اجازه بدهید پیش از هر چیز مروری داشته باشیم بر آنچه در دوره‌ی گوگل آنالیتیکس برای مبتدی‌ها فرا گرفتیم. ما در دروس پیشین عمدتاً به بحث در رابطه با این موارد پرداختیم:

ضمناً اکنون و پس از فرا گرفتن دروس پیشین، شما به راحتی قادر هستید به پیمایش رابط‌های کاربری در گوگل آنالیتیکس بپردازید، گزارش‌های نمای کلی «Overviews» و گزارش‌های کامل در گوگل آنالیتیکس «full reports» را مرور کنید، در آنالیتیکس داشبورد و میانبر ایجاد نمایید و به راحتی داده‌هایی که به آنها نیاز دارید را پیدا و بررسی کنید.

در کنار آنچه ذکر شد، باید یادآور شویم که در طول دروس گذشته تلاش ما بر این بود که به شما در داشتن تحلیل‌هایی اولیه از گزارش‌های «مخاطبین» (Audience)، گزارش های «فراگیری» در آنالیتیکس و رفتارهای کاربران (Behavior) یاری رسانیم. در پایان نیز با نحوه‌ی رصد کمپین‌های بازاریابی ، ایجاد و تنظیم «اهداف» و بررسی و تجزیه و تحلیل «تبدیل‌ها» آشنا شدید.

ناگفته نماند که از نحوه‌ی اتصال دو اشتراک آنالیتیکس و AdWords  نیز سخن گفتیم؛ راهکاری که سبب می‌شود شما کارایی کمپین‌های خود در سرویس AdWords را به سادگی هر چه تمام‌تر رصد کنید.

گام بعدی وپیشرفته در گوگل آنالیتیکس

حال قبل از آنکه به سراغ گام بعدی و دوره‌ی پیشرفته گوگل آنالیتیکس برویم، قصد داریم چند شیوه‌ی تحلیلِ داده‌های ثبت شده در این سرویس را مرور کنیم؛ بدیهی است این روش‌های تحلیلی هر یک می‌توانند به نحوی کسب و کار شما را بهبود دهند.

در ستون پیمایش سمت چپ، ابتدا گزینه‌ی «Behavior» را انتخاب و سپس روی گزینه‌ی «Site Content» کلیک کرده و بعد هم گزارش «All Pages» را باز کنید. حال از منوی مربوطه، بعد دوم «User Type» (نوع کاربران) را به جدول این گزارش اضافه نمایید. با طی کردن مراحلی که گفته شد، می‌توانید ببینید کدامیک از صفحات پربازدید شما، بیشتر مورد رویت کاربران جدیدی قرار گرفته‌اند که تازه به سایت‌تان آمده‌اند. با دانستن این مسئله قادر هستید استراتژی کمپین‌های بازاریابی و حتی محتوای صفحات وب‌سایت خود را به گونه‌ای بهینه کنید که بازهم کاربران جدید بیشتری جذب‌شان شوند و از کسب و کارتان آگاهی به دست آورند.

اگر می‌خواهید لندینگ‌پیج‌های (Landing pages) غیر موثر (صفحات نخستی که کاربران در آغاز هر Session ابتدا به آنها وارد می‌شوند) را شناسایی کنید، از ستون پیمایش سمت چپ به ترتیب به سراغ گزینه‌ها‌ی «Behavior»، «Site Content» و «Landing Pages» بروید. سپس روی عنوان ستون «Bounce Rate» کلیک کرده و جدول را بر همین مبنا ساماندهی کنید، تا متوجه شوید کاربران، کدامیک از لندینگ پیج‌ها را اندکی پس از ورود و بدون تعامل بیشتر با سایت ترک کرده‌اند.

ضمناً‌ اگر در حال اجرای کمپین‌های بازاریابی هستید و می‌خواهید درک بهتری از عملکرد لندینگ پیج‌ها در کمپین‌هایتان به دست آورید، می‌توانید بُعدِ دومِ «campaign» یا «source medium» را به جدول بیافزایید. نتیجه‌ی حاصله، سبب می‌شود متوجه گردید کدام کمپین و لندینگ پیج در جذب کاربران ناموفق هستند؛ بعد هم می‌توانید نسبت به رفع مشکلات آنها و بهینه‌سازی‌شان اقدام کنید.

درک این نکته هم حائز اهمیت است که کاربران با دیوایس‌های مختلف، نسبت به کمپین‌های بازاریابی شما چگونه واکنش نشان می‌دهند. برای دیدن داده‌های مرتبط به کمپین‌ها بر مبنای ابزارهای دیجیتالی گوناگون، از ستون پیمایش سمت چپ به سراغ گزینه‌ی Acquisition رفته و بعد گزینه‌های «Campaigns» و «All Campaigns» را کلیک کنید. در نهایت از منوی Secondary dimension بُعدِ دومِ «Device Category» را به گزارش اضافه کنید. حال به سادگی می‌توانید ببینید، کاربران دیوایس‌های گوناگون با هر یک از کمپین‌های شما چگونه تعامل می‌کنند.

ضمناً‌ این پتانسیل نیز وجود دارد که کمپین‌های خود را به کمک داده‌های جغرافیایی و «اهداف» (Goals) بهینه‌سازی کنید. از ستون پیمایش سمت چپ، به ترتیب گزینه‌های «Audience» و «Geo» را کلیک کرده و بعد گزارش «Locations» را باز کنید. از منوی «Conversions» در بالای سمت چپِ جدولِ گزارش، یک هدف را انتخاب نمایید. با طی کردن گام‌هایی که گفته شد می‌توانید ببینید برای هدف انتخابی، کاربران کدام کشور و شهر بالاترین نرخ تبدیل را داشته‌اند و سپس بازاریابی و سرمایه‌گذاری گسترده‌تری را روی این مناطق انجام داده و کسب و کارتان را در آنها رونقی دو چندان بخشید.

راهکارهای تحلیلی که با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توان به کار بست بسیار متنوع هستند و مثال‌هایی که در بالا آمدند نمونه‌هایی بسیار ساده محسوب می‌شوند. شما باید رفته رفته فرا بگیرید که با استفاده از گوگل آنالیتیکس درک بهتری از مخاطبین خود به دست آورید، راه‌حل‌های بازاریابی آنلاین را بهبود بخشید و «نرخ تبدیل» در سرویس و وبسایت خود را افزایش دهید.

فراموش نکنید که می‌بایست حتماً و مطابق دروس قبلی، چندین نما و فیلتر را در اشتراک آنالیتیکس‌تان تعریف نمایید تا برای شما داده‌هایی دقیق توسط این ابزار گردآوری شود. ساخت اهداف به منظور رصد دقیق «تبدیل‌ها» و تگ زدن صحیح لینک‌ها برای مانیتور کردن کمپین‌های بازاریابی نیز مواردی ضروری هستند که باید حتماً انجام پذیرند.

از اینکه با ما در دوره‌ی آنالیتیکس برای مبتدی‌ها همراه بودید تشکر می‌کنیم و چنانچه تمایل دارید راجع به گوگل آنالیتیکس دانش بیشتری به دست آورید، توصیه می‌کنیم در روزهای آتی دروس مرتبط به دوره‌ی پیشرفته این ابزار قدرتمند را دنبال نمایید.

منبع: Google Analytics Academy

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *