کمپین‌های بازاریابی آنلاین می‌توانند حالت‌ها و شیوه‌های مختلفی داشته باشند. کسب و کار شما شاید نیازمند تبلیغ متنی در میان نتایج جستجوی یک عبارت خاص در سرویسی مانند گوگل باشد، برای عده‌ای دیگر نمایش تبلیغات بنری روی سایت‌هایی معین موثرتر است و گروهی نیز از شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های مبتنی بر ایمیل نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند. ناگفته نماند بهره‌گیری ترکیبی از شیوه‌هایی که گفتیم به منظور افزایش فروش و جذب مخاطبین بیشتر هم امری کاملاً رایج است.

در گوگل آنالیتیکس مانیتور کردن کمپین‌های بازاریابی از طریق «Campaign tagging» -یا «برچسب زنی کمپین‌ها»- میسر می‌شود. «برچسب کمپین‌ها» (Campaign tags) اطلاعات جزئی و ناچیزی هستند که باید آنها را به آدرس لینک بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات متنی و… خود بیافزائید. گفتنی است که معمولاً بر چسب‌های موردبحث، با یک پارامترِ رصد کننده، پس از آن یک علامت مساوی و سپس عبارت یا کلمه‌ای که شما آن را تعیین می‌کنید به آدرس لینک‌های تبلیغات‌تان اضافه می‌شوند.

وقتی کاربری روی لینکی شامل چنین برچسب‌هایی کلیک می‌کند، کد رصد کننده گوگل آنالیتیکس اطلاعات گوناگونی را از طریق لینک مورد اشاره به دست می‌آورد و سپس آنها را جزو داده‌های کمپین تبلیغات اینترنتی ثبت می‌نماید که برچسب یا برچسب‌های حاضر در لینک به آن مربوط بوده‌اند. به این ترتیب به سادگی متوجه خواهید شد که از طریق هر یک از کمپین‌های بازاریابی‌تان چه نوع کاربرانی را جذب کرده‌اید.

برای مثال، فروشگاه آنلاین اجناس گوگل به صورت ماهانه یک خبرنامه را برای کاربران و مشتریان خود ارسال می‌کند که در آن لینک‌هایی به خود این فروشگاه وجود دارند. حال اگر یک «برچسب کمپین» با عبارت انتخابی «email» به لینک‌های مذکور اضافه کنیم، به راحتی می‌توانیم کاربرانی که از طریق خبرنامه‌ی ایمیلی به فروشگاه وارد شده‌اند را شناسایی و از مشخصات و رفتارهایشان آگاهی بیشتری پیدا کنیم.

شایان ذکر است که ۵ نوع تگِ کمپین وجود دارد که هر یک به شما کمک می‌کنند راجع به ترافیک حاصله از راهکارهای بازاریابی خود، اطلاعات ویژه‌ای به دست آورید. استفاده از سه تگ «Medium» (واسط)، «Source» (منبع) و «Campaign» (کمپین) اجباری است و در صورت نیاز می‌توانید به این تگ‌ها دو برچسب دیگرِ «Content» (محتوا) و «Term» (شرایط) را نیز اضافه کنید.

لازم به یادآوری است، قبلاً در رابطه با «واسط» و «منبع» در درس مرتبط به گزارش‌های «فراگیری» در گوگل آنالیتیکس  مفصل صحبت کرده‌ایم.

  • تگِ «Medium» -یا همان «واسط»- نشان می‌دهد که شما از چه طریق با کاربر ارتباط گرفته‌اید یا او را متوجه کسب و کارتان کرده‌اید. در این تگ می‌توانید عبارت انتخابی «ایمیل» را برای کمپین‌های مبتنی بر پست الکترونیک و CPC را برای کمپین‌های تبلیغات کلیکی مورد استفاده قرار داده یا از عبارت «Social» برای رصد راه‌حل‌های بازاریابی بهره بگیرید که در شبکه‌های اجتماعی پیاده کرده‌اید.
  • تگِ «Source» -یا منبع- نشان می‌دهد که کاربر دقیقاً از چه مسیری به سایت ما آمده است. این مسیر می‌تواند یک صفحه‌ی وب خاص، یا یک لینک در یک ایمیل را شامل شود. بدیهی است که تگِ منبع، منابع مختلف یک واسط را تمیز خواهد داد. بنابراین اگر واسط شما تبلیغات کلیکی (CPC) باشد، منبع آن می‌تواند گزینه‌های مختلفی مانند «گوگل»، «یاهو» و «بینگ» را در بر گیرد، زیرا احتمال دارد به صورت همزمان اقدام به نمایش تبلیغات متنی در نتایج جستجوی تمامی این موتورهای جستجو کرده باشید.
  • تگِ «Campaign» (کمپین) نام کمپین تبلیغاتی شما را شامل ‌می‌شود. برای مثال، ممکن است همزمان دو کمپین بازاریابی با نام‌های «بازگشت به مدرسه ۲۰۱۵» و «فروش ویژه تعطیلات ۲۰۱۵» را در دست اجرا داشته باشید، که هر یک از طریق شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات بنری و… در جریان هستند. در چنین وضعیتی، می‌توانید پس از پارامتر اصلی مرتبط به تگِ کمپین از دو عبارت «۲۰۱۵-Back-To-School» و «۲۰۱۵-Holiday-Sale» استفاده کنید، تا داده‌های کمپین‌ها از یکدیگر جدا گردند.
  • تگِ «Content» -یا «محتوا»- برای تمیز دادن «پیشنهادهای تشویقی» مختلف (یا همان Promotion‌ها) مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهره‌گیری از این برچسب زمانی مفید واقع می‌شود که می‌خواهید ببینید کدام نسخه از یک تبلیغ یا کدام پیشنهاد تشویقی‌تان موثرتر است. مثلاً، اگر بنا دارید یک تست را بین دو نسخه‌ی متفاوت از خبرنامه‌تان اجرا کنید، می‌توانید پس از پارامترهای مرتبط به برچسبِ محتوا –یا همان تگِ Content- برای یک نسخه، عبارت «v1-10dollars-off» (نسخه ۱-۱۰دلار-تخفیف) و برای نسخه‌ی دیگر، عبارت «v2-nonpromo» (نسخه ۲-بدون تخفیف) را درج کنید. به این ترتیب قادر هستید دو خبرنامه‌ی متفاوتی که یکی شامل تخفیفی ۱۰ دلاری و دیگری شامل هیچ تخفیفی نبوده است را از یکدیگر متمایز کرده و ببینید کاربران، بیشتر جذب کدامیک شده‌اند.
  • تگِ «Terms» –یا «شرایط»- برای تشخیص کلمات کلیدی به کار می‌رود، که به منظور نمایش تبلیغات در میان نتایج جستجوی آنها در موتورهای جستجو، کمپین راه انداخته‌ایم. به زبان ساده‌تر تنها زمانی از این تگ و پارامتر مربوطه‌اش بهره خواهید گرفت، که به صورت دستی کمپینی را اجرا کرده باشید تا وقتی یک کلمه کلیدی در موتورهای جستجویی مانند یاهو و بینگ سرچ می‌شود در لابه‌لای نتایج آن آگهی شما به نمایش درآید. بدیهی است به صورت معمول با کلیک کردن کاربر روی چنین آگهی‌هایی متحمل هزینه خواهید شد. باید این نکته را یادآور شویم که در آینده به شکلی مفصل در رابطه با بهترین روش برای رصد کردن کمپین‌هایی توضیح خواهیم داد که در سرویس Google AdWords اجرا می‌شوند.
  • دوره‌ی پیشرفته گوگل آنالیتیکس: چگونه یک «طرح ارزیابی» به وجود آوریم؟

برای اینکه پارامترهایی که در بالا از آنها سخن گفتیم را به آدرس (URL) ابزارهای تبلیغاتی‌مان مانند بنرها، لینک‌های موجود در خبرنامه‌ها و… بیافزاییم، گوگل آنالیتیکس ابزاری با عنوان «URL builder» (آدرس ساز) در اختیارمان می‌گذارد که بعداً به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت.

 

منبع: Google Analytics Academy

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *