امروزه دیجیتال مارکتینگ حرف اول و آخر کسب‌وکارهای آنلاین است! آن‌ها می‌خواهند به کمک دیجیتال مارکتینگ مخاطبان و در نهایت فروش خود را افزایش دهند. کسب‌وکارهای زیادی برای ایجاد کمپین‌های تبلیغات موفق، ارائه اطلاعات مفید به کاربر، معرفی محصول، تبلیغ‌نویسی خدمات و… از یک تیم دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای استفاده می‌کنند تا بتوانند به رشد و توسعه کسب‌وکار خود کمک کنند.

شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها از اهمیت خاص خود برخورداند. برای مدیریت یک کسب‌وکار، یعنی فروش محصول یا خدمات به کاربران، باید برنامه خود را بر روی استفاده از شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ بگذارید. در واقع فعالیت شما باید بر روی تمامی شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ باشد تا بتوانید یک کسب‌وکار موفق داشته باشید! البته لازم است بدانید برخی از این شاخه‌ها فعالیت بیشتر و برخی دیگر فعالیت‌های کمتری نیاز دارند؛ مثلاً برخی از کسب‌وکارها بر روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز می‌کنند و کمتر از ابزار اس‌ام‌اس مارکتینگ استفاده می‌کنند. این در حالی است است که برخی از کسب‌وکارهای محلی برای فروش بیشتر باید از اس‌ام‌اس مارکتینگ استفاده کنند. در این بخش قصد داریم به بررسی کامل شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ بپردازیم تا با شاخت آن‌ها بتوانید یک کسب‌وکار موفق داشته باشید.

راه‌اندازی وبسایت برای کسب‌وکارهای آنلاین

داشتن یک سایت اولین قدم برای مدیریت یک کسب‌وکار آنلاین است! اما چرا؟ با استفاده از سایت شما می‌توانید به کاربران آموزش دهید، محصولات خود را معرفی کنید، به پشتیبانی کاربران بپردازید و در نهایت محصولات خود را به صورت کاملاً خودکار به فروش برسانید. وبسایت شما نقش کارمندان در کسب‌وکارهای قدیمی را دارند؛ شما در سایت نمی‌توانید برای هر بخش مثل پشتیبانی، فروش و… مسئول استخدام کنید و تمامی این کارها باید به صورت کاملاً خودکار انجام شوند. هرچقدر وبسایت شما زیباتر و کاربرپسندتر باشد، تجربه کاربری سایت شما بیشتر است! در واقع کاربران ترجیح می‌دهند از سایتی خرید کنند که اولاً حس خوبی به آن‌ها منتقل کند، ثانیاً تمامی بخش‌های آن سایت به راحتی در دسترس باشد. اگر سایتی داشته باشید که مراحل خرید برای کاربران مشخص نباشد، کاربران از خرید منصرف می‌شوند و به سراغ رقیبان شما می‌روند؛ بنابراین وظیفه شما در قدم اول، طراحی یک سایت ساده و البته زیبا برای کاربران است تا به راحتی بتوانند به تمامی بخش‌های سایت دسترسی داشته باشند.

چقدر با قانون “زیبایی در سادگی است” موافقید؟ شاید نظر کاربران در محیط‌های فعالیتی مختلف، متفاوت باشدا ما لازم است بدانید در طراحی سایت این قانون همیشه حکم‌فرما است! اگر بخواهید یک سایت پیچیده طراحی کنید و المان‌های مختلف سایت را برای زیبایی به صورت متراکم قرار دهید، زمان زیادی برای شکست کسب‌وکار آنلاین شما لازم نیست! شکست یک کسب‌وکار در خرید نکردن کاربران از سایت آن‌ها است و اگر سایت شما مراحل خرید پیچیده‌ای داشته باشد، کاربران از شما خریدی انجام نمی‌دهند و به زودی شکست می‌خورید! راه‌حل چیست؟ بهینه‌سازی فرآیند خرید کاربران! برای آن که کاربران سایت محصولات و خدمات شما را خریداری کنند، تنها یک راه‌حل وجود دارد و آن هم بهینه‌سازی فرآیند خرید کاربران است. این مسئله به این معنی است که مراحل خرید کاربران در سایت را ساده‌تر کنید و مراحلی را که اضافی هستند و نیازی به آن‌ها ندارید، حذف کنید. برخی از اطلاعات که در سیستم‌های مدیریت فروشگاهی از کاربران می‌خواهند، واقعاً ضروری نیستند! مثلاً شما به شماره تماس منزل کاربران احتیاج ندارید و تنها دریافت شماره موبایل از کاربران کافی است. این موارد به شما کمک می‌کنند تا کاربران بتوانند تجربه یک خرید موفق از سایت کسب‌وکار شما را داشته باشند. پس قانون زیبایی در عین سادگی را فراموش نکنید و برای بهینه‌سازی تجربه کاربری سایت خود، از آن استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید سادگی به این معنا نیست که سایت شما تنها از یک رنگ و فونت تشکیل شده باشد! منظور ما المان‌ها و عناصر تشکیل‌دهنده سایت هستند که باید از آن‌ها استفاده کنید. مثلاً در سایت خود می‌توانید از ۳ رنگ اصلی و مشتقات آن‌ها استفاده کنید تا زیبایی آن در کنار نیز حفظ شود! بخش‌های اضافی سایت خود را حذف کنید و سایت خود را بی‌جهت شلوغ نکنید. کاربران باید در کمترین زمان ممکن و بدون پیچیدگی به بخش موردنظر خود دسترسی داشته باشند.

چه عواملی بر بهینه‌سازی تجربه کاربری تاثیرگذار هستند؟

برای بهینه‌سازی تجربه کاربری ابتدا باید عوامل موثر بر روی آن را شناسایی کنید و سپس به بهینه‌سازی آن‌ها بپردازید! در این بخش قصد داریم برخی از این موارد را بررسی کنیم.

  1. ظاهر وبسایت

هرچند که می‌دانیم سادگی یک سایت بر روی تجربه کاربردی تاثیر بسیار زیادی دارد اما منظور ما از سادگی زیبا نبودن سایت نیست! در واقع شما باید سادگی و زیبایی را در کنار هم داشته باشید. در سال‌های قبل طراحی فلت و متریال توسعه یافتند که به داشتن یک سایت زیبا و ساده کمک زیادی کردند. با استفاده از طراحی فلت تصاویر کمتر در سایت استفاده شدند و رنگ‌ها جایگاه ویژه‌ای در طراحی رابط کاربری پیدا کردند. هرچقدر هم که محتوای سایت شما مفید و ارزشمند باشد اما ظاهر سایت زیبا نباشد، بیش از ۳۷ درصد کاربران از سایت شما خارج می‌شوند! در این صورت شما تعداد زیادی از ترافیک سایت خود را که قرار است به وسیله یک محتوای ارزشمند جذب کنید، از دست خواهید داد. بنابراین سعی کنید علاوه بر داشتن یک سایت ساده که کاربران را دچار سردرگمی نکند، یک سایت زیبا طراحی کنید تا کاربران با ورود به آن سایت ترغیب به خواندن محتوا شوند! البته بهینه‌بودن محتوا هم اهمیت زیادی دارد که در مقالات دیگری به بررسی آن می‌پردازیم.

  1. تجربه کاربری

تاکنون واژه تجربه مشتری، تجربه کاربری یا UX را شنیده‌اید؟ هر آن‌چه که کاربران در سایت شما تجربه می‌کنند و آن‌ها را ترغیب به خرید یا عدم خرید محصول یا خدمات می‌کند، تجربه کاربری نامیده می‌شود! اما چرا تجربه کاربری اهمیت بسیار زیادی دارد؟ دلیل آن واضح است! کاربران در سایت شما تجربه‌ای دارند و اگر این تجربه مثبت باشد، به افزایش فروش کمک می‎کند اما همین تجربه کاربران ممکن است کسب‌وکارتان را تعطیل کند! در واقع کاربران اگر نسبت به سایت شما تجربه خوبی داشته باشند، ترغیب به خرید محصولات می‌شوند و فروش کسب‌وکارتان افزایش پیدا می‌کند؛ حال اگر تجربه کاربری خوبی در سایت شما وجود نداشته باشد و کاربران حس مثبتی نسبت به کسب‌وکارتان پیدا نکنند، سایت شما فروش زیادی نخواهد داشت و باید به دنبال بهبود تجربه کاربری باشید.

تجربه کاربری با رابط کاربری تفاوت‌های زیادی دارد اما مکمل هم هستند؛ تجربه کاربری به طراحان وبسایت کمک می‌کند تا المان‌های مختلف سایت خود را به گونه‌ای در کنار هم قرار دهند که حس خوبی به کاربران منتقل کند و منجر به افزایش فروش سایت شود. در واقع تجربه کاربری یک مکمل بسیار عالی برای طراحی رابط کاربری سایت است که به شما می‌گوید اگر این المان را در این بخش قرار دهید، بازخورد بسیار بهتری نسبت به حالت‌های دیگر دریافت می‌کنید. اگر مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید که فروش خوبی ندارد، پیشنهاد می‌کنم از یک متخصص تجربه کاربری در زمینه بهینه‌سازی آن کمک بگیرید. متخصصان تجربه کاربری بر اساس آنالیز رفتار کاربران به شما کمک می‌کنند تا چیدمان سایت خود را تغییر دهید و بخش‌های اضافی هر صفحه را حذف کنید. در واقع بخش‌هایی در سایت وجود دارند که اصلاً به درد کاربر نمی‌خورد و تنها آن‌ها را سردرگم می‌کند! چنین بخش‌هایی نه تنها جذابیتی برای کاربران ندارد، بلکه اگر کاربر بخواهد به بخش جدیدی دسترسی داشته باشد، آن را پیدا نمی‌کند و نرخ تبدیل سایت شما تا حد بسیاری زیادی کاهش پیدا می‌کند. مسائل زیادی در تجربه کاربری اهمیت دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سرعت بارگذاری سایت، واکنش‌گرایی (Responsive بودن سایت) و… اشاره کرد. اگر از سیستم مدیریت وردپرس استفاده می‌کنید، قالب‌های بسیار خوبی در مارکت‌های وردپرسی در اختیار شما قرار دارند؛ همچنین باید توجه داشته باشید که استفاده از افزونه‌های مختلف سرعت سایت شما را کاهش می‌دهند، بنابراین از قالب‌هایی که کمتر با افزونه‌های سروکار دارند، استفاده کنید.

این مقاله و مقالات بعدی را در زمینه دیجیتال مارکتینگ بخوانید تا با اهمیت آن بیشتر آشنا شوید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *