نکات بسیاری است که درموقع کار با سیستم عامل لینوکس باید یاد بگیرید تا روند استفاده شما از این سیستم عامل بهبود یابد. یکی از این موارد، شیوه‌ی برنامه‌ریزی برای خاموش کردن دستگاه است. چیزی که به وسیله برنامه‌های مختلف در سیستم عامل ویندوز قابل انجام است و از آن باید در لینوکس هم بهره برد.

ما در این پست ابتدا به شما خواهیم آموخت چطور با یک ابزار داخلی لینوکس آن را برای خاموش شدن برنامه‌ریزی کنید.

برنامه‌ریزی برای خاموش کردن لینوکس

بهترین راه برای این کار استفاده از ابزار داخلی لینوکس، shutdown است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا بعضی از عملگرها را به صورت خودکار انجام داده بدون اینکه نیاز به نصب برنامه‌ای جانبی داشته باشید. فقط در نظر بگیرید که shutdown بر مبنای فرمت ۲۴ ساعته کار می‌کند نه ۱۲ ساعت روز، ۱۲ ساعت شب. نکته دیگر این که برای برنامه‌ریزی خاموش شدن شما به دسترسی روت احتیاج دارید و بدون روت شل، این ابزار به درستی کار نخواهد کرد.

ترمینال را باز کنید و با su به روت لاگین کنید. اگر با su نتوانستید ورود کنید از sudo –s استفاده کنید.
su – یا sudo –s
با دسترسی روت حالا فرمان‌های shutdown به خوبی کار خواهد کرد. برای اینکه دستگاه لینوکس خود را به صورت آنی خاموش کنید باید فرمان زیر را تایپ نمایید:
shutdown -P now
اما برای برنامه‌ریزی برای خاموش شدن در زمانی خاص باید کلمه now را با یک فرمت ساعت جایگزین کنید. برای مثال اگر بخواهید ساعت ۱۹:۲۵ یا همان ۷ و ۲۵ دقیقه بعد از ظهر دستگاه خاموش شود باید فرمان خود را به این شکل وارد نمایید:
shutdown -P 19:25
در هر زمانی که خواستید قبل از خاموش شدن دستگاه می‌توانید این فرمان را با اجرای فرمان زیر کنسل  کنید:
shutdown –c

ریست به وسیله ابزار Shutdown

از این ابزار داخلی لینوکس همانطور که می‌شود برای خاموش کردن دستگاه استفاده کرد، می‌توان برای راه‌اندازی مجدد نیز بهره برد. عملکرد کار کاملا به همان شیوه‌ی خاموش کردن است با تغییر کوچک در بخشی از فرمان.

برای مثال اگر بخواهید در همان ساعت گفته شده دستگاه را راه اندازی مجدد کنید کافی است فرمان زیر را تایپ کنید:

shutdown -r 19:2
برای مطالعه مطالب و ترفندهای کاربردی بیشتر لینک ترفند لینوکس را دنبال کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *