موتورهای جستجو تمرکز اصلی خود را روی میزان جذب و درگیر نمودن کاربران قرار داده اند. چرا که آنها به شکلی تعبیه شده اند که هر چقدر که وب سایتی بهتر بتواند پاسخگوی نیازهای کاربران اینترنتی باشد، رتبه بهتری را در نتایج جستجو به آن می دهند. یکی از این فاکتورها نرخ پرش است. موتورهای جستجو معتقد هستند که چنین وب سایتی معیارهای اصلی یک وب سایت ارزشمند را دارا می باشد و باید در رتبه های اول نتایج جستجو نمایش داده شود. به همین دلیل است که بسیاری از سئوکاران و وب مستران روی داشتن bounce rate پایین تاکید دارند. به طور کلی می توان گفت bounce rate بالا برای وب سایت شما نتیجه ای مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. چرا که نرخ پرش نشان دهنده این موضوع است که محتوا و ساختار وب سایت شما به اندازه کافی برای خوانندگان آن جذاب نبوده و نمی تواند نظر آنها را به خود جلب کند. با این وجود نمی توان با اطمینان گفت که همیشه نرخ فرار از سایت بالا معنای بدی را به همراه دارد. نرخ فرار از سایت بالا، یکسری سیگنال منفی را برای موتورهای جستجو ارسال می کند. در واقع بانس ریت برای آنها نشان دهنده این موضوع است که بازدیدکنندگان دیگر محتواهای قرار گرفته در وب سایت شما را آنقدر جذاب ندانسته اند که روی آنها کلیک کنند. اما زمانی که کاربری در وب سایت شما گردش داشته باشد، این سیگنال ارسال می شود که محتوای شما جذابیت کافی را داشته است. به عنوان مثال ممکن است شما صاحب یک وب سایت تجاری بوده و هدف اصلیتان برقراری ارتباط با مشتریان از طریق ایمیل یا تلفن همراه است. در این حالت شما نیازی ندارید که بازدیدکنندگان به صفحات دیگر وب سایت بروند. آنها می توانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق صفحه ارتباط با ما دریافت کنند و بعد از دریافت آن سریعا از وب سایت شما خارج شوند. مسئله مهم این است که شما باید بتوانید تشخصی دهید که کدام کدام صفحه جذابیت لازم را ندارد bounce rate اثر مخرب داشته و کدام یک تاثیر منفی روی عملکرد شما ندارد.

کاهش bounce rate سایت

برای بهبود بانس ریت وب سایت خود باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال یکی از ساده ترین راه هایی که می تواند باعث کاهش bounce rate وب سایت شما شود این است که اطمینان حاصل کنید لینک های خارجی وب سایتتان در یک پنجره یا برگه مرورگر جدید باز می شود. البته این مورد در حال حاضر چندان توصیه نمی شود چرا که باز شدن صفحه به تنهایی کافی نیست و کاربر می بایست در آن عکس العملی نشان دهد.

  • ناوبری سایت
  • طراحی زیبا
  • عدم وجود تبلیغات آزاردهنده pop-up
  • بارگذاری سریع وب سایت
  • mobile-friendly بودن

البته از نقش انتخاب کلمات کلیدی مناسب و مرتبط نیز نباید گذشت. آیا محتوایی که در اختیار کاربر قرار می گیرد دقیقا همان چیزی است که در توضیحات کوتاه خود به آن اشاره کرده اید؟ پاسخ این سوال می تواند پیش زمینه مناسب درباره میزان bounce rate وب سایتتان را در اختیار شما قرار بدهد.

موضوع اصلی این است که در کنار بررسی تمامی نکات بیان شده باید روی محتوایی که ارائه می دهید نیز دقت کافی را داشته باشید. محتوای جذابی که لینک سازی داخلی آن مناسب و به جا است، به طور قطع می تواند مخاطبین را متقاعد کند که در وب سایت شما گردش داشته باشد. نرخ فرار از سایت (bounce rate) یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که وبمستران روی آن دقت بسیاری دارند. چرا که نه تنها روی مدیریت صحیح سئو وب سایت تاثیرگذار است، بلکه به شما نشان می دهد که کدام یک از صفحات وب سایتتان می توانند تعامل بهتری را با مخاطبین ایجاد کنند. مطمئنا هر چقدر که محتواهای صفحات یک وب سایت مناسب تر باشند، می توانند تاثیر بهتری روی خوانندگان آن بگذارند. این تاثیرگذاری نیز در نهایت به برقراری یک تعامل سازنده میان کاربر اینترنتی و وب سایت شما منجر خواهد شد.

سنجش سرعت سایت توسط گوگل

بخش speed سرچ کنسول: برای اینکه بتوانید از داده های قرار گرفته در گزارش سرعت سرچ کنسول گوگل استفاده نمایید باید روی زبانه enhancements کلیک کرده و سپس بخش speed را انتخاب نمایید. با کلیک روی گزارش speed با صفحه ای مشابه صفحه زیر رو به رو می شوید. در این صفحه داده های مربوطه بر اساس نوع دستگاهی که URL در آن باز شده است، ارائه می شوند. سرعت URL ها به کمک بخش speed از enhancements کاملا مشهود است و می توان با بررسی وضعیت هر کدام در راستای بهبود عملکرد سایت گام برداشت. دستگاه مربوط می تواند به صورت زیر باشد:

  • یک سیستم دسکتاپ
  • یک گوشی تلفن همراه

در نظر داشت باشید که کامپیوتر‌های دیگر جزء این دسته بندی‌ها نیستند.

  • در هر یک از نمودارهای قرار گرفته در این صفحه می توانید اطلاعات مربوط به گزارش سرعت سرچ کنسول گوگل را در سه وضعیت سریع، متوسط و کند مشاهده نمایید.
  • می توان روند تغییرات مربوطه را در زمان های مختلف مورد بررسی قرار داد.
  • در ادامه با کلیک روی OPEN REPORT می توانید جزییات مربوط به هر یک از بخش ها را به شکل دقیق تری دریافت نمایید.
  • با کلیک روی OPEN REPORT هر یک از دسته های مربوط به سیستم های دسکتاپ یا گوشی های تلفن همراه، اطلاعات مربوط به آن بخش به صورت دقیق تر در اختیارتان قرار می گیرد. وضعیت سرعت روی هر یک از این دستگاه ها و مشکلات مربوط به تمامی URL های نمایش داده شده در آنها قابل مشاهده خواهد بود. در این بخش در قسمت بالا با یک نمودار و در قسمت پایین با یک جدول رو به رو می شوید.

کار با نمودار گزارش سرعت گوگل وبمستر تولز

تست عملکرد سایت و سنجش سرعت با گوگل وبمستر تولز کار چندنا سخت و پیچیده ای نیست. در قسمت بالای نمودار می توانید وضعیت سرعت URL ها در هر یک از سه وضعیت ممکن را مشاهده نمایید. با کلیک روی هر یک از این زبانه ها می توانید اطلاعات دقیق تر آن را روی نمودار مشاهده نمایید. در نمودار می توانید ببینید که در یک روز مشخص چه تعداد از URL ها وضعیت انتخاب شده توسط شما را دارا می باشند. بعد از رفع خطای پیش آمده می توانید وضعیت آن را در قسمت validation نیز مشاهده کنید.

تست عملکرد و سرعت سایت

جدول گزارش سرعت google search console از دیگر بخش های کاربردی جهت سنجش سرعت سایت است. در قسمت پایین جدولی را مشاهده خواهید کرد که بر اساس وضعیت سرعت و نوع آن دسته بندی شده است. هر یک از این دسته ها مطابق تصویر زیر یکی از خطاهای موجود را نشان می دهد. همچنین تمامی URL هایی که خطای مشخص شده را داشته باشند را دربر می گیرند. با کلیک روی هر یک از این دسته ها می توانید جزییات مربوط به آن بخش و لینک های قرار گرفته در آن را به طور کامل مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که با کلیک روی فلش قرار گرفته در تصویر می توانید اقدام به گزارش گیری کنید. با گزارش گیری می توانید تمامی اطلاعات مربوط به سرعت سرچ کنسول گوگل خود را طی یک فایل CSV دریافت نمایید یا آن را به صورت آنلاین مشاهده کنید. در واقع یک قابلیت بسیار مهمی که در سرچ کنسول جدید گوگل وجود دارد، امکان گزارش گیری است. با استفاده از بخش گزارش گیری در google search console می توانید به راحتی تمامی اطلاعات مربوط به هر بخش را به صورت لیست وار مشاهده یا دانلود کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *