یکی از مسائلی که در مدیریت سایت اهمیت زیادی دارد، مسئله بهینه‌سازی است! هیچ سایتی نیست که بدون سئو بتواند در دنیای رقابت کسب‌وکارها پایدار بماند. در واقع برای آن که بتوانید سایت خود را در میان رقیبان بالا نگه دارید، باید سایت شما از سئوی خوبی برخوردار باشد و بدون بهینه‌سازی داخلی سایت، نمی‌توانید از سئوی آن مطمئن باشید. یکی از سایت‌هایی که به شما در زمینه بهینه‌سازی کدهای سایت کمک بسیار زیادی می‌کند، سایت GTmetrix است که مشکلات داخلی سایت را به شما می‌گوید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل آموزش بهینه‌سازی سایت با استفاده از سایت GTmetrix بپردازیم! اگر موافق هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

چرا باید سرعت بارگذاری سایت خود را بهینه‌سازی کنیم؟

سرعت بارگذاری سایت و بهینه‌سازی آن، نیاز اصلی هر کسب‌وکار اینترنتی و سایتی است. چرا که هر چقدر سرعت بارگذاری سایت ما بیشتر باشد، از طرف موتورهای جستجو نظیر گوگل توجه بیشتری به سایت ما می‌شود و با توجه به این مسئله، به راحتی می‌توانیم ترافیک بیشتری جذب کنیم. در مرحله بعدی رضایت کاربر هم اهمیت زیادی دارد! به عبارت دیگر هنگامی که کاربر وارد سایت می‌شود، انتظار دارد که سایت در کمترین مدت زمان ممکن بارگذاری شود. بنابراین بهینه‌سازی سرعت بارگذاری سایت، رضایت کاربران را در بر می‌گیرد که به خاطر بارگذاری سریع صفحات سایت سعی می‌کند تا هر زمان که در صفحه نتایج جستجوی گوگل با سایت ما مواجه شد، با کلیک بر روی آن وارد سایت شود. یکی از ابزارهایی که با استفاده از آن می‌توانید اقدام به بهبود سرعت بارگذاری سایت کنید، سایت GTmetrix است که خطاهای مربوط به سایت شما را ارائه می‌کند! حال اگر بتوانید تمام خطاهایی که این ابزار آنلاین برای سایت شما نمایش می‌دهد را رفع کنید نتیجه بسیار خوبی از آن خواهید گرفت.

چرا سرعت بارگذاری پایین باعث از بین رفتن سایت و کاهش رتبه در موتورهای جستجو می‌شود؟

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هر سایتی بابت هر ۱ ثانیه تاخیری که در بارگذاری صفحات سایت رخ می‌دهد، دچار مشکلات زیر می‌شود:

  • کاهش ۱۱ درصدی آمار بازدیدکنندگان سایت
  • کاهش ۱۶ درصدی رضایت کاربرانی که به مشتری شما تبدیل شده‌اند
  • کاهش ۷ درصدی آمار فروش سایت
  • افزایش ۵۰ درصدی نرخ پرش (bounce rate)

حال فرض کنید سایت شما بیش از ۵ ثانیه سرعت بارگذاری کمتری نسبت به حد معمولی که می‌توانید داشته باشد،دارد و در اصل دیر لود می شود! در این صورت شما حدود ۶۰ درصد بازدیدکنندگان سایت خود را از دست می‌دهید، حدود ۸۰ درصد مشتریان خود را از دست می‌دهید و در نهایت بیش از ۵۰ درصد کاهش فروش را تجربه می‌کنید! بنابراین افزایش سرعت بارگذاری و جلوگیری از سرعت بارگذاری پایین بسیار ضروری است؛ چرا که هیچ کسب‌وکاری دوست ندارد با شکست مواجه شود!

بنابراین حتی کاهش لود صفحه به اندازه کمتر از ۱ ثانیه هم تاثیرات نامناسبی را در کسب و کار ما دارد و اگر به آن توجه نکنیم و راه‌کاری برای این مسئله پیدا نکنیم، خسارات زیادی به سایت ما تحمیل می‌شود که برای جبران آن شاید نیاز به سال‌ها تلاش و زحمت فراوان داشته باشیم؛ البته لازم است بدانید با توجه به محدودیت‌های هر کسب‌وکاری، این کار عملاً ممکن نیست و در صورت عدم جلوگیری از آن، کسب‌وکار با شکست مواجه می‌شود. پس قبل از آن که سرعت بارگذاری پایین سایت باعث ایجاد مشکلاتی شود، لازم است در اولین فرصت به بهبود سرعت سایت بپردازیم. در این آموزش قصد داریم به آموزش کامل gtmetrix بپردازیم که با استفاده از این آموزش می‌توانید با استناد بر آمار و ارقامی که از آنالیز سایت با استفاده از سایت gtmetrix به دست می‌آورید، بدانید که سایت شما در چه بخش‌هایی ضعیف عمل کرده و علت پایین پودن سرعت سایت شما چه چیزی است.

پیش از آن که بخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم، باید سوالاتی که در این حوزه پیش می‌آید را بدانیم:

  • چرا پایین بودن سرعت سایت مهم است و علت آن در سایت ما چیست؟
  • چگونه سرعت سایت را افزایش دهیم؟
  • ترفندهای افزایش سرعت سایت چه چیزهایی هستند؟
  • استفاده از افزونه‌ها و پلاگین‌های بهینه سازی سرعت سایت در سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس و جوملا چقدر بر روی افزایش سرعت بارگذاری سایت تاثیرگذار است؟

و ده‌ها سوال دیگر که در ادامه این آموزش با آن برخورد می‌کنیم و پاسخ سوال خود را می‌گیرید!

برای آن که بتوانیم سرعت سایت خود رو افزایش دهیم، ابتدا باید با استفاده از ابزارهای آنلاینی که وجود دارند ببینیم که اصلا سرعت صفحات سایت ما چگونه است و وقتی یک صفحه را باز می‌کنیم، دقیقا چه مشکلاتی وجود دارند که در بارگذاری صفحه موردنظر رخ می‌دهد؟ یعنی هنگامی که وارد صفحه‌ای از سایت می‌شویم، حجم این صفحه چقدر است و چه مدت زمان هم طول می‌کشد که این صفحه لود شود! در نهایت تعداد درخواست‌هایی که به سرور برای بارگذاری سایت ارسال می‌شود، چقدر است؟ پاسخ تمام این سوالات را به کمک ابزار GTmetrix بررسی می‌کنیم تا بتوانید یک سایت با سرعت بارگذاری عالی را مدیریت کنید.

بهترین ابزار برای بررسی سرعت، سایت GTmetrix است که طرفداران زیادی در بین مدیران کسب‌وکارها و بخش فنی سایت (نظیر سئو) دارد! این سایت با استفاده از مرورگرهای مختلف و لوکیشن‌های مختلفی که روی نرم افزار آنلاین خود را دارد و این امکان رو به شما می‌دهد که سرعت بارگذاری سایت را به صورت لایو مشاهده کنید و ببینید که برای لود هر صفحه از سایت چه تعداد درخواست، چه میزان حجم و چقدر زمان نیاز است. بعد از اینکه این موارد را به شما ارائه داد می‌توانید تک تک فایل‌ها و قابلیت‌هایی که روی افزایش سرعت تاثیرگذار است را ببینید که در چه سطحی قرار دارند. به عنوان نمونه، می‌توانید ببینید که تصاویر استفاده شده تا چه میزان بهینه هستند؟ آیا از کش مرورگر و تاثیر استفاده از CDN در سایت مطلع هستید؟ فایل‌های CSS و JS تا چه حدی فشرده شده‌اند؟ و در نهایت، فشرده‌سازی برای فایل‌های سایت انجام شده است یا خیر!

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *