فرمت اختصاصی عکس گوگل با پسوند WEBP از نظر بعضی از اهل فن، استاندارد بهتری نسبت به JPG و PNG برای وب می‌باشد و به نسبت کیفیت، حجم کمتری دارد. همچنین این فرمت از ترانسپرنسی مثل PNG پشتیبانی می‌کند بدون این که کیفیت آن تا حد زیادی کاسته شود.

این روزها خیلی از سایت‌ها از این فرمت استفاده می‌کنند اما اجرای آن‌ها در بعضی از برنامه‌های گرافیکی مشکل ساز بوده و به همین دلیل، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند، زمان ذخیره کردن این گونه فایل‌ها، آن‌ها را با فرمت JPG یا PNG روی دستگاه خود نگه دارند.البته روش‌هایی وجود دارد که در زمان ذخیره سازی، عکس در فرمت دلخواه شما ذخیره شود و ما این روش‌ها را در پست امروز به شما آموزش خواهیم داد.

  1. استفاده از افزونه‌ی Save Image As PNG در کروم

اگر مرورگری که همیشه از آن استفاده می‌کنید، گوگل کروم باشد که خب یک گزینه‌ی خیلی راحت خواهید داشت و آن هم استفاده از افزونه‌ی Save Image As PNG است که با استفاده از آن، عکس‌های مد نظر با فرمت PNG روی دستگاه ذخیره خواهند شد.

  • آن‌هایی که از مرورگر اوپرا استفاده می‌کنند، می‌توانند از افزونه‌ی Download Chrome Extension استفاده کرده و افزونه‌های کروم مثل همین ابزار دانلود عکس‌ها به صورت PNG را روی آن نرم‌افزار نصب نمایند.

برای شروع به صفحه افزونه  Save Image As PNG بروید و با زدن روی Add to Chrome و سپس انتخاب گزینه‌ی Add Extension آن را نصب کنید. این افزونه بسیار کم حجم بوده و به سرعت نصب می‌شود. حالا روی عکسی که مد نظر دارید کلیک راست کنید، می‌بینید که گزینه‌ی Save Image As PNG در منوی کلیک راست نمایان می‌شود که باید روی آن بزنید.

دو مشکل در مورد این افزونه وجود دارد. اول این که عکس‌ها تنها با فرمت PNG قابل ذخیره هستند و دیگر این که مسیر ذخیره عکس در این افزونه باقی نمانده و هر بار که روی ذخیره عکس می‌زنید، پوشه دانلود به صورت پیش فرض انتخاب می‌شود.

  1. استفاده از مرورگرهایی که فرمت WEBP‌ را پشتیبانی نمی‌کنند

در حال حاضر تنها مرورگرهای گوگل کروم و اپرا از فرمت مورد نظر پشتیبانی می‌کنند و برای این مرورگرها، عکس‌های مورد نظر به صورت JPG و یا PNG به نمایش گذاشته می‌شوند و موقع ذخیره سازی نیز با همین فرمت ذخیره می‌شوند.

برای مثل اگر عکس بالا که در واقع WEBP است را در یک مرورگر غیر از دو گزینه‌ای که بالا گفتیم ذخیره کنید، به صورت JPG روی دستگاه شما دانلود می‌شود.

در حال حاضر مرورگرهایی مثل فایرفاکس، سافاری، اینترنت اکسپلورر و مایکروسافت اج چنین شرایطی دارند اما احتمالا به مرور مرورگرهای یاد شده نیز از فرمت مورد نظر پشتیبانی خواهند کرد. با این حال تا آن زمان می‌توانید از این روش استفاده کنید.

  1. استفاده از افزونه‌ی User-Agent Switcher

در بالا گفتیم که استفاده از مرورگرهایی خاص که فرمت WEBP را پشتیبانی نمی‌کنند، باعث می‌شود تا بتوانید عکس‌هار ا با فرمت JPG یا PNG ذخیره کنید. اما در خود کروم هم می‌‌توانید این کار را انجام بدهید. کافی است که افزونه‌ی User-Agent Switcher را نصب کنید و سپس کافی است تنظیمات آن را روی هر مرورگری که می‌خواهید بگذارید تا سایت مورد نظر فکر کند که شما با سافاری یا اپرا به سایت وصل شده‌اید و در نهایت عکس‌ها را فرمت مورد نظرتان دانلود کنید.

برای این کار ابتدا به صفحه افزونه User-Agent Switcher for Chrome‌ رفته و بعد از نصب آن، آیکون افزونه را در نوار ابزار مشاهده خواهید کرد. روی آن بزنید و مرورگر مناسب را انتخاب نمایید.

سپس باید صفحه را رفرش کنید و عکس‌هایی که می‌خواهید را دانلود کنید. در نظر داشته باشید که اگر صفحه‌ای را قبل از نصب باز کرده‌اید، حتما باید آن را بعد از تغییر مرورگر، رفرش کنید در غیر این صورت تغییرات مورد نظر اعمال نمی‌شود.

  1. استفاده از سایت‌های تبدیل عکس

نهایتا اگر از این روش‌ها یا نصب افزونه خیلی خوشتان نمی‌آید، تنها چاره‌ی شما استفاده از ابزارهای آنلاین تبدیل عکس است. البته نیازی نیست که عکس را دانلود کرده و دوباره آپلود کنید. در سایت‌هایی مثل Zamzar، کافی است آدرس عکس را بدهید و سپس این امکان را دارید تا با هر فرمتی که خواستید آن را دانلود کنید.

البته سایت‌های زیادی برای این کار وجود دارد که هر کدام از نظر ظاهری با هم متفاوت هستند اما در نهایت همه رایگان هستند و یک کار را انجام می‌‌‌دهند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *