مایکروسافت پاورپوینت دارای یک ویژگی ساده و جالب به نام Set Transparent Color است که می‌تواند پس‌زمینه یک عکس را از بین برده و آن را شفاف یا ترانسپرنت کند. این ترفند کوچک زمانی مفید است که بخواهید با استفاده از پاورپوینت و اضافه کردن عکس یک جدول داده ارائه دهید. نکته‌ای که باید توجه کنید این است که این ترفند تنها برای عکس‌ها در نظر گرفته شده و شامل shapeها (اشکال) نمی‌شود. اگر عکس شما مندرج با shape باشد گزینه Set Transparent Color دردسترس قرار نخواهد گرفت.

در این مقاله به نحوه استفاده از این امکان می‌پردازیم. اسکرین‌شات‌ ما در این پست مربوط به آفیس در  سیستم عامل مک است اما با آفیس درسیستم عامل ویندوز یکی بوده و تقاوتی ندارد.

نحوه تغییر شفافیت عکس در پاورپوینت

* عکس و یا تصویر زمینه‌ای که می‌خواهید شفافیت آن را تغییر بدید انتخاب کنید.
* روی تصویر دوبار کلیک کنید. نوار ابزار قالب‌بندی تصویر ظاهر خواهد شد.
* به Picture Format > Color بروید. روی فلش کوچک کنار آن کلیک کرده و Set Transparent Color را از منوی کشویی انتخاب کنید.

* وقتی نشانگر تغییر کرد رنگی را انتخاب کنید که می‌خواهید عکس به آن شکل در بیایید.
* برای بازگردانی عکس به رنگ قبلی روی آیکون Reset Picture در همان نوار بالا کلیک کنید.

این ابزار تنظیم رنگ فوق‌العاده و بی‌نقض نیست و کاری که ابزار Eyedropper در فتوشاپ انجام می‌دهند را، ارائه نمی‌دهند. همچنین این ابزار شما را دچار دو مشکل هم می‌کنند:
* هنگامی که عکس را با فیلتر رنگ دیگر امتحان می‌کنید رنگ اول حذف می‌شود.
* همچنین اگر فیلتری که انتخاب می‌کنید همان رنگی باشد که تصویر اصلی دارد حذف خواهد شد.

در مورد مشکل اول راه حلی وجود ندارد اما در مورد گزینه دوم می‌توانید رنگ مشابه را در بخش‌هایی که نمی‌خواهید شفاف کنید به کار ببرید.

محافظت از رنگ‌های تصویر با اشکال

یک Freeform shape برای پوشش قسمت‌هایی از عکس که می‌خواهید رنگ آن را با شفاف‌سازی عوض کنید بکشید:

Freeform shape رنگ زمینه عکس را که برای تغییر رنگ جدا می‌کنید، تغییر می‌دهد .در اینجا زمینه به رنگ مشکی درآمده است. آن را پشت عکس جلویی اما در پس‌زمینه حرکت دهید. روی shape راست کلیک کرده و Send to Back > Send Backward را انتخاب کنید. سپس رنگ زمینه را انتخاب کنید.

در نسخه‌های قدیمی‌تر پاورپوینت، این ویژگی فقط در فایل‌های PNG و GIF کار می‌کرد. اما حالا می‌توانید حتی در تصاویر PDF و JPEG نیز این کار را انجام دهید. یادآوری کنیم که رنگ‌های خالص به شما نتیجه بهتری می‌دهند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *