یکی از مواردی که از اهمیت زیادی برای مدیران سایت‌ها و کسب‌وکارها برخوردار است، سرعت بارگذاری سایت یا Page Speed است. هر چقدر سرعت بارگذاری سایت شما بیشتر باشد، نه تنها کاربران رضایت بیشتری از شما دارند، بلکه این مسئله باعث می‌شود تا گوگل رتبه‌های بسیار خوبی را کسب کنید! در مجموعه مقالات بررسی سرعت سایت با GTmetrix و آشنایی با پارامترهای آن به بررسی استفاده از این سایت پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت سرعت بارگذاری سایت، خطاهای سایت در GTmetrix و رفع آن و در نهایت، ابزارهای کاربردی در زمینه افزایش سرعت بارگذاری سایت بپردازیم که با استفاده از آن بتوانید سایت خود را برای گوگل بهینه‌سازی کنید. اگر موافق هستید، در مجموعه مقالات رفع خطاهای GTmetrix برای افزایش سرعت بارگذاری سایت همراه ما باشید.

چرا سرعت بارگذاری سایت برای کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد؟

اگر صاحب یک وب‌سایت هستید یا کسب‌وکار فیزیکی هستید که قصد دارید خیلی زود برای کسب‌و‌کار خود یک سایت اینترنتی بزنید، باید بدانید که سرعت بارگذاری سایت مسئله مهمی است. برای موفقیت سایت خود در فضای اینترنت نیاز به رعایت برخی قوانین مهم هستید. قوانینی که حاکمان تحت وب، یعنی موتورهای‌جستجو نظیر گوگل وضع کرده‌اند. هرچه سایت شما به استانداردها و اصول موتورهای‌جستجو نزدیک‌تر، باشد کسب و کار شما موفق‌تر خواهد بود. یکی از این اصولی که حتماً باید رعایت کنید و برای بهبود آن وقت و هزینه اختصاص دهید، سرعت سایت شما است. شاید شما نخواهید در این مورد هزینه کنید، اشکالی ندارد! ما در این مقاله به بررسی خطاهای GTmetrix و رفع آن می‌پردازیم تا بتوانید سرعت سایت خود را بدون هیچ هزینه‌ای، افزایش دهید و به سطح استاندارد برسانید.

سرعت سایت در واقع یعنی چه‌ مدت زمان طول می‌کشد تا یک سایت کاملاً بارگذاری شود. سرعت سایت به فاکتورهای مختلفی وابسته است. برای مثال قطعاً هاست و نوع طراحی سایت و حتی بهینه سازی کدهای سایت، از جمله همین فاکتورها هستند.  مدت زمان بارگذاری سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربران همواره به‌دنبال رسیدن به اطلاعات مفید در مدت زمان کم هستند. شکی در این قضیه نیست که موتورهای جستجو به شدت روی منافع کاربران تاکید میکنند. بر همین اساس موتور جستجو چون میداند کاربر نیاز به دریافت اطلاعات با سرعت مناسب دارد بدنبال آن است که سایت ها سرعتشان را بالا ببرند. با این مقدمه مشخص می‌شود که سرعت سایت هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. کاربران به هیچ عنوان تمایل ندارند در سایتی حضور داشته باشند که از سرعت پایینی برخوردار باشد و در نهایت سایت‌هایی که بیش از حد سرعت پایینی دارند توسط گوگل پنالتی می‌شوند. گوگل هنگامی که سایتی را جریمه می‌کند، به این معنی است که آن سایت بسیاری از فاکتورهایش را رعایت نکرده است؛ بنابراین خارج شدن از جریمه و پنالتی گوگل بسیار سخت است! زیرا چنین سایت‌هایی از ابتدا فاکتورها را رعایت نکرده‌اند و گوگل هم برای آن‌ها اهمیت زیادی قائل نمی‌شود.

سرعت بارگذاری سایت چقدر برای گوگل اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم به بررسی تاریخچه اهمیت سرعت سایت برای گوگل بپردازیم، باید بگوییم که از سال ۲۰۱۰ بود که گوگل از سرعت سایت به عنوان یک معیار برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده کرد. از همان سال به بعد، شرکت گوگل تمرکز خود را بر روی بررسی و ارائه بهترین تجربه‌های کاربری قرار داد. از نظر گوگل سایتی که از سرعت بالاتری برخوردار باشد استاندار است. چیزی از چشم این موتور جستجو پنهان نمی‌ماند. این موتور جستجو درک بالایی از رفتار متقابل کاربر و سایت دارد. گوگل می‌داند که کاربر برای چه مدت زمانی در سایت شما قرار دارد و مجذوب کدام قسمت سایت شما شده است. با این وجود حتی اگر کاربر برای مدت طولانی در سایت شما باشد باز هم به اندازه سرعت بالای سایت ارزشمند نخواهد بود. حتی اگر تجربه کاربری بسیار سودمند باشد باز هم اثر‌بخشی آن اندازه سرعت بالای بارگذاری سایت نخواهد بود.به نظر میرسد گوگل برای سایت‌هایی که از سرعت بالایی برخوردار هستند در رتبه بندی خود امتیازات ویژه‌ای در نظر گرفته است. اگر سایت شما از سرعت ایده‌آلی برخوردار نیست احتمال جریمه شدن آن کم است. اما این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد که سرعت پایین سایت موجب جریمه و در نهایت پنالتی شدن سایت شما توسط گوگل می‌شود.

سرعت بارگذاری سایت چقدر برای کاربران اهمیت دارد؟

هیچ کاربر یا فردی (حتی خودتان!) منتظر ماندن را دوست ندارد! فرض کنید قرار ملاقات دوستانه‌ای دارید و فرد موردنظر با نیم ساعت تاخیر حاضر می‌شود. آیا این مسئله برای شما خوش‌آیند است؟ قطعاً خیر! بنابراین شما هم باید برای کاربران سایت خود ارزش قائل شوید. سرعت بارگذاری مناسب سایت شما ارتباط نزدیکی با تجربه کاربری دارد. هر چه این سرعت بالاتر باشد به طور قطع تجربه کاربری مناسب‌تری شکل میگیرد. بر هیچکس پوشیده نیست که تجربه کاربری مفید خیال سایت‌ها را از بابت کاربران راحت می‌کند. یک سایت سریع از طریق راه‌های متفاوتی تجربه رابط کاربری خوبی را به وجود می آورد! فرض کنید که شما در سایت خود محصولی را به کاربران عرضه می‌کنید. سرعت مناسب بارگذاری در صفحات سایت شما به کاربران این فرصت را می‌دهد تا به سرعت متوجه شوند شما چه محصولی را برای فروش گذاشته اید. کاربران همچنین با خیال راحت‌تری فرم‌های فروش شما را پر می‌کند. فرض کنید که شما در محتوای خود از تبلیغات کالای خود استفاده کرده اید. زمانی که سرعت سایت شما بالا باشد، کاربر بهتر و آسان‌تر از صفحه‌ای به صفحه دیگر منتقل می‌شود. در این صورت بازدید سایت شما به ازای هر نفر افزایش پیدا می‌کند. پس این نکته را فراموش نکنید که سرعت سایت زمانی که بالا باشد بازدید از سایت شما را بیشتر می‌کند.

در بخش بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *