اگر از کاربران همیشگی مایکروسافت ورد باشید، مسلما از قابلیت‌های اساسی آن باخبر هستید و در اسناد خود از آن‌ها استفاده می‌کنید. اما ویژگی‌ها و قابلیت‌های جالب توجهی در این برنامه وجود دارد که کمی پنهان مانده و کم‌تر کسی از آن‌ها استفاده می‌کند. بسیاری از آن‌ها کاربردی هستند و می‌تواند، کار شما را ساده‌تر کنند.

پست امروز ما در پرشین تولز به بعضی از این قابلیت‌های خاص اختصاص داشته و می‌خواهیم شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

  1. Quick Parts

با استفاده از این قابلیت، شما می‌توانید بخش‌هایی از سند از جمله مجموعه‌ای از نوشته‌ها، جدول، امضا و … را ذخیره کنید و به راحتی در هر جای دیگری از نوشته یا سندی که خواستید، دوباره مورد استفاده قرار دهید. برای استفاده از این ابزار، کافی است که بخش مورد نظر خود را انتخاب کنید و از برگه Insert بر روی آیکونی که در زیر می‌بینید زده و گزینه‌ی Save Selection to Quick Part Gallery را انتخاب کنید.

اسمی برای Quick Part خود انتخاب کرده و بر روی OK بزنید.

برای استفاده‌ی مجدد از چیزی که ذخیره کرده‌اید، دوباره به همان منو رفته و روی آیتمی که مد نظر دارید کلیک کنید.

  1. Focus

اگر از ورد بیشتر برای نوشتن استفاده می‌کنید و می‌خواهید تمام تمرکز شما روی این کار باشد، بهتر است یک بار از Focus استفاده کنید. با این ابزار،تمامی گزینه‌های منو محو شده و تنها برگه‌ی شما به نمایش در می‌آید. این گزینه را در برگه View پیدا خواهید کرد.

در زیر پیش نمایشی از چگونگی کار کردن ابزار Focus می‌بینید. با کلیک مجدد روی این گزینه، صفجه ورد به حالت اول بر می‌گردد.

  1. Dictation

این گزینه بیشتر به درد افراد انگلیسی زبان می‌خورد. Dictation در واقع ابزاری برای تبدیل صوت به نوشته است. برای استفاده از آن نیز باید به برگه Home رفته و با زدن روی Dictate شروع به گفتن متن مورد نظر خود کنید.

بعد از این که پنجره‌ی Dictate‌ به نمایش در آمد، می‌توانید شروع به خواندن متن کنید.

همچنین می‌توانید در spoken language از لیست زبان‌های مختلف، زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در نهایت با اتمام کار، روی آیکون X در بالای پنجره‌ی Dictation بزنید.

  1. Microsoft Editor

با استفاده از Microsoft Editor می‌توانید، متن نوشته شده خود را از نظر املا، گرامر، خوانایی و … مورد بررسی قرار دهید. این قابلیت در همان صفحه Home قرار گرفته و با یک کلیک در دسترس شما قرار دارد.

بعد از کلیک بر روی این ابزار، در صفحه‌ای جداگانه، نمره‌ای به متن داده می‌شود و بخش‌هایی که دچار مشکل هستند نیز ذکر خواهند شد.

همچنین با انتخاب Document Stats، می‌توانید آمار و ارقامی را درباره سند خود از جمله تعداد کلمات، میانگین تعداد کلمات در هر خط و … را مشاهده نمایید.

  1. Clipboard History

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب و کارآمد ورد، Clipboard History است که در واقع لیستی از 24 آیتم آخری که کپی کرده‌اید را به شما نمایش می‌دهد تا در صورت نیاز، دوباره از آن‌ها استفاده کنید. این گزینه نیز در زیر Paste قرار داشته و در عکس زیر نشانه گذاری شده است.

با زدن روی آن لیست مورد نظر را مشاهده می‌کنید. با رفتن روی هر کدام، فلشی در سمت راست نشان داده می‌شود که با کلیک رویش، می‌توانید آیتم مورد نظر را ارزیابی کرده و دوباره پیست کنید. همچین با زدن روی گزینه‌ی Clear All، تمام این موارد پاک خواهند شد.

  1. Screenshot

همانطور که از اسم این ابزار پیداست، از آن برای گرفتن اسکرین شات و استفاده در سند استفاده می‌شود. برای استفاده از آن به برگه Insert بروید و روی Screenshot بزنید. دو روش برای گرفتن اسکرین شات از طریق این ابزار وجود دارد. در این بخش می‌بینید که لیستی از اپلیکیشن‌های فعال ویندوز برای شما نمایش داده می‌شود که با کلیک روی هر کدام، می‌توانید از آن‌ها عکس بگیرید.

اما اگر می‌خواهید از بخشی مشخص، عکس بگیرید، باید روی Screen Clipping بزنید و منطقه‌ی دلخاه خود را انتخاب نمایید.

در پایان، نوع نمایش عکس را انتخاب می‌کنید و این عکس به صورت خودکار در سند شما وارد می‌شود.

این ابزار درست شبیه دیگر برنامه‌های اسکرین شات کار می‌کند و حتی گزینه‌هایی برای ویرایش عکس نیز دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *