در گزارش breadcrumb بخش enhancements گوگل سرچ کنسول نیز یک نمودار و یک جدول قرار گرفته است. می توانید روند تغییرات این بخش و خطاهای ممکن را در نمودار مشاهده نمایید. در قسمت جدول نیز خطاهایی که در breadcrumb ایجاد شده است نمایش داده می شود. با کلیک روی هر یک از این خطاها می توانید جزئیات آن را مشاهده و در راستای رفع آنها اقدام نمایید.

  1. FAQ

اگر می خواهید کاربران وب سایتتان این امکان را داشته باشند که پاسخ های خود را برای یک سوال مشخص ثبت نمایند، باید از داده های ساختار یافته QAPage استفاده نمایید. صفحه سوالات متداول (FAQ) لیستی از سوالات و پاسخ های ارائه شده درباره یک موضوع خاص است. اگر بتوانید به شکل درستی با استفاده از زبان نشانه گذاری اسکیما یک صفحه سوالات متداول ایجاد کنید، می توانید در نتایج جستجو از آن به عنوان یک RICH PAGE استفاده کنید. این کار باعث می شود که وب سایتتان هم از دید گوگل امتیاز خوبی را بگیرد و هم اینکه بتوانید کاربران اینترنتی را به سمت کسب و کار خود جذب نمایید. در بخش FAQ بخش enhancements گوگل سرچ کنسول تمامی اطلاعاتی که گوگل توانسته است درباره چگونگی کارکرد آن جمع آوری کند، نشان داده می شود. هر گونه خطایی که در این زمینه روی داده باشد نیز در FAQ نمایش داده می شود تا بتوانید برای رفع آن اقدام نموده و مطابق با سیاست های بخش enhancement گوگل سرچ کنسول عملکرد وب سایت خود را بهبود ببخشید.

سرچ کنسول گوگل

  1. Logos

یکی دیگر از زبان های نشانه گذاری مورد استفاده وب سایت های مختلف، نشانه گذاری logos است. با استفاده از logos این امکان را خواهید داشت که از گوگل بخواهید تا یک تصویر مشخص از شرکتتان را در نتایج جستجوی خود نمایش دهد. یعنی هر زمان که یک کاربر نام شرکت یا موضوعی مرتبط با آن را جستجو کند، گوگل تصویر مشخص شده شرکت را در نتایج خود نمایش می دهد.

در قسمت logos بخش enhancements گوگل سرچ کنسول نیز هر گونه اطلاعاتی که لازم است درباره آن بدانید، برایتان فراهم گردیده است. پس اگر از نشانه گذاری Logo استفاده می کنید، حتما از گزارش موجود در سرچ کنسول گوگل استفاد نمایید. در این بخش جزییات لازم درباره عملکرد این markup و خطاهای احتمالی نیز قابل مشاهده است.

  1. Sitelinks searchbox

یکی دیگر از زبان های نشانه گذاری مورد استفاده sitelinks searchbox است. زمانی که از این markup استفاده می شود گوگل یک کادر جستجو را برای وب سایتتان قرار می دهد تا کاربر بتواند در آن عنوان مورد نظر خود را جستجو کند. عناوینی که در این کادر جستجو نمایش داده می شود، از محتواهای خود گوگل انتخاب می شود. اما اگر می خواهید تنها در محتواهای وب سایت خودتان جستجو شود، باید از داده های ساختار یافته قرار گرفته در وب سایت خود استفاده کنید. در این بخش enhancements گوگل سرچ کنسول می توانید تمامی جزییات موجود درباره کادر جستجو درونی وب سایت خود در نتایج جستجو را دریافت نمایید. همچنین می توانید تمامی خطاها و مشکلات احتمالی را مشاهده و در راستای رفع آنها قدم بردارید.

اندازه‌گیری سرعت سایت با استفاده از گوگل سرچ کنسول

یکی از اصلی ترین گزارش هایی که در گوگل سرچ کنسول می توانید از آن برای بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده کنید، گزارش سرعت سرچ کنسول گوگل است. این گزارش در بخش speed از زبانه enhancements کنسول جدید گوگل قرار گرفته است و اطلاعات مفیدی را درباره سرعت سایت در دسکتاپ و گوشی های تلفن همراه ارائه می دهد. تست سرعت سایت می تواند در بهبود وضعیت کلی موثر واقع گردد. در ادامه مسیر آموزش کامل google search console تصمیم داریم به این قسمت از سرچ کنسول جدید گوگل بپردازیم.

سرچ کنسول گوگل

بعد از ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول نیاز است که نحوه کار با google search console را نیز یاد بگیرید. گزارش سرعت سرچ کنسول گوگل یکی از مهم ترین مواردی است که باید درباره آن اطلاعات لازم را به دست آورید. گزارش speed یکی از زیرمجموعه های زبانه enhancements است که به شما کمک می کند تا بخش ها یا URL هایی که ممکن است دچار مشکل سرعت باشند را شناسایی نمایید. در این بخش لیستی از آدرس‌ها قابل مشاهده است و می توان روی سرعت URL ها بررسی هایی انجام داد و برای حل مشکلات ایجاد شده اقدام کرد.

گوگل به طور کلی صفحات وب سایت را به سه دسته سریع (fast)، متوسط (moderate) و کند (slow) تقسیم بندی می کند. با کلیک روی هر یک از این گزینه ها می توانید اطلاعات مربوط به آن قسمت را مشاهده نمایید. گزارش سرعت بر اساس دو معیار زیر  ارائه می شود.

  • FCP: این معیار مخفف عبارت First Contentful Paint است. منظور از آن فاصله زمانی میان لحظه ثبت درخواست مشاهده یک URL توسط کاربر در موتورهای جستجو و لحظه مشاهده اولین نتایج قابل مشاهده از لینک جستجو شده است. این فاصله زمانی نقش بسیار تعیین کننده ای را دارد. چرا که به کاربر می گوید که URL مورد نظر خود در حال بارگذاری است.
  • FID: این کلمه مخفف عبارت First Input Delap است. در واقع به زمانی اشاره دارد که کاربر برای اولین بار با یکی از صفحات وب سایتتان ارتباط برقرار کرده و مرورگر به این ارتباط پاسخ می دهد. اولین ارتباط کاربر معمولا می تواند از طریق کلیک کردن روی یکی از لینک های وب سایت، دکمه یا هر چیز مشابه دیگری که کاربر را به وب سایت شما بیاورد، صورت گیرد.
  • ویژگی های یک سایت تجاری خوب چیست؟ – بخش اول

اصلاً چرا سرعت وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است؟

گزارش سرعت سرچ کنسول  هر چقدر که زمان بارگذاری صفحات بیشتر باشد، نرخ پرش (bounce rates) به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می کند. چرا که کاربران تمایل دارند در کوتاه ترین زمان ممکن وارد صفحه مورد نظر خود شوند. در صورت طولانی شدن زمان انتظار ممکن است از صفحه وب سایت شما بیرون آمده و سایت دیگری را انتخاب کنند. این موضوع به شدت روی سئو وب سایتتان تاثیر منفی خواهد گذاشت. یکی از موضوعاتی که در رتبه یک وب سایت در موتورهای جستجو نقش مستقیمی ایفا می کند، نرخ پرش یا همان bounce rate است. نرخ فرار از سایت در سئو یکی از معیارهای بسیار مهمی است که باید همواره آن را کنترل کرده و در راستای کاهش آن تلاش کرد.

bounce rate وب سایت چیست؟

نرخ پرش سایت معیاری است که به شما نشان می دهد که چند درصد از افرادی که وارد وب سایت شما شده اند بدون انجام هیچ کاری یا داشتن تعاملی وب سایت شما را ترک کرده اند. منظور از تعامل کلیک کردن روی یکی از موارد منو، ادامه مطلب یا لینک های داخلی قرار گرفته در یک صفحه است. اگر بازدید یک کاربر از وب سایت تنها به یک صفحه محدود شود و در صفحات وب سایت گردشی نداشته باشد، حرکت آن کاربر به عنوان یک bounce rate منفی محاسبه می‌شود. از نرخ پرش یا همان bounce rate سایت می‌توانید به عنوان یک معیار بسیار کلیدی جهت سنجیدن میزان کیفیت صفحات وب سایت خود استفاده کرد. اگرچه تعریف نرخ فرار از سایت به نظر ساده و قابل فهم است اما درک آنچه که این رقم به شما می گوید می تواند کمی دشوار باشد. تجزیه و تحلیل این معیار کمی پیچیده است و همین سبب می شود تا بسیاری از کاربران نتوانند مفهوم آن را به خوبی درک کرده و از آن در راستای بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده کنند.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *