با ورود اینترنت ، تحول بزرگی در زندگی بشریت رخ داد. روزنامه خواندن جای خود را به وب‌سایت‌های خبری داد. مجله‌ها با وبلاگ‌ها جایگزین شدند و دوستی‌ها با شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها رنگ دیگری گرفت. وب‌گردی جذابیت بیشتری نسبت به پیاده‌روی و انجام فعالیت‌های واقعی گرفت.

وب که به صورت محدودی در حال فعالیت بود، یکی از خدمات‌دهنده‌های مشهور در اینترنت محسوب شد. به مرور با توسعه ابزارهای بیشتر در وب، برای کاربران این امکان فراهم شد که علاوه بر خواندن اطلاعات بتوانند اطلاعاتی تولید و به اشتراک بگذارند. به همین منوال آنها توانستند محتوای مختلفی در وب منتشر کنند و دانش، نظرات شخصی، عکس و فیلم‌های خود را آپلود و در صفحات وب با کاربران دیگر تعامل برقرار کرده و شریک شوند.

تاریخچه وب

مفهوم وب در سال ۱۹۸۹ توسط برنرز لی ایجاد شد. به این صورت که اطلاعات کاغذی به شکل اطلاعات الکترونیکی در بیاید. سرعت چنین جنبشی بر مبنای دیجیتالی شدن اطلاعات باعث شد که در دوره زمانی کوتاهی کاربران امکان دسترسی به انبوهی از اطلاعات را داشته باشند. بعضی از شرکت‌ها، ادارات و سازمان‌ها نیز سیستم‌های اتوماسیون اداری خود را راه‌اندازی کردند. به همین صورت با توسعه و پیشرفت وب، هر روز با اشتراک بیشتر اطلاعات در جهان رو به رو هستیم.

وب ۲

نگرش جدید در رابطه با تعامل کاربران در وب همانند افزایش سرعت انتقال خبر میان افراد نسبت به خبرگزاری‌های رسمی جهان را وب ۲ نام گذاشتند. به طوری که تیم اوریلی از وب ۲ به عنوان یک سکوی پرتاب در پیشرفت وب یاد می کند. همچنین به عقیده تیم برنرزلی وب ۲ ایده‌های اصلی  بسط یافته در وب هستند.

در مجموع می‌توان اینطور گفت که وب ۲ در واقع نمادی از سیر تحول و تکمیلی آغاز وب است. در واقع وب ۲ موجب افزایش ارتباط اجتماعی و علمی میان کاربران وب شد. در وب ۲ وب‌سایت‌ها از تکنولوژی صفحات ثابت و درج اطلاعات استفاده می‌شود و مفهوم آن بر اساس تعامل کاربر در وب، به صورت تعامل او با محتوای موجود در کامپیوترهای شخصی است.

نام وب ۲ که برای اولین بار توسط دارسی دینوکی در سال ۱۹۹۹ به کار رفت، چنین محتوایی داشت: «وبی که اکنون می‌شناسیم و آن را در پنجره مرورگر خود باز می‌کنید، تنها مرحله اولیه‌ای از وب است که به تازگی راه افتاده است.» اما امروز صدها کاربر وب‌سایت به هنگام وب گردی، هر مطلبی را که پیدا می‌کنند، در بلاگ‌ و سایت‌های خود قرار می‌دهند و کاربران دیگر به آن‌ها رای می‌دهند و نظر خود را می‌نویسند. یکی دیگر از کاربردهای عالی وب ۲ که بیشتر در جوامع دانشگاهی، تحقیقاتی و تجاری مورد استفاده قرار گرفت، wikis. Blog بود.

در وب ۲ نرم افزارهای مبتنی بر وب، محیط آن را از صفحاتی ساده تبدیل به دنیایی چند بعدی کردند که امکان ارتباطات فردی و گروهی را هر چه بیشتر فراهم می‌کند. شبکه‌های اجتماعی با استقبال گسترده کاربران رو به رو شدند و می‌توان به راحتی گفت که وب همچنان در حال توسعه است.

وب ۳

بحث اصلی وب ۳ در مورد هوشمند شدن وب است. به این صورت که محتوای وب قابل درک و مشخص است. به طور مثال اگر کلمه‌ای در یک متن نوشته شده باشد، به هنگام جستجو در اینترنت می‌توانید متن‌های مشابهی را که این کلمه در آن به کار رفته و کلماتی دیگر با مفهوم نزدیک به آن کلمه را هم پیدا کنید یا وقتی بخشی از شعری را می‌نویسید، به صورت خودکار ادامه آن شعر را پیدا کرده و نام شاعر آن را برای شما نمایش خواهد داد. چنین درکی از اطلاعات توسط نرم افزارهای مبتنی بر وب باعث شده است که جستجو و حرکت در اطلاعات بارگذاری شده در اینترنت بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر شود. آنها قادرند اشخاص، رویدادها و تاریخ‌ها را به هم ارتباط دهند که برخی به آن وب معنائی می‌گویند. این وب، سبب پیدایش الگوریتم‌ها و برچسب‌ها در ساختار ماشین شده است.

وب ۴

جدیدترین نسل وب تقریبا از سال ۲۰۲۰ گسترش یافته است که وب ۴ نامیده می‌شود. این وب که پس از وب ۳ به تکامل رسیده و به وب هوشمند Smart Web یا Meta Web شهرت پیدا کرده، موجب ارتباط و تعامل افکار و جایگزین شدن مفهوم مدیریت هوش به جای مدیریت دانش می‌شود. در وب ۴، بازار هوشمند بنا به پیشینه تفکرات و خواسته‌های شما، خدماتی الکترونیکی را ارائه می‌دهد. همچنین با توجه به جستجو‌ها و وب‌گردی شما، همه فعالیت‌های شما بررسی و مطالب و تبلیغاتی پیش روی چشمان شما قرار می‌گیرد که ممکن است از آنها خوشتان بیاید یا نیاز داشته باشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *