اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

  1. ارائه گزارش های Manual Action

در گزارش Manual Action لیستی از نمونه هایی است که یک فرد ناظر درباره صفحاتی از سایت شما که مطابق دستورالعمل های کیفیت وب مستر گوگل نیستند را تعیین می کند. در همین گزارش اطلاعاتی درباره نوع مشکل و راه مناسب برای برطرف کردن آن نیز ارائه می شود. این گزارش سرچ کنسول جدید به شما کمک می کند تا عملکرد بهتری را داشته باشید. چرا که راه حل های مناسب برای رفع عملی مشکلات گفته شده نیز عنوان می شود.

  1. امکان برقراری ارتباط با کاربران در سرچ کنسول جدید

در وبمستر تولز جدید این امکان را خواهید داشت که ویژگی ها و امکاناتی که در نسخه جدید از دست داده اید را به گوگل اعلام نمایید. گوگل در واقع به دنبال صاحبان وب سایت هایی است که بتواند با آنها درباره تجربه ای که از استفاده از سرچ کنسول جدید گوگل دارند، صحبت کند. این امر مطئنا می تواند به بهبود این ابزار بسیار قدرتمند کمک کند.

  1. URL inspection زنده

با استفاده از URL inspection این امکان را خواهید داشت که وضعیت ایندکس شدن URL های موجود در سایت خود را به صورت لحظه‌ای بررسی کنید. در URL inspection live می توانید ببینید که آیا یک صفحه مشخص در سایت شما می تواند ایندکس شود یا نه. در هنگام استفاده از این ابزار شما تمامی اطلاعاتی که برای صفحات ایندکس شده دریافت می کردید را می توانید دریافت نمایید. علاوه بر این اطلاعاتی مناسب درباره وضعیت کانونیکال صفحات نیز دریافت خواهید کرد.

به طور کلی زمانی که یک صفحه مشخص سایت با چند URL مختلف در دسترس باشد یا صفحات مختلف سایت با محتواهای مشابه URL مشترک داشته باشند، گوگل تمامی این URLها را نسخه های تکراری یک صفحه قلمداد می کند. در نهایت گوگل یکی از این URLها را به عنوان نسخه کانونیکال انتخاب می کند و همان نسخه را Crawl خواهد کرد. نسخه های دیگر نیز URL های تکراری بشمار می روند. حال شما می توانید به دو شکل نسخه کانونیکال را مشخص نمایید:

  • خودتان URL کانونیکال صفحات را بر اساس rel=canonical تعیین نمایید و آن را به گوگل معرفی کنید.
  • در صورت تعیین نکردن URL کانونیکال، گوگل نیز می تواند URL کانونیکال صفحه را مشخص نماید. اما ممکن است مورد انتخابی URL اصلی شما نباشد که اتفاق مناسبی نیست.

بر همین اساس بررسی ایندکس شدن صفحات به صورت زنده می تواند یک ابزار بسیار کاربردی و مفید قلمداد گردد.

  1. آموزش گذر از سرچ کنسول قدیم به سرچ کنسول جدید گوگل

گوگل در تلاش است که بتواند تغییرات سرچ کنسول جدید را به شکلی مناسب اطلاع رسانی کرده و آموزش دهد. چرا که این امر سبب آشنایی بیشتر افراد با این تغییرات و سازگاری سریع تر آنها با سرچ کنسول جدید گوگل است. به همین دلیل گوگل اطلاعات زیر را به شکلی مستند در اختیار عموم قرار داده است:

  • چگونه گزارش های خود را در نسخه جدید سرچ کنسول پیدا نمایید؟
  • چگونه از طریق سرچ کنسول جدید کارهای متداول قبلی را به شکل متفاوتی انجام دهید؟
  • در حال حاضر کدام یک از ویژگی های موجود در نسخه جدید پشتیبانی نمی شوند؟
  1. طراحی مجدد UI (رابط کاربری)

از نظر اکثر افراد طراحی جدید UI وبمستر تولز یک اتفاق بسیار سازنده است. به همین دلیل می توان آن را جزء مزایای نسخه جدید سرچ کنسول گوگل قلمداد کرد.

  • UI مخفف User Interface چیست؟ این مفهوم به معنای رابط کاربری است. این کلمه به ظاهر سایت و هر چیزی که در صفحه نمایش نشان داده می شود، اطلاق می گردد. تصاویر، محتوای متنی، نمودارها، ویدیوها و هر چیز دیگری که در صفحات سایت به نمایش گذاشته می شوند، رابط کاربری یا همان UI بشمار می روند.
  • معرفی ابزارهای مفید برای کسب‌وکارها نوپا – بخش اول

معایب سرچ کنسول جدید گوگل

همانطور که می دانید هر تغییری به یکباره امکان پذیر نیست و چالش های خاص خود را دارد. تغییرات گوگل سرچ کنسول نیز از این قائده مستثنی نیست و در برابر نسخه قدیمی هنوز با کمبودهایی مواجه است. همچون:

  1. حذف جستجوهای کم حجم از نتایج

با وجود اینکه گوگل برای حذف داده های مربوط به جستجوهای کم حجم از نتایج خود دلایل مشخصی ارائه داده است، باز هم از نظر برخی کاربران این اتفاق یک عیب بزرگ است. خیلی از افراد روی کلمات کلیدی طولانی تمرکز می کنند. چرا که با این کار می توانند به جای رقابت بر سر کلمات کلیدی اصطلاحا پر حجم که رقابت زیادی را می طلبد، در کلمات کلیدی طولانی تر نتایج ابتدایی را از آن خود کنند. نبود اطلاعات مربوط به این کلمات کلیدی کار را برای کسانی که می خواهند با استفاده از سرچ کنسول جدید گوگل این استراتژی را دنبال کنند، سخت خواهد کرد.

  1. نبود توازن میان کنسول جدید گوگل و قدیم

در حال حاضر ممکن است برخی از ویژگی های اصلی سرچ کنسول که روزانه به آنها نیاز پیدا می کنید، در نسخه جدید آن در دسترس نباشند. به گفته خود گوگل برخی از ویژگی های نسخه قبلی هنوز در سرچ کنسول جدید گوگل قرار نگرفته اند. اما آنها معتقد هستند که تمامی ابزارها و گزارش های رایج در نسخه جدید پشتیبانی می شود. برخی از ویژگی های غایب در نسخه جدید گوگل وبمستر تولز عبارتند از:

  • نبودن برخی از گزارشات و ابزارها نسخه قبلی در سرچ کنسول جدید
  • امکان استفاده از نسخه موبایلی آن به شکلی کامل در دسترس نمی باشد.
  • همچنان از تنظیمات Property پشتیبانی نمی شود.
  • هنوز از اپلیکیشن های اندروید پشتیبانی نمی شود.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *