اخیرا اعلام شد که گوگل پلاس در دوم آوریل ۲۰۱۹ از دسترس خارج می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که کاربران این سرویس به دنبال جایگزینی مناسب برای آن باشند.

گوگل پلاس هیچگاه نتوانست رقیبی جدی برای فیسبوک و توییتر باشد؛ اما قابلیت‌های جالب آن را می‌توان دلیلی برای جستجو به دنبال سرویسی مشابه دانست؛ پس ما هم در این مطلب به معرفی بهترین جایگزین‌ها برای این سرویس می‌پردازیم.

MeWe

یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های پیش رو، سایت MeWe است که با توجه به امنیت بالا و عدم استفاده از تبلیغات، به انتخابی محبوب میان کاربران قدیمی گوگل پلاس تبدیل شده‌است.

این سایت سه نوع گروه دارد:

  • خصوصی(Private) که نیازمند دعوت شدن به گروه است.
  • انتخابی(Selective) که نیازمند تایید درخواست عضویت است.
  • عمومی(Open) که برای همه قابل دسترسی است.

هر گروه از چت(معمولا بدون مدیر)، پیام صوتی و پیام تصویری پشتبیانی می‌کند و بسیاری از ویژگی‌های گوگل پلاس مثل Circles و Collections را نیز در خود دارد.

MeWe

تمامی کاربران MeWe تقریبا ۸ گیگابایت فضای ابری رایگان در اختیار دارند و می‌توانند با پرداخت ۵ دلار در ماه آن را به ۵۰ گیگابایت ارتقا دهند. سرویس MeWePRO نیز با قیمت ۷۵ دلار در سال مناسب مشاغلی است که از گوگل پلاس مهاجرت کرده‌اند؛ همچنین لازم به ذکر است که این سرویس برای مشاغل آموزشی و شرکت‌های خیریه به صورت رایگان قابل دسترسی است.

Mastodon

نقطه قوت این سرویس، غیرمرکزی بودن آن است؛ به این معنی که هر کاربر توانایی میزبانی شبکه‌ی خود را دارد و بدین‌ترتیب دیگر به سرنوشت گوگل پلاس دچار نمی‌شود. از دیگر مزایای این مورد، توانایی قانون‌گذاری‌های متنوع برای هر شبکه است و دیگر یک سری قوانین پایه وجود ندارد.

Mastodon

از نظر قابلیت، Mastodon را می‌توان مشابه توییتر دانست که برای کاربران گوگل پلاس هم آشناست و در کنار ظاهر شبه بلاگ‌نویسی آن، می‌تواند بسیاری را به خود جذب کند.

Diaspora

این سرویس هم همانند Mastodon غیر مرکزی است و در آن می‌توان مشابه سیستم Circles گوگل پلاس کاربران را به چند دسته تقسیم کرد و مطالب را میان افراد مورد نظر به اشتراک گذاشت. همچنین این سایت مانند گوگل پلاس نیازی به ارائه‌ی نام حقیقی ندارد و Reshare و تگ کردن هم در آن پشتیبانی می‌شوند.

Diaspora

ضعف Diaspora را می‌توان در نبود گروه‌ها دانست. همچنین این سرویس حدود ۶۵۰ هزار کاربر دارد که در مقایسه با ۱٫۵ میلیون کاربر Mastodon عدد کمی است.

Minds

این سرویس از نظر ظاهری بسیار شبیه به گوگل پلاس است و می‌تواند فضایی راحت در اختیار کاربران آن قرار دهد. پست‌های Minds در سه ستون نمایش داده می‌شوند و امکاناتی مثل رای مثبت و منفی Reddit هم در آن قرار دارند.

Minds

اما صرف نظر از ظاهر، Minds تفاوت‌هایی اساسی با گوگل پلاس دارد و از بلاک‌چین استفاده می‌کند. کاربران با نوشتن مطالب محبوب Minds Token دریافت می‌کنند و می‌توانند با این توکن‌ها فضایی برای تبلیغ و یا انتشار مطالب P2P خریداری کنند.

Minds علی‌رغم استفاده از بلاک‌چین، سرویسی خصوصی است و قولی در رابطه با امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی اینترنتی را نمی‌دهد و این ویژگی آن می‌تواند بسیاری را سریعا دلسرد کند.

BuddyPress

این سرویس با دیگر فضاهای مجازی فرق دارد و در اصل یک پلاگین وردپرس است و به کاربران اجازه‌ی ساعت گروه و فضای مجازی شخصی می‌دهد. BuddyPress را می‌توان برای افراد دارای علایق مشترک ایده‌آل دانست و تفاوت آن با گوگل+ می‌تواند منجر به بی‌علاقگی کاربران به خود شود.

BuddyPress

از بهترین ویژگی‌های BuddyPress می‌توان به امکان ساخت پروفایل شخصی‌سازی‌شده و ساخت میکروگروه‌ها اشاره کرد که در کنار چت خصوصی و دیگر پلاگین‌ها، فضای جالبی برای کاربران فراهم می‌کند.

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *