بسیاری از کاربران  لینوکس می‌دانند که نصب دو سیستم عامل لینوکس همچون مینت و اوبونتو در کنار هم کار بسیار ساده‌ای است، چون تقریبا همه‌ی کار به وسیله ابزارهای نصاب انجام می‌پذیرد. اما آیا می‌دانستید با یک ابزار ساده می‌توانید به راحتی ویندوز ۱۰ را در کنار لینوکس نصب کنید بدون اینکه به مشکلی بر بخورید؟ البته نه به آن سادگی، اما روند کار نسبت به قبل که نصب این دو سیستم عامل کنار هم از خنثی کردن بمب هم سخت‌تر بود، بسیار راحت‌تر شده است.

ابزاری که به این منظور از آن استفاده می‌کنیم OS Prober نام دارد. این برنامه درایو‌ها و هارد‌های یک کامپیوتر را برای پیدا کردن سیستم‌ عامل‌های مختلف جستجو می‌کند و به صورت خودکار مشخصه‌های بوت Grub را برای اجرای دو سیستم‌عامل وارد می‌کند.

یک نکته بسیار مهم قبل از کار وجود دارد. برای اینکه بتوانید دو سیستم عامل لینوکس و سیستم عامل ویندوز را در کنار هم داشته باشید، باید ابتدا دو پارتیشن مجزا برای نصب هر سیستم عامل ایجاد کنید که تنظیمات این کار، بسیار سخت و طاقت فرساست. پس بهترین کار این است که از دو هارد مجزا برای انجام این کار بهره ببرید (مثلا از هارد داخلی و یک هارد اکسترنال) .

با نصب دو سیستم عامل در دو هارد مجزا شما علاوه بر اینکه دیگر نیازی به پارتیشن بندی مجزا برای هر کدام ندارید، ویندوز و لینوکس عملا با هم ارتباطی نداشته و به راحتی با حذف یک هارد می‌توانید آن سیستم عامل را از دستگاه حذف کنید، بدون اینکه روند پاک کردن را طی کنید. این مسئله مخصوصا برای آن‌ها که قصد دارند مدتی از لینوکس استفاده کنند و بعد از آن زده می‌شوند امری نسبتا مهم تلقی می‌شود.

نکته دیگر اینکه وقتی در حال نصب ویندوز هستید، حتما هاردی که لینوکس در آن نصب شده را جدا کنید. عموما ویندوز در هنگام نصب با سیستم عامل‌های غیر خودی رفتار درستی نشان نمی‌دهد و در مراحل نسب، احتمالا به مشکل بر خواهید خورد.

نصب دوگانه

بعد از اینکه ویندوز و لینوکس را به صورت عادی بر روی دو هارد مجزا نصب کردید، هر دو هارد را متصل کرده و دستگاه را با لینوکس اجرا کنید. حالا به سراغ ترمینال رفته و به آن دسترسی ادمین دهید. برای اینکه بهترین بازخورد را از برنامه OS Prober دریافت کنید، بهتر است ابتدا با ابزار fsck، ارورهای درایو را پیدا و تصحیح کنید.

با باز کردن فایل منیجر درایو ویندوز را مانت کنید. حالا به سراغ ترمینال رفته و فرمان Isblk را برای دیدن تمامی دستگاه‌هایی که به کامپیوتر وصل هستند اجرا کنید. مشخصه‌های هاردی که ویندوز بر روی آن قرار دارد را پیدا کنید.

بعد از اینکه کار Fsck کارش را به اتمام رساند، فرامین زیر را پیش روید تا OS Prober را نصب کنید.
sudo fsck -y /dev/sdX

نکته مهم: کاربران UEFI حتما باید از EFI boot manager استفاده کنند تا UEFI در سیستم‌عامل‌ها فعال شود.
Ubuntu
sudo apt install os-prober efibootmgr

Debian
sudo apt-get install os-prober efibootmgr

Arch Linux
sudo pacman -S os-prober efibootmgr

Fedora
sudo dnf install os-prober efibootmgr

OpenSUSE
sudo zypper install os-prober efibootmgr

برای دیگر لینوکس‌ها

OS Prober و EFI boot manager برای اجرای دو سیستم عامل حیاتی هستند. پیدا کردن و نصب آن‌ها هم بسیار ساده‌است. کافی است که به پکیج منیجر رفته و عبارات os-prober و efibootmgr را جستجو کرده و به صورت ساده آن‌ها را نصب کنید.

شناسایی سیستم‌عامل‌ها

OS Prober بیشتر کار را خود انجام می‌دهد اما باید از Grub bootloader استفاده کنید تا تنظیمات جدید را ایجاد کنید. برای ایجاد این تنظیمات دوباره به سراغ ترمینال رفته و فرمان زیر را تایپ کنید.

نکته مهم: ممکن است سیستم عامل شما نسخه‌ای از فرمان update-grub را در خود داشته باشد. پیش از اجرای این فرمان بهتر است صفحه اطلاعات مربوط به سیستم عامل خود را چک کنید.
sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg
اگر این فرمان با خطا مواجه شد، احتمالا تنظیمات شما در جای دیگری قرار دارد (بیشتر برای کاربران فدورا و SUSE). فرمان زیر را به جای بالایی اجرا کنید:
grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *