اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات فاکتورهای مهم سئو را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

اگر مقالات قبلی را با دقت خوانده باشید، حتماً فرق بین سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه را می‌دانید! سئو کلاه سیاه، نوع بد و مخربی از سئو است که با استفاده از استراتژی‌های کلاهبردارانه و متقلب، اصول و قوانین موردنظر موتورهای جستجو را بدون درنظر گرفتن کیفیت و رضایت مشتری پیاده سازی می‌کند تا رتبه سایت را بالا ببرد. در دنیای تجارت الکترونیکی که رقابت بسیار شدید است، منطقی است که افرادی برای نشان دادن برند خود دست به تقلب بزنند. اما موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، برنامه‌های ویژه‌ای برای شناسایی تقلب چیده‌اند. گوگل هرچند وقت یکبار قوانین و پارامترهای رتبه دهی وب سایت ها را تغییر می دهد تا سایت‌های بی‌کیفیت و متقلب را شناسایی کرده و آن‌ها را جریمه کند. هدف اصلی سئو، هدف اصلی سئو افزایش رضایت مشتری از مطالعه محتوای سایت است. اگر قرار باشد شما با تحویل دادن یک هرزنامه و صفحه‌ی بی‌ارزش که از اصول سئو پیروی می کند رتبه سایت خود را افزایش دهید، گوگل با آن مقابله خواهد کرد.

متناوب برخی از تکنیک های سئو کلاه سیاه را به شما معرفی می کند تا یادتان باشد که هرگز به دنبال این روش‌ها نروید و همچنین از شرکت‌ها و گروه‌های خدمات سئو که از این راه‌ها برای بهبود رتبه سایتتان استفاده می‌کنند شدیداً دوری کنید…  محتوای باکیفیت یا همان محتوای سبز باید روان و خواندنی باشد تا کاربر تجربه خوبی از مطالعه آن بدست آورد. موتور جستجوی گوگل هم این موضوع را به خوبی می داند. برای همین است که گوگل به مجازات سایت‌هایی می‌پردازد که کلیدواژه‌های زیادی را در یک محتوا جا می دهند (از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند) . مدیران این سایت‌ها با استفاده از سئو کلاه سیاه می خواهند کلیدواژه های پرطرفدار را در یک محتوا جا دهند تا بازدیدکننده و رتبه سایت خود را افزایش دهند. برای آنها کیفیت محتوا اصلا مهم نیست و تنها به افزایش بازدید سایت اهمیت می دهند.  سئو کلاه سفید به نحوه چیدمان صحیح کلیدواژه اصلی در متن اهمیت می دهد. معمولاً توصیه می‌کنند که برای هر قطعه کوچک از محتوا، استفاده از ۳ کلیدواژه کافیست اما قوانین سخت گیرانه‌ای برای این موضوع وجود ندارد. اما در کل سئو کلاه سفید می‌گوید که بکارگیری کلیدواژه در متن شما باید به قدری تمیز باشد که کاربر نفهمد هدف شما از تولید این محتوا بکارگیری این کلیدواژه برای بهبود سئو است.

حواستان به کلمات کلیدی نامرتبط باشد!

اگر از کلیدواژه های نامرتبط با کسب و کار خود استفاده کنید، به این معنی است که شما از کلیدواژه های پرطرفدار و نامرتبط تنها برای افزایش رتبه و ترافیک سایت خود استفاده می کنید. در صورتیکه این محتواها هیچ ربطی به کسب و کار شما ندارد. در واقع شما می خواهید کاربران مختلف را به سایت خود بکشانید در صورتیکه کسب و کار شما چیز دیگری است و تنها وقت کاربران را هدر می دهید. استفاده از سئو کلاه سیاه حق کاربران را ضایع می کند. این را بدانید که خیلی وقت است گوگل این مورد را به راحتی تشخیص داده و جریمه می‌کند!  بخش نظرات وبلاگ می‌تواند یک فضای عالی برای جذب مخاطب و افزایش اعتبار برند برای هر نوع کسب و کار آنلاینی باشد. اسپمرها دوست دارند که در بخش نظرات وبلاگ و سایت‌های دیگر، سایت خود را تبلیغ کنند تا ترافیک و بازدیدش را افزایش دهند. در واقع اسپمرها لینک‌ها و نظرات نامرتبط با سایت اصلی را در بخش نظرات آن‌ها تولید می کنند. این نوع استراتژی از سئو کلاه سیاه بسیار زشت و ناپسند است زیرا هم چهره‌ی سایت میزبان را زشت می‌کند و هم کاربران دیگر با مشاهده لینک و نظرات نامرتبط به اسپم بودن آنها پی می‌برند. اما بدیهی‌ست که استفاده درست از کامنت‌ها حتی برای تبلیغ می‌تواند روش قابل قبولی باشد، به شرطی که یک دیدگاه یا کامنت مفید و مرتبط با آن مطلب گذاشته شود.

کاربران با تشخیص اسپم بودن پیام نه تنها از آن لینک استفاده نمی‌کنند بلکه پی می‌برند که این سایت چقدر بی‌کیفیت است. در واقع چهره کسب و کار شما با این استراتژی خراب می شود. البته خبر خوب برای شما داریم که ابزار آنلاین برای جلوگیری از پیام‌های اسپم وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها جلوی ربات‌ها و اسپمرها را بگیرید.  این نوع استراتژی سئو کلاه سیاه این گونه است که از اعتبار یک سایت معتبر سوء استفاده می‌شود به طوری که کاربران با کلیک بر روی لینک سایت معتبر، با صفحاتی از تبلیغات هرزگونه روبرو می شوند، درصورتیکه سایت اصلی در زیر این صفحات پنهان شده است. یکی از مجازات‌های گوگل برای این گونه سایت ها نشان ندادن دائمی URL سایت آنان در نتایج جستجو است. همانطور که متوجه شدید گوگل اصلا از سئو کلاه سیاه خوشش نمی آید و مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته است. لذا استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی شود.  در دنیای ادبیات انتشار محتوای تکراری بدون ذکر منبع سرقت ادبی شناخته می شود.

در دنیای اینترنت هم اینکار دزدی محتوا شناخته می شود. اما باز هم افرادی هستند که از این تکنیک سئو کلاه سیاه برای افزایش ترافیک سایت خود استفاده می کنند. اما اگر کاربر متوجه تکراری بودن محتوای شما شود، اصلا حس خوبی نسبت به کسب و کار شما پیدا نمی‌کند. همچنین اخیراً مشاهده شده که گوگل به صفحاتی که به یک منبع معتبر اشاره می‌کنند ارزش خاصی قائل است! تبدیل و یا چرخش محتوا به کپی از یک محتوای با کیفیت با تغییر کلیدواژه اصلی آن به کلیدواژه موردنظر خود می‌گویند که تکنیک دیگری از سئو کلاه سیاه است. اینکار چهره برند شما را زشت می کند. البته گوگل می تواند این تکنیک را شناسایی کرده و سایت شما را مجازات کند. در مقاله بعدی به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *