضوعی را تعریف می‌کند یا توضیح می‌دهد، یا یک گروهی از افراد درباره یک موضوع، سوژه یا تم خاص (مثلاً کمدی، مذهبی، سیاسی) حرف می‌زنند. بنابراین یک پادکست می‌تواند یا متعلق به یک گوینده باشد، یا گروهی از گویندگان. کانال پادکست هم دقیقاً مشابه یک کانال رادیویی است. با این تفاوت که کانال رادیویی، به طور پیوسته و زنده در حال پخش برنامه است، اما کانال پادکست، فقط یک برنامه دارد که به صورت ضبط شده است. یک چیزی شبیه به ترک‌های موسیقی، که قسمت‌بندی هم شده. قسمت اول، قسمت دوم، قسمت صدم. برنامه پادکست هم دقیقاً مانند یک رادیو است. یعنی شما آن را باز می‌کنید. کانال‌های پادکست را برایتان پیدا می‌کند یا خودتان به آن معرفی می‌کنید. بعد هر بار که آن را باز می‌کنید به شما می‌گوید که کدام کانال‌ها، برنامه جدیدی منتشر کرده است.

تفاوت در تکنولوژی! اولین و مهم ترین فرق پادکست با برنامه رادیویی در نوع تکنولوژی آنها است. پادکست ها معمولا در قالب فایل های MP3 ساخته می شود و سازندگان آنها این فایل ها را با استفاده از RSS انتقال می دهند. (فرمتی استاندارد که آپدیت ها را با سرعت زیاد در گوشی های موبایل و پلتفرم های دیجیتال دیگر منتشر می کند). در مقابل، برنامه رادیویی سیگنال‌ها را از یک ایستگاه فیزیکی به منطقه‌ی جغرافیایی خاصی می فرستد و گیرنده ها باید بر حسب شماره ایستگاه آن را دریافت کنند و دسترسی به آن نسبت با پادکست مشکل‌تر است. پادکست را در هر جای دنیا به کمک اینترنت می‌توانید گوش کنید اما دسترسی به رادیو کمی سخت است! همچنین رادیو فقط یکبار پخش می‌شود اما پادکست در هر زمانی در دسترس‌تان خواهد بود.

تفاوت در محتوا ! در مقایسه با رادیو که عمری نزدیک به ۱۰۰ سال دارد، پادکست تنها ۱۵ سال است که معرفی شده و همین عمر کوتاه به این معناست که قوانین مشخص و پیچیده‌ای هنوز مثل رادیو برای آن تعیین نشده و از آنجایی که تقریبا همه می توانند پادکست تولید کنند و آن را به اشتراک بگذارند آن چنان نظارتی بر روی محتوای آن وجود ندارد و تنوع موضوعی آن از تنوع موضوعی برنامه رادیویی بیشتر است. از طرفی برای محتوا محدودیت زمانی تعریف نشده و می توان پادکست هایی که چند سال پیش تولید شده را به راحتی در اینترنت جستجو کرد و گوش داد در صورتی که رادیوی محلی فرصتی برای تکرار چندین باره یک محتوا به شما نمی دهد و مستقیم پخش می شود.

تفاوت در مخاطب! معمولا افراد فقط وقتی در ماشینشان نشسته اند و به سمت محل کار رفت و آمد می کنند رادیو گوش می کنند و حتی ممکن است نیمی از برنامه را از دست بدهند. این دسته افراد معمولا از سنین بالاتر هستند. طبق یک تحقیق انجام شده تعداد افرادی که پادکست را به رادیو ترجیح می دهند معمولا جوان تر و دارای تحصیلات دانشگاهی بالاتری هستند. در این تحقیق بسیاری از افرادی که پادکست را ترجیح می دادند، مطرح کرده بودند که با آن رابطه عمیق تر و شخصی تری را تجربه می کنند. پادکست گوش‌کردن خیلی آسان‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. می‌توانید فایل‌های صوتی را در آیتونز یا وب‌سایت پادکسترها (تولیدکنندگان پادکست) جست‌وجو کنید و فقط با فشردن دکمه‌ی پلی بشنوید. به‌عبارتی پادکست‌ها محبوب‌ترین نوع شنیدن محتواهای رادیویی در حین رفت‌وآمدهای روزمره هستند. پادکست‌ها را می‌توانید علاوه‌بر آیپاد روی لپ‌تاپ، آیفون یا گوشی‌های اندروید، ام‌پی‌تری پلیرها، تبلت‌ و هر دستگاه دیجیتال قابل‌حمل دیگری گوش کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *