کودی به عنوان یک پخش کننده چند رسانه‌ای، خیلی برنامه‌ی ساده و سرراستی نیست. با این حال این نرم‌افزار قدرتمند کاربردهای زیادی دارد که به واسطه‌ی افزونه‌های مختلف برایش ممکن می‌شود و از همین رو میلیون‌ها کاربر دارد که هر روز از آن استفاده می‌کنند.

ما در پست امروز ابتدا نگاهی کلی به این برنامه می‌اندازیم و سپس یک راهنمایی کلی درباره شیوه‌ی استفاده از این ابزار بسیار جذاب را برایتان آماده خواهیم کرد.

کودی (Kodi) چیست؟

این سوال ساده در واقع جواب ساده‌ای ندارد. کودی یک پخش کننده چند رسانه‌ای با قابلیت پخش فایل‌های آنلاین است که برای پلت‌فرم‌های مختلف عرضه شده و آن را به صورت کد باز عرضه کرده‌اند. کودی کاملا آنلاین بوده و شما می‌توانید از طریق آن، فایل‌های چند رسانه‌ای از سایت‌های مختلف از جمله یوتیوب، اسپاتیفای و … یا حتی تلوزیون‌های آنلاین را مشاهده کنید.

اگر چه به نظر این برنامه کمی متفاوت و سخت به نظر می‌آید، اما شما به راحتی می‌توانید از آن استفاده کرده و نکات مختلف آن را به صورت روزمره به کار بگیرید.

وجه تمایز کودی با دیگر پخش‌کننده‌های چند رسانه‌ای در چیست؟

کد باز بودن کودی باعث شده تا توسعه دهندگاه، افزونه‌های زیادی برای آن ارائه کنند. هر کدام از این افزونه‌ها توانسته تا قابلیتی متفاوت را به این برنامه اضافه کند و ویدیوها و فیلم‌ها و سریال‌های بیشتری را برایتان به ارمغان بیاورد.

البته خیلی از این پلاگین‌ها که باعث می‌شوند بتوانید کانال‌های پولی یا فیلم‌ها و سریال‌ها را ببینید، در اصل محتوایی قانونی ندارند، اما با توجه به این که هر کدام از آن‌ها را یک توسعه دهنده به صورت خودجوش می‌سازد، کودی را دچار مشکل نمی کند!

دستگاه‌هایی که از کودی پشتیبانی می‌کنند

همانطور که گفتیم، شما می‌توانید کودی را در دستگاه‌های مختلف نصب کنید که همین باعث می‌شود این ابزار قدرتمند در همه جا محتوای متنوعش را برایتان به همراه داشته باشد. شما امکان نصب این برنامه بر روی سیستم‌های زیر را خواهید داشت:

  • Amazon FireStick و Fire TV
  • موبایل‌ها و تبلت‌های اندرویدی
  • نسخه‌های مختلف ویندوز
  • مک
  • iOS
  • تلوزیون‌های اندرویدی
  • رزبری پای
  • لینوکس

افزونه‌های کودی

اما بخش مهم این برنامه خود آن نیست که به سادگی نصب می‌شود، بلکه افزونه‌های آن هستند که در واقع دروازه‌ای به انبوهی از محتوای مختلف و متنوع به شمار می‌آیند. اما نصب این افزونه‌ها کمی دردسر دارد که در ادامه آن را به شما یاد خواهیم داد.

بار دیگر این نکته را باید متذکر می شویم که افزونه‌ها نه از سمت خود کودی، بلکه از طرف توسعه‌دهندگان خصوصی برای این برنامه نوشته می‌شوند و به همین دلیل محتوای آن‌ها هیچ وقت از طرف برنامه تایید نمی‌شوند. اما بعضی از افزونه‌های معروف هستند که خیلی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

مثلا در زمینه‌ی تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلوزیونی افزونه‌های Exodus Redux، The Magic Dragon، Exodus یا Venom از همه معروف‌ترند و اگر می‌خواهید شبکه‌های زنده را تماشا کنید، بهتر است سراغ افزونه‌هایی همچون Selfless Live یا cCloud TV بروید. اما یکی از پرطرفدارترین افزونه‌ها برای کودی، افزونه‌هایی هستند که با آن‌ها می‌توانید برنامه‌های زنده‌ی ورزشی را ببینید و به این منظور، ما Sports Devil و Sportowa را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر ساکن ایران هستید، باید بدانید که تماشای این محتواها، ممکن است شما را دچار دردسرهای قانونی کند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم در هنگام تماشای چنین برنامه‌هایی، از برنامه‌های تغییر آی پی استفاده کنید.

آموزش نصب افزونه‌ها بر روی کودی

برای مثال ما در ادامه افزونه Exodus Redux را بر روی کودی نصب می‌کنیم. نگران پیچدگی‌های آن نباشید و پله پله برای هر افزونه این مراحل را پیش بروید.

ابتدا کودی را باز کرده و روی آیکون تنظیمات کلیک کنید.

به System رفته و سپس گزینه‌ی  Unknown sources را روشن کنید و سپس به صفحه‌ی قبل باز گردید.

File manager  را انتخاب کنید و سپس روی Add source کلیک کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی <None> یک کلیک کنید و سپس آدرس https://i-a-c.github.io/ را وارد کنید و کلید OK را بزنید. در نظر داشته باشید که آدرس‌ها برای افزونه‌های مختلف فرق می‌کند و شما باید این آدرس‌ها را از صفحه‌ی افزونه‌هایی که می‌خواهید، پیدا نمایید.

در جایی که که در عکس زیر می‌بینید کلیک کرده و سپس OK را بزنید تا کیبورد بالا بیاید. سپس همانطور که در عکس بعد می‌بینید کلمه‌ی redux را تایپ کنید و OK را بزنید. البته این جا می‌توانید نام هر افزونه‌ای که در حال نصب آن هستید را وارد نمایید و در نهایت OK را بزنید.

حالا می‌توانید ببینید که سورس جدید به فایل منیجر کودی اضافه شده است.

به صفحه قبل برگردید و این بار روی Add-ons لیک کرده و سپس  Install from zip file را انتخاب کنید.

روی redux یا افزونه‌ای که در حال نصب آن هستید کلیک کنید.

می‌بینید که فایل زیپ دانلود شده در این جا مشخص شده است. روی آن دبل کلیک کرده و منتظر شوید تا افزونه نصب و در بالای صفحه نمایش داده شود.

حالا روی  Install from repository کلیک کرده و در ادامه Exodus Redux Repo را انتخاب نمایید.

در صفحات بعدی ابتدا Video add-ons و سپس نام افزونه‌ای که می‌خواهید و در نهایت Install را انتخاب کنید.

OK را بزنید و منتظر بمانید تا پیغام نصب دیده شود. کار تمام شد!

Join the Conversation

1 Comment

  1. سلام من دستگاه مای کودی دارم وصل میشه به تلوزیون این گزینه هارو نداره هیچ فیلمی رو هم نشون نمیده باید اشتراک بخرم ؟ این مشکل و چجوری حل کنم؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *