در گذشته اکثر مردم ترجیح می‌دادند کارهای خود را به صورت حضوری و غیرآنلاین انجام دهند؛ خرید محصول، پرداخت قبض، انتقال وجه و… از جمله کارهای روزانه مردم بود که به صورت آنلاین انجام نمی‌شد! دلایل مختلفی برای این کار وجود داشت که مهم‌ترین آن‌ها آشنا نبودن مردم با کارهایی که می‌توان از طریق فضای آنلاین انجام داد اشاره کرد. از طرف دیگر بسیاری از کاربران به فضای اینترنتی اعتماد زیادی نداشتند و همین مسئله سبب می‌شد تا آن‌ها انجام کارها را به صورت حضوری انجام دهند. با گذر زمان مردم بیشتر به فضای آنلاین روی آورده‌اند و سبب شد تا بسیاری کارها به صورت آنلاین انجام شود. یکی از مواردی که فضای آنلاین به کاربران هدیه داده، خرید محصولات به صورت آنلاین است! دیگری نیازی به مراجعه حضوری کاربران و خرید محصول نیست؛ کاربران می‌توانند در کمتر از چند دقیقه هزاران محصول را ببینند و محصول موردنظر خود را سفارش دهند. نهایتاً در کمتر از دو روز آن را تحویل بگیرند. همین مسائل سبب انتقال علم بازاریابی به بازاریابی دیجیتال شد و امروزه دیجیتال مارکتینگ در زندگی بسیاری از کاربران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هر کاری که در فضای آنلاین برای رشد، توسعه، افزایش فروش و مخاطب یک کسب‌وکار آنلاین انجام می‌شود، دیجیتال مارکتینگ گفته می‌شود. اما رشد و توسعه یک کسب‌وکار آنلاین به چه معناست؟ هر کسب‌وکاری سرویس‌ها، محصولات و خدمات را برای ارائه دارد که فروش آن‌ها باعث سودآوری می‌شود. برای افزایش فروش نیازمند تبلیغات، معرفی محصول، تولید محتوا، سئو و بهینه‌سازی سایت و… هستید که تمامی این عوامل را با عنوان دیجیتال مارکتینگ می‌شناسیم. پیش از آن که کسب‌وکارهای آنلاین بخواهند کاری را انجام دهند، باید هدف و مخاطبان خود را شناسایی کنند. شناسایی مخاطبان به معنای هدفمندسازی کسب‌وکار برای ارائه محصولات و خدمات به کاربران است؛ هرچقدر بتوانید مخاطبان هدف خود را بیش‌تر افزایش دهید، شانس شما برای فروش بیشتر محصولات و خدمات بیشتر است و هرچقدر بتوانید محصول یا خدمات کسب‌وکار خود را بیشتر به فروش برسانید، درآمد کسب‌وکار شما بیشتر می‌شود.

پرسونای مشتری و شناسایی مخاطبان کسب‌وکار

اکنون که با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، باید بدانید پرسونای مشتری چیست و چه اهمیتی دارد؟

پرسونای مشتری همان مخاطبان هدف کسب‌وکار اینترنتی هستند که احتمال خرید محصولات یا خدمات شما توسط آن‌ها وجود دارد. اما چرا باید از پرسونای مشتری استفاده کرد؟ شما برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسب‌وکار خود بودجه محدودی دارید و نمی‌توانید تبلیغات خود را به میلیون‌ها مخاطب نمایش دهد!حتی اگر بتوانید میلیون‌ها تومان بابت تبلیغات هزینه کنید، اصلاً کار درستی نیست! زیرا اگر بخواهید تبلیغ خود را به یک میلیون کاربر به صورت غیرهدفمند نمایش دهیدف ممکن است تعداد بسیار کمی از آن‌ها دست به خرید بزنند اما اگر همین تبلیغ خود را تنها به ده‌هزار کاربر به صورت هدفمند نمایش دهید، درصد بسیار بالایی از آن‌ها محصول شما را خریداری می‌کنند. استفاده از پرسونای مشتری به معنای یافتن جامعه هدف کسب‌وکار، معرفی محصول به آن‌ها و درآمد چند برابری نسبت به تبلیغات غیرهدفمند است. با این وجود هنوز هم ترجیح می‌دهید تبلیغات خود را به صورت غیرهدفمند به کاربران نمایش دهید؟ قطعا خیر!

روش‌های مختلفی برای تبلیغ محصول یا خدمات وجود دارد که هر یک از آن‌ها مزایای و معایب خود را دارد. البته استفاده از روش‌های مختلف تبلیغاتی کاملاً بستگی به میزان بودجه کسب‌وکار شما برای بخش تبلیغات دارد. در هر صورت کسب‌وکارها هنگامی که به دنیای آنلاین قدم می‌گذارند، باید پرسونای مشتری و مخاطبان کسب‌وکار خود را مشخص کنند. هر چقدر مخاطبان شما هدفمندتر انتخاب شوند، کسب‌وکار شما فروش بیشتری خواهد داشت! پس از مشخص شدن پرسونای مشتری وقت آن رسیده که بر روی جذب آن‌ها تمرکز کنید.

رفتای مشتریان از سال‌های قبل تا امروز چه تغییر کرده است؟ در سال‌های قبل اطلاعات دادن به مشتریان اهمیت زیادی برای آن‌ها نداشت اما امروزه آن‌ها به دنبال فروشگاه‌هایی هستند که اطلاعات بیشتری درباره محصول خود به کاربران بدهند. بنابراین به عنوان یک کسب‌وکار باید اطلاعات مفیدی در اختیار کاربران قرار دهید تا بتوانید نظرات کاربران را در میان رقیبان خود جلب کنید. یکی از روش‌های بازاریابی که درصد جذب مشتری بسیار بالایی دارد، تبلیغ در کنار آموزش است! یعنی شما به مخاطبان خود در حوزه کاریتان اطلاعات بدهید و پس از آن که اطلاعات ارزشمند به کاربران دادید، محصول یا خدمات خود را هم معرفی کنید. اگر اطلاعات شما ارزشمند باشد، کاربران اعتماد زیادی به شما خواهند داشت و اگر به محصول یا خدمات شما نیاز داشته باشند، آن را خریداری می‌کنند.

بنابراین داشتن یک تیم تولید محتوای آموزشی برای دادن اطلاعات مفید و ارزشمند به کاربران بسیار مهم است؛ زیرا شما هرچقدر بتوانید اطلاعات بیشتری به کاربران بدهید، آن‌ها نیز راحت‌تر می‌توانند خدمات و محصولات شما را خریداری کنند. در سال‌های اخیر کسب‌وکارهایی که نتوانسته‌اند اطلاعات ارزشمند و مفیدی به کاربران ارائه کنند، از میدان رقابت حذف شده‌اند. شما هم اگر نتوانید اطلاعات مفید به کاربران بدهید، تا چند سال دیگر خبری از برند شما در میان رقیبان نخواهد بود.

اطلاعات دادن به مخاطبان و مشتریان کسب‌وکار

در مقاله قبل گفتیم که باید به مشتریان خود اطلاعات مفید و ارزشمند بدهید تا بتوانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید! اما دادن اطلاعات مفید و ارزشمند به کاربران به چه معناست؟ رقابت در سال‌های گذشته کم‌رنگ‌تر بود و بازار رقابتی معنای زیادی برای کاربران نداشت اما امروزه کاربران هنگامی که قصد تهیه یک محصول یا خدمات را داشته باشند، به دنبال کسب اطلاعات هستند. مثلاً آن‌ها به دنبال مشخصات و ویژگی‌‌های محصول موردنظر خود هستند تا بدانند آیا آن محصول می‌تواند برایشان ارزشمند باشد یا نه! در گذشته یک محصول یا خدمات را تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها یا تولیدکنندگان ارائه می‌کردند و کاربران به ناچار از یکی از آن‌ها خرید می‌کردند؛ اما امروزه هر محصول یا خدمات را چندین مجموعه و شرکت ارائه می‌کنند که رقابت را بسیار سخت کرده‌اند. در گوگل کلمه طراحی سایت را جستجو کنید و تعداد نتایج آن را ببینید! تعداد نتایج عدد بسیار بزرگی است، نه؟ بله!

این دقیقاً تفاوت بازار امروز و بازار گذشته است. در گذشته اگر نیاز به طراحی سایت داشتید و در گوگل این کلمه را جستجو می‌کردید، شاید نهایتاً با ۲۰ شرکت روبرو بودید اما امروزه این تعداد در کشور ما بالغ بر ۲,۰۰۰ شرکت است و این مسئله به معنای رقابت سنگین امروز است. اما با این رقابت سنگین راه‌کاری برای موفقیت کسب‌وکارهای آنلاین وجود دارد؟ بله، دیجیتال مارکتینگ! این کلمه دقیقاً همان چیزی است که قرار است به شما در دنیای رقابتی کسب‌وکارهای آنلاین کمک کند. سعی کنید به مشتریان و کاربران کسب‌وکارتان در سایت و صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی اطلاعات مفید، ارزشمند و جذابی ارائه کنید. اگر در صفحه اینستاگرام خود چندین پست منتشر کرده‌اید، به تعداد لایک‌ها و کامنت‌های آن سر بزنید؛ هرچقدر تعامل کاربران در یک پست بیشتر باشد، به این معنی است که کاربران آن پست را بیشتر دوست داشته‌اند. اگر قصد تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی یا سایت خود را دارید، یکی از مراحلش این است که ببینید کدام پست‌ها بیشتر توانسته توجه کاربران را جلب کند. هر چقدر تعداد بازدید، لایک و کامنت یک پست در سایت یا صفحه شبکه اجتماعی بیشتر باشد، تولید پست‌هایی مانند آن می‌تواند موفقیت کسب‌وکار شما را تضمین کند.

دیجیتال مارکتینگ در این مرحله به شما ابزارها و تکنیک‌هایی را ارائه می‌کند که با استفاده از آن قادر به ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند به کاربران خواهید بود.

دیجیتال مارکتینگ از شاخه‌های مختلفی تشکیل شده است که از مرحله تولید محصول یا فروش آن شما را یاری می‌کند. مهم‌ترین ارزش برای کسب‌وکارهای مختلف، فروش محصولات و جلب رضایت مشتریان است؛ هرچقدر بتوانید رضایت مشتریان را بیشتر جلب کنید، تعداد مشتریان دائمی خود را افزایش داده‌اید! زیرا اگر کاربران شما از محصولات راضی باشند، دیگر مشکلی برای اعتماد به شما وجود نخواهد داشت.اگر محصول جدیدی منتشر شود، در صورتی که به آن نیاز داشته باشند بدون شک آن را تهیه می‌کنند. خودتان را جای کاربر بگذارید!اگر به یک محصول نیاز داشته باشید و بخواهید آن را تهیه کنید و فروشگاهی معتبر آن را داشته باشد، به کیفیت محصول آن‌ها شک می‌کنید؟ دیجی‌کالا تنها یک مثال است و بسیاری از فروشگاه‌هایی که برندشان کمتر معروف است، این ویژگی را دارند. بسیاری از فروشگاه‌ها وجود دارند که در میان کاربران زیادی شناخته شده نیستند اما همان تعداد کم مشتریان آن‌ها، از خدمات و محصولات آن‌ها راضی بوده‌اند و مشتریان دائمی آن‌ها هستند.

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا از تخصص خود را یک کسب‌وکار آنلاین بسازید، برای کسب‌وکارتان یک وبسایت طراحی کنید، مطالب ارزشمند به کاربران ارائه کنید، ترافیک سایت خود را افزایش دهید و در نهایت محصول خود را بفروشید.

اگر شما هم مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید و می‌خواهید فروش محصول یا خدمات خود را افزایش دهید، این مقاله و مقالات بعدی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ بخوانید تا با اهمیت آن بیشتر آشنا شوید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *