تا حالا شده بخواهید فایل‌های خود را خیلی در دسترس داشته باشید، بدون این که کسی متوجه آن‌ها شود؟ راه حل جالبی برای این کار وجود دارد و آن‌ هم ساخت یک پوشه نامرئی بر روی دستکتاپ است. این کار بدون استفاده از ابزار خاص و از طریق خود ویندوز قابل انجام است.

البته نباید فراموش کرد که پنهان کردن پوشه یا استفاده از روش‌های دیگر، امن‌تر بوده و این روش خیلی امن نیست، اما واقعیت آن است که روش جالبی به نظر می‌آید! برای انجام کار نیز کافی است که پوشه‌ای جدید بسازید و آیکون آن را یک آکون نامرئی بگذارید. برای شروع روی دسکتاپ کلیک راست کرده و از منو New گزینه‌ی Folder را انتخاب نمایید تا پوشه‌ای جدید ساخته شود.

حالا اسم پوشه که انتخاب شده را باید تغییر دهید. اگر پوشه را ساخته‌اید اما اسم را تغییر نداده‌اید، کافی است کلید F2 را بزنید.

حالا اسم پوشه باید به یک کاراکتر بدون نشان تغییر دهید. برای این کار کلید Alt را نگه داشته و از نام پد کیبورد عدد 255 را تایپ کنید و سپس اینتر بزنید. حواستان باشد که حتما باید این اسم توسط کلیدهای نام پد انجام شود، نه کلیدهای عددی بالای کیبورد. در واقع شما یک کاراکتر فاصله بدون شکست را با کیبورد تایپ کرده‌اید که در محیط ویندوز نمایش داده نمی‌شود. پس پوشه‌ی شما اسم دارد اما دیده نمی‌شود، مثل عکس پایین.

حالا وقت آن رسیده آیکون پوشه را نیز نامرئی کنید. اولین پله برای این کار کلیک راست کردن و رفتن به Properties است.

در پنجره‌ی جدید به برگه‌ی Customize رفته و روی Change Icon در بخش Folder Icons کلیک کنید.

وقتی پنجره‌ی Change Icon for Folder باز شد باید آیکون نامرئی را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید و در نهایت OK را بزنید. با توجه به عکس زیر، می‌توانید این گزینه را به راحتی پیدا نمایید.

دوباره OK را بزنید تا پوشه‌ی‌ شما ناپدید شود.

البته این پوشه هنوز تمام خصوصیات یک پوشه معمولی را دارد و می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. کافی است جای آن را بدانید و رویش کلیک کنید یا کلیک چپ موس را گرفته دور آن بکشید تا انتخاب شود. اما این پوشه در فایل اکسپلورر نیز ناپدید خواهد ماند و به صورت معمول دیده نمی‌شود، حتی اگر عکسی در آن داشته باشید، پیش نمایش آن در فایل اکسپلورر غیر فعال خواهد بود. این را هم در نظر داشته باشید که شما به هر تعداد که بخواهید، می‌توانید پوشه‌های نامرئی روی دسکتاپ بسازید.

این پوشه نه امن است و نه رمز گذاری شده

فراموش نکنید که این پوشه‌ی نامرئی، چیزی جز یک پوشه‌ی معمولی نیست که تنها نمایش آن غیر فعال شده است. پس اگر واقعا چیز مهمی دارید، بهتر است آن را پنهان (Hidden) کنید یا از برنامه‌های مخصوص رمز گذاری استفاده نمایید. فراموش نکنید که فایل‌های درون این پوشه در جستجو نمایش داده می‌شوند.

گاهی این امکان وجود دارد که شما حاشیه‌ای دور این پوشه ببینید، برای این که این مشکل برطرف بشود، در دسکتاپ، کنترل را نگه دارید و اسکرول موس را تغییر دهید تا سایز آیکون‌ها تغییر کرده و در جایی نمایش پوشه درست می‌شود.

چطور پوشه را دوباره نمایان کنیم؟

برای این کار روی پوشه کلیک راست کرده و به Properties بروید. دوباره از برگه Customize رفته و از Change Icon، آیکون پوشه‌ی معمولی را انتخاب کنید. برای درست کردن اسم نیز یا روی آن کلیک راست کرده و Rename را بزنید یا با فشردن کلید F2 اسم آن را تغییر دهید و اینتر را بزنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *