برنامه‌ی ورد به صورت پیش فرض، فایل‌هایی که از اینترنت دانلود کرده‌اید را به صورت Read-Only اجرا می‌کند که در واقع شما تنها قادر به خواندن آن سند هستید و امکان ویرایش را ندارید. البته تنها با زدن روی گزینه‌ی Edit بالای صفحه قادر خواهید بود که به تغییر در متن بپردازید. البته بعضی از فایل‌ها شرایط خاصی دارند که حتما باید آن‌ها را به شیوه‌ی دیگری از این حالت در بیاورید.

روش‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد که ما در ادامه‌ی این پست، آن‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

  1. غیر فعال کردن حالت Read-Only در Properties

خود ویندوز ممکن است فایل‌های دانلود شده را به صورت Read-Only علامت‌گذاری کند تا شما را به ویرایش نکردن فایل‌های اصلی تشویق کند. اگر این گزینه بر روی فایل روشن باشد، شما نمی‌توانید آن را بعد از اجرا ویرایش کنید و یا این که فایلی را روی آن ذخیره نمایید و حتی گزینه‌ی Edit که عموما روی فایل‌های ورد به نمایش در می‌آید نیز برای چنین فایل‌هایی کارآمد نیست.

برای حل این مشکل روی فایل مورد نظر کلیک راست کنید و به Properties بروید. در پنجره‌ی Properties به برگه‌ی General رفته و از بخش Attributes تیک گزینه‌ی Read-only را بردارید. به این ترتیب فایل از آن حالت خارج شده و بعد از اجرا در ورد، می‌توانید آن را ویرایش نمایید.

  1. غیر فعال کردن گزینه‌ی Edit Restrictions در ورد

در بعضی از فایل‌های ورد، سازنده سند از قابلیت Edit Restrictions خود برنامه استفاده کرده تا جلوی ویرایش فایل‌هایش را بگیرد. در این موارد عموما فایل‌ها یا به وسیله‌ی پسورد یا با اجازه‌ی سازنده فایل قابل ویرایش هستند.

زمان‌هایی که این گزینه فعال باشد، شما بدون داشتن پسورد یا دسترسی سازنده، نمی‌توانید کاری انجام دهید. برای گرفتن دسترسی، سند را باز کنید و به برگه Review بروید.

در بخش Protect روی گزینه‌ی Restrict Editing بزنید.

در پنل سمت راست روی کلید Stop Protection کلیک کنید.

اگر فایل مورد نظر به وسیله‌ی پسورد محدود شده باشد در این‌جا باید پسورد مورد نظر را وارد نمایید.

  1. خاموش کردن Protected View

قابلیت Protected View بخشی از Microsoft’s Trust Center به حساب می‌آید که در واقع عملکردی برای بیشتر کردن امنیت و همچنین حریم خصوصی در برنامه‌های آفیس است. وقتی این گزینه روشن باشد، تمامی فایل‌هایی که منبع نامشخص داشته باشند -مثلا از اینترنت دانلود شده‌اند- به صورت  Read-only به نمایش در می‌آیند. این گزینه به صورت پیش فرض فعال است و اگر می‌خواهید، فایل‌های این چنینی به صورت عادی به نمایش در بیایند، باید آن را خاموش کنید.

برای این کار باید برنامه را باز کرده و از مسیر File روی Options بزنید. در پنل سمت چپ و پایین‌ترین نقطه، به برگه Trust Center بروید.

با کلیک بر روی Trust Center Settings به پنجره‌ی تنظیمات وارد می‌شوید که از آن‌جا باید به برگه Protected View بروید.

در این‌جا گزینه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که فایل‌هایی از منابع مختلف در آن لحاظ شده‌اند. شما می‌توانید تیک بعضی از آن‌ها را بردارید یا تیک همه را بردارید.

  1. خاموش کردن Open E-mail Attachments in Reading View

یکی دیگر از گزینه‌هایی که به منظور امنیت بیشتر در ورد گنجانده شده، همین گزینه است که باعث می‌شود، فایل‌هایی که از روی ایمیل باز می‌کنید به صورت Read-only به نمایش در بیایند.

برای غیر فعال کردن این گزینه هم باید از مسیر File به Options بروید و این بار به سراغ Start up options رفته و تیک Open e-mail attachments and other uneditable files in the reading view را بردارید.

  1. غیر فعال کردن Preview Pane در فایل اکسپلورر ویندوز

وقتی این گزینه روشن باشد، پیش نمایشی از فایل شما در فایل اکسپلورر به نمایش در می‌آید. اما این کار در بعضی از موارد باعث می‌شود که فایل شما قفل شده و در ورد به صورت Read-only نمایش داده شود. پس بهتر است که این گزینه را غیر فعال کنید. در ویندوز 11 با زدن کلیدهای Win + E فایل اکسپلورر را باز کنید.

روی فلش کنار View بزنید.

حالا با زدن روی Preview pane این بخش بسته خواهد شد. در ویندوز 10 بعد از باز کردن فایل اکسپلورر باید به برگه View رفته و تیک Preview pane را بردارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *