فروشگاه اینترنتی عظیم علی‌بابا در سال‌های اخیر به رشد بسیار بالایی دست پیدا کرده و حالا مدیران آن قصد توسعه فعالیت‌های خود از جمله در بخش‌های تحقیقاتی دارند.

با توجه به گزارشی که Quartz امروز منتشر کرد، این شرکت قصد سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در بخش تحقیق و توسعه را دارد. این هزینه‌ها در بخش DAMO Academy انجام می‌شود که مخفف کلمات اکتشاف، ماجراجویی، تحرک و دورنماست. بر همین مبنا علی‌بابا قرار است مراکزی را در سراسر جهان بازگشایی کند که شامل آزمایشگاه هایی در چین، کشورهای همسایه، سنگاپور، مسکو و حتی در خود سیلیکون ولی خواهد بود.

به گفته مدیران این شرکت بزرگ، تحقیقاتی که در این مراکز به انجام خواهد رسید در زمره اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و حتی محاسبات کوانتومی خواهد بود تا در ادامه بتوان از آن‌ها برای پیش‌برد و خلق تکنولوژی‌های بهتر بهره برد.

به نظر می‌رسد بتوان گفته‌های Jeff Zhang -مدیرعامل علی‌بابا- را این طور تعبیر کرد که شرکتی که او اداره می‌کند، قصد دارد پایش را فراتر از فعالیت‌های حال حاضر و فراتر از مرز‌هایی که در آن به کار مشغول است بگذارد. همانطور که آمازون فعالیتش در زمینه‌های دیگر همچون ذخیره سازی ابری گسترش داده و به درآمد هنگفتی رسیده چرا علی‌بابا همین رویه را پِی نگیرد و با کار در حوضه‌های دیگر درآمدش را بهبود نبخشد.

به نظر می‌رسد پیشرفت در هوش‌مصنوعی و سرمایه‌گذاری در بهبود پردازش اطلاعات حجیم همان راهی باشد که تمامی شرکت‌های بزرگ قصد قدم گذاشتن در آن را دارند. با توجه به اینکه درآمدهای علی‌بابا با ۲۵۰ میلیون دلار در سه ماهه اخیر قابل مقایسه با ۴٫۱ میلیارد دلار آمازون نیست، باید دید این شرکت چطور قصد رقابت با غول‌های سیلیکون ولی را دارد، البته نباید فراموش کرد که رشد علی‌بابا با سرعت زیادی در حال انجام است و بعید نیست به زودی همچون شرکت‌های موبایل چینی به رقیبی برای کمپانی‌های بزرگ آمریکایی بدل شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *