جوملا یک سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

همه آیتم‌های منو

در هر منو شما آیتم‌هایی را قرار می‌دهید که منظور از آیتم یک عنوان به همراه لینک است که کاربران با کلیک بر روی آن می‌توانند وارد صفحه دیگری شوند. هر منو از چندین آیتم تشکیل می‌شود و در مجموع چندین آیتم در جوملای شما وجود دارد! با استفاده از این صفحه شما می‌توانید تمامی آیتم‌های منو را مشاهده کنید و اگر نیاز به ویرایش هریک از آنها دارید، این آیتم‌ها را شخصی‌سازی کنید.

  • حالت: در این بخش فعال یا غیرفعال بودن منوها کاربری را می‌توانید مشاهده کنید و اگر نیاز به غیرفعال‌سازی منوهای فعال دارید، با ورود به صفحه مربوط به آن آیتم این کار قابل انجام است.
  • ویژگی‌های سیستم سایت‌ساز جوملا – بخش شانزدهم
  • عنوان: در این بخش می‌توانید عنوان مربوط به هر آیتم در که در این صفحه وجود دارد را مشاهده کنید. همچنین با انتخاب هر یک از عنوان‌ها و با استفاده از دکمه‌های بالای صفحه می‌توانید آنها را به حالت منتشرنشده، زباله‌دان و… تبدیل کنید.
  • منو: در این بخش می‌توانید مشاهده کنید که هر یک از آیتم‌های ایجاد شده در کدام منوی سایت شما قرار دارد؛ همچنین می‌توانید برخی از آیتم‌ها را در چندین منو قرار دهید و اگر نیاز به غیرفعال‌سازی آن دارید باید وارد بخش تنظیمات منوی موردنظر خود شوید.
  • دسترسی: در این بخش می‌توانید ببینید کدام دسته از کاربران به منوی موردنظر شما دسترسی داشته باشند! به طور مثال می‌توانید تعیین کنید که یک منوی کاربری تنها برای مدیران یا نویسندگان سایت شما قابل مشاهده باشد.
  • زبان: اگر مدیریت یک سایت چندزبانه را بر عهده دارید، با استفاده از این بخش می‌توانید ببینید که منوی موردنظر شما در کدام زبان از سایت شما در دسترس باشد! به طور مثال می‌توانید منوی موردنظر خود را تنها بر روی زبان فارسی یا انگلیسی سایت خود فعال کنید.

در بخش منو، فهرست‌های ایجاد شده قابل مشاهده است که با ورود به هریک از این بخش‌ها به راحتی می‌توانید آیتم‌ها و سایر تنظیمات آن را شخصی‌سازی کنید. سه منو به صورت پیش‌فرض در جوملا وجود دارد که شامل منوی اصلی، منوی بالا، منوی کاربری است و می‌توانید موارد دلخواه خود را به آن اضافه کنید. در بخش آیتم‌های منو می‌توانید با کلیک بر روی جدید به راحتی آیتم موردنظر خود را ایجاد کنید.

  • عنوان منو: در این بخش می‌توانید یک عنوان برای آیتم موردنظر خود وارد کنید تا بتوانید آن را در سایت خود نمایش دهید.
  • مستعار: در این بخش نیز می‌توانید یک نام انگلیسی برای نمایش در بخش URL منوی خود در بخش مدیریت سایت وارد کنید تا در صورت نیاز به ویرایش آیتم، در بخش URL آن را وارد کنید. در مقاله بعدی به بررسی کامل بخش‌های مربوط به ایجاد یک آیتم در فهرست خواهیم پرداخت تا بتوانید به طور کامل منوهای سایت جوملایی خود را شخصی‌سازی کنید.

افزودن آیتم‌های دلخواه به منوهای ایجاد شده در جوملا

منوها یکی از مهم‌ترین بخش‌های جوملا هستند که به شما امکان قرار دادن لینک‌های مهم و صفحات مهم سایت را می‌دهند؛ در مقاله قبلی به بررسی کامل این بخش از جوملا پرداختیم و در این بخش می‌خواهیم به بررسی نحوه اضافه کردن آیتم‌های دلخواه به منوهای جوملا بپردازیم. برای افزودن آیتم‌های دلخواه خود به منوهای جوملا کافی است وارد منوی موردنظر خود شوید و در این بخش بر روی دکمه جدید کلیک کنید. در این بخش باید مشخصات آیتم موردنظر خود را وارد کنید تا در منوی سایت نمایش داده شود!

  • عنوان منو: در این بخش باید برای منوی سایت خود یک عنوان انتخاب کنید تا در صورت نیاز به ویرایش بتوانید آن را به راحتی در میان منوهای دیگر پیدا کنید.
  • مستعار: در این بخش نیز لازم است یک نام مستعار برای نمایش در بخش منوهای مدیریتی سایت انتخاب کنید.

جزییات

این بخش مربوط به جزییات منوی سایت جوملایی شما می‌شود که با استفاده از آن قادر به درج اطلاعات موردنظر خود خواهید بود.

  • نوع آیتم منو: با استفاده از این بخش باید نوع عنصر موردنظر خود را جهت نمایش در بخش منوی موردنظر خود انتخاب کنید! با انتخاب هر یک از آیتم‌ها ممکن است یک یا چند فیلد جدید نمایش داده شود که باید اطلاعات موردنظر خود را درج کنید.
  • لینک: در این بخش می‌توانید لینک موردنظر خود را وارد کنید تا کاربران با کلیک بر روی آیتم ایجاد شده وارد این لینک شوند.
  • پنجره هدف: در این بخش باید نوع باز شدن لینک را انتخاب کنید! منظور از نوع باز شدن یک لینک، باز شدن آن در همان صفحه یا صفحه جدید مرورگر است که باید متناسب با اهمیت هر صفحه آن را انتخاب کنید.
  • سبک قالب: در این بخش نیز لازم است تا سبک قالب خود را انتخاب کنید! جوملا به صورت پیش‌فرض چند نوع قالب برای منوی سایت قرار است که با استفاده از آن می‌توانید استایل نمایش منوی سایت خود را انتخاب کنید.
  • تجربه کاربری و کیفیت طراحی سایت چه اهمیتی برای سئو دارد؟ – بخش اول
  • موقعیت منو: در این بخش باید محل نمایش آیتم ایجاد شده را مشخص کنید؛ منظور از محل نمایش همان منوی موردنظر شما است که در گذشته در سایت جوملایی خود ایجاد کرده‌اید.
  • گزینه مادر: در این بخش باید یک گزینه مادر برای آیتم خود انتخاب کنید تا در منو تشخیص داده شود که این نوع لینک برای کدام بخش از سایت شما است.
  • مرتب سازی: پس از ذخیره‌سازی آیتم خود در این بخش می‌توانید محل نمایش آن را در میان سایر لینک‌های منو شخصی‌سازی کنید.
  • حالت: در این بخش می‌توانید حالت انتشار منوی خود را مشخص کنید؛ اگر منوی شما کاملا آماده است به راحتی می‌توانید گزینه منتشر شده را انتخاب کنید اما اگر هنوز نیازمند تغییرات است کافی است آن را بر روی حالت منتشر نشده قرار دهید.

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتور جستجو راه‌اندازی کنید.با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *