افزونه‌ها در فایرفاکس به شما کمک می‌کنند تا قابلیت‌های این مرورگر محبوب را بیشتر کرده و از ابزارهای جانبی که توسعه‌دهندگان برای شما تهیه دیده‌اند استفاده کنید. اما وقتی دیگر از افزونه‌ای که قبلا نصب کرده‌اید، استفاده نمی‌کنید، بهتر است حتما آن را حذف نمایید تا مرورگر شما منابع کم‌تری استفاده کند و از طرفی، حریم شخصی شما نیز تا حد ممکن، امن باقی بماند.

خوشبختانه، همانقدر که اضافه کردن یک افزونه جدید به فایرفاکس آسان است، پاک کردن آن نیز کار سختی نیست و شما به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

برای شروع مرورگر فایرفاکس را باز کرده و در هر برگه‌ای که هستید، روی آیکون سه خط در بالا سمت راست مرورگر، همانطور که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم، کلیک نمایید. با باز شدن منو، باید روی Add-ons کلیک کنید تا به بخش افزونه‌های نصب شده بروید.

بعد از این که پنجره‌ی مدیریت افزونه‌ها برایتان باز شد، شما لیستی از افزونه‌های مختلف که قبلا نصب کرده‌اید را می‌بینید. اگر نمی‌خواهید افزونه مورد نظر را پاک کنید و فقط می‌خواهید آن را برای مدتی غیر فعال نمایید، کافی است تا سوییچی که در جلوی اسم افزونه می‌بینید را خاموش کنید. به این ترتیب افزونه پاک نشده و آن را از دست نخواهید داد و اگر زمانی نیاز به آن داشتید، کافی است از همین مسیر، دوباره آن را فعال کنید.

البته وقتی افزونه‌ای را غیر فعال می‌کنید، افزونه از بخش Enabled به لیست Disabled یا غیرفعال‌ها می‌رود. اما در این بین اگر خواستید افزونه‌ای را به طول کامل حذف کنید، باید روی سه نقطه در مقابل اسمش کلیک کنید. یک منو با سه گزینه برای شما نمایش داده می‌شود که باید روی Remove بزنید تا افزونه به صورت کامل از مرورگر شما حذف شود.

وقتی این کار را انجام دادید، مرورگر برای اطمینان یک بار دیگر از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید اطلاعات این افزونه پاک شود، که دوباره باید روی Remove کلیک کنید.

اگر بعدا به افزونه‌ای که پاک کردید، احتیاج داشتید، باید دوباره آن را از اول دانلود و نصب نمایید.

البته یک راه سریع‌تر هم برای حذف افزونه‌ای فعال در نوار ابزار وجود دارد، به این صورت که شبیه به عکس زیر، روی افزونه کلیک راست می‌کنید و روی Remove Extension کلیک می‌کنید.

در این جا نیز یک پیغام برای تایید به شما نمایش داده می‌شود که نیاز است دوباره روی Remove بزنید تا روند حذف کامل شود. تفاوتی بین این دو مسیر وجود ندارد، اما برای غیر فعال کردن افزونه، باید حتما از بخش مدیریت افزونه‌ها اقدام کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *