تا به حال شده که بخواهید سیستم عامل دیگری کنار ویندوز خود نصب کنید ؟ در تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌های جدید و بعضی مدل‌های مادربورد، ممکن است در روند نصب سیستم عامل ویندوز با سدی به نام ویژگی امنیتی UEFI بر بخورید. این ویژگی امنیتی به واسطه جلوگیری از اجرای بعضی کد‌ها، اجازه‌ی نصب سیستم عامل جدید را به شما نمی‌دهد. این مهم ممکن است حتی در زمان نصب یک ویندوز جدید نیز دست و پای شما را بند کند. البته این ویژگی از نظر امنیتی کمک شایانی به شما خواهد کر اما همانطور که گفتیم در زمان نصب سیستم عامل شما را دچار مشکل می‌نماید.

UEFI Secure Boot

این سوال ممکن است برای شما پیش بیاید که UEFI Secure Boot چطور کار می‌کند. اگر کلماتی که عبارت UEFI  را شامل می‌شوند به صورت کلمه به کلمه معنی کنیم به عبارت رابط یکپارچه قابل برنامه ریزی خواهیم رسید. این سیستم به نوعی در بسیاری از دستگاه‌ها جایگزین BIOS شده امکانات بهتر و رابط کاربری راحت‌تری را به ارمغان می‌آورد.

Secure Boot در واقع دروازه امنیتی این سیستم است که از اجرای کدهای خاصی جلوگیری می‌کند. در نهایت اینکه این ویژگی می‌تواند امنیتی بسیار بیشتری برایتان به همراه داشته باشد، اما در نهایت باید با غیر فعال سازی آن، به سراغ نصب سیستم عامل بروید.

غیر فعال سازی UEFI Secure Boot

اول اینکه پیشنهاد می‌کنیم تا جای ممکن از غیر فعال سازی این گزینه جلوگیری کنید و در انتهای کار نهایتا آن را دوباره فعال کنید.  نکته دیگر اینکه انجام این کار نیاز به ریست کردن BIOS دارد. با این کار شما هیچ اطلاعاتی را از دست نخواهید داد، اما اگر تنظیمات شخصی سازی بر روی BIOS انجام داده‌اید، این تنظیمات به حالت کارخانه باز خواهند گشت. البته بوده‌اند کاربرانی که بعد از این کار دیگر نتوانسته‌اند UEFI Secure Boot را فعال کنند.

با علم به نکات بالا مسیر زیر را برای غیر فعال سازی این گزینه طی کنید:

  1. کامیپوتر را خاموش کرده و سپس روشن کنید و کلید کیبورد مربوط به اجرای BIOS را سریعا فشار دهید. این کلید در دستگاه‌های مختلف متفاوت است اما عموما یکی از کلیدهای Del، Esc، F1، F2 و F3 برای این کار در نظر گرفته می‌شود. کاربران ویندوز می‌توانند کلید شیفت را نگه داشته و سپس روی آیکون ری استارت کلیک کنند تا در هنگام اجرای دستگاه مستقیما به منوی بوت بروند. سپس به  مسیر  Troubleshoot > Advanced Options: UEFI Firmware Settings بروید تا کار را آغاز نمایید.
  2. Secure Boot را در این منو پیدا کرده و حالت آن را روی Disable قرار دهید. این گزینه عموما در برگه‌های Security tab، Boot tab یا Authentication tab قرار دارد.
  3. حالا گزینه Save and Exit را اجرا کنید تا تنظیمات شما ذخیره و دستگاه دوباره بارگزاری شود.

به همین سادگی ویژگی UEFI Secure Boot غیر فعال شد.

فعال سازی دوباره UEFI Secure Boot

حالا که کار شما تمام شده می‌توانید این قابلیت را برای محافظت بیشتر از دستگاهتان دوباره فعال کنید. البته همانطور که گفته شد، اگر چند سیستم عامل نصب داشته باشید برگرداندن این گزینه امکان پذیر نمی‌باشد و حتی با حذف تمام موارد نیز ممکن است دیگر نتوانید UEFI Secure Boot را فعال کنید.

  1. ابتدا سیستم عامل نصب شده جدید را غیر فعال و پاک کنید
  2. کامپیوتر را خاموش کرده و همانطور که در بند قبلی ذکر کردیم با زدن بر روی کلید درست به سراغ منوی بوت بروید
  3. Secure Boot را پیدا کرده و حالت آن را روی Enabled قرار دهید. این گزینه عموما در برگه‌های Security tab، Boot tab یا Authentication tab قرار دارد.
  4. اگر در این مرحله با خطا مواجه شدید، یک بار BIOS خود را به حالت کارخانه ریست کنید و سپس این مسیر را دوباره انجام دهید، احتمال حل مشکل شما بسیار است.
  5. حالا گزینه Save and Exit را اجرا کنید تا تنظیمات شما ذخیره و دستگاه دوباره بارگزاری شود.

Join the Conversation

38 Comments

  1. سلام خسته نباشید
    ویندوز من ۸٫۱ هستش ولی تو تنظیمات بایوس قسمت security هیچ گزینه ای برای خاموش کردن بوت ایمن پیدا نمیکنم. اصلا هیچی نیس جاهای دیگه هم گشتم چیزی نبود.

  2. سلام خسته نباشید
    ویندوز من ۸٫۱ هستش ولی تو تنظیمات بایوس قسمت security هیچ گزینه ای برای خاموش کردن بوت ایمن پیدا نمیکنم. اصلا هیچی نیس جاهای دیگه هم گشتم چیزی نبود.

  3. دوست عزیز داخل منوی بوت
    گزینه boot mode رو به حالت UEFI تغییر بدید سپس وارد تب security بشید گزینه secure boot مشخص میشه

  4. دوست عزیز داخل منوی بوت
    گزینه boot mode رو به حالت UEFI تغییر بدید سپس وارد تب security بشید گزینه secure boot مشخص میشه

  5. عزیز من وقتی کلیدF8برای نصب ویندوز فشار میدم و واردUSBمیشم بعد ۱۰ثانیه این ارور میادERORE:LEGACY BOOT OF UEFI MEDIA
    لطفا کمک کنید پدرم در اومده.

    1. ربطی به UEFI داره.اگه با UEFI فلشتو بوت کردی با لگسی(وقتی فلش شناسایی میکنه دو تا بوت فلش میاره بالا یکی با UEFI و اون یکی که فقط مدل فلش رو نوشته یعنی با UEFI نیست)بیا بالا ولی فکر می کنم تو با لگسی بوت کردی ها یادم اومد خودم هم همین مشکل رو داشتم اگه با اون گزینه ای که فقط مدل فلش رو نوشته بوت کردی یک بار هم با UEFI بوت کن احتمالا مشکلت حل میشه اگه هنوز نفهمیدی این گزینه چجوری برای مثال (UEFI:مدل فلش)باید این گزینه این طور باشه.با این گزینه بوت کن ببین مشکل حل میشه یا نه.

  6. عزیز من وقتی کلیدF8برای نصب ویندوز فشار میدم و واردUSBمیشم بعد ۱۰ثانیه این ارور میادERORE:LEGACY BOOT OF UEFI MEDIA
    لطفا کمک کنید پدرم در اومده.

    1. سلام
      تنها راهش این هستش که داخل Boot برید، گزینه Supervisor Password رو ست کنید و رمز عبور تعیین کنید، بعد از اینکار بصورت خودکار گزینه فعال میشه و میتونید Disable کنید.
      متاسفانه هیج کدوم از سایتهای ایرانی تا اونجا که من دیدم این موضوع رو ذکر نکردن و خیلی وقته من هم درگیر بودم.

      1. سلام واقعا ممنون دقیقا همونطور ک گفتید دو ساعته دارم توی نت میگردم و نتونستم غیرفعال کنم
        ممنون از شما

      2. واقعا دستت درد نکنه 3 روز درگیرش بود از راه های مختلف رفتم نشد تا راه شما جواب داد.دمت گرم.خیر ببینی.

      3. ممنون از شما . هیچ سایتی در مورد این مطلب مهم حرف نزده که خودش کلی جای بحث داره.

  7. خیلی ممنونم از راهتمایی که کردید 12 ساعت رو سیستم بودم و نمی توانستم بوت بالا بیارم اما با راهنمایی شما خیلی راحت اینکار انجام دادم ممنونم از شما عالی بود

  8. من یه لپتاپ ایسوس دارم و می‌خوام boot mode رو از legacy ببرم روی UEFI ولی چنین گزینه ای پیدا نمی کنم

  9. سلام من ویندوز ده دارم که بعضی وقتا خود به خود سیستم ریست شده و وارد uefiمیشه ولی نمیتونم خارج بشم وقتی exitمیزنم پیغام میده که هیچ تغییر ندادید و من برای راه اندازی سیستم باید با پاور کیس خاموش کنم بعد روشن کنم دلیلش چی می‌تونه باشه خواهشا کمک کنید

    1. سلام
      یک بار بایوس مادربورد رو به روز رسانی کنید شاید به این ترتیب مشکلتون حل شه

  10. مشکل security boot من پسورد توی تب securityتعیین کردم و بعد ریست کردم دیدمsecurity bootتوی تب security ظاهر شده و بعد اونو disable کردم

  11. با سلام
    میخواستم بدونم بعد از اینکه سیستم عامل دوم نصب شد دوباره میشه secure boot رو فعال کرد یا نه
    باتشکر

  12. سلام خسته نباشید
    تو بایوس لپ تاپ من جلوی Secure Boot زده نو Active چیکار کنم؟
    بایوس رم هم بروز کردم
    مدل: Asus VivoBook X540NA

  13. سلام خسته نباشید من تا advance options میام ولی بعدش گزینه ای به نام: UEFI Firmware Settingsنداره اینو باید چیکار کنم

  14. با سلام. لب تاپ من n53sv هست و دو دکمه برای روشن کردن داره. یکی سمت راست برای اجرای ویندوز و دیگری واسه اجرای یه سیستم عامل دیگه.
    متاسفانه هارد لب تاپم سوخت و من اونو عوض کردم. بعد ازینکه ویندوز نصب کردم متوجه شدم با دکمه سمت چپی دیگه روشن نمیشه و وارد سیستم عامل دوم نمیشه.
    میخواستم بدونم چجوری میتونم سیستم عامل دوم رو داشته باشم همراه با سیستم عامل اصلی؟
    درابتدا ویندوزم 7 بود ولی الان 10 رو دارم

  15. سلام
    من تو ویندوز ۱۰ تو لب تاب ایسوس بایوس نسخه2012 تو قسمت boot و securty چیزی نبود که بتونم secure boot رو enable کنم میدونید که برای نصب ویندوز ۱۱ نیاز هست کسی میتوته راهنماییم کنه تو اینترنت هر چقدر گشتم نتونستم پیدا کنم ؟

    1. سلام
      مدل لپتاپ رو می گید ؟ مضاف بر این که برای نصب ویندوز یازده حتما باید CPU نسل 8 به بعد اینتل داشته باشید. اول مطمئن بشید که سخت افزار مورد نظر رو دارید

  16. سلام خسته نباشید
    من ویندوز ۸.۱ دارم هر چقدر که این کار رو میکنم خاموش میشه و دوباره روشن میشه و باز هم همینو میاره لطفاً کمکم کنید نمیدونم باید چی کار کنم

  17. سلام من لپ تاپ ایسوز مدل k550l دارم سکوریتی بایوس رو فعال کردم و سیستم رو ریست کردم دیگه سیستم بالا نیومد و هیچ چیزی رو نشون نمیده چه باید کرد لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام
      ببینید در حال حاضر بهترین راه حل اینه که آخرین نسخه از بایوس رو جای دیگه دانلود کنید و با فلش بایوس دستگاه رو آپدیت کنید
      این جوری تنظیمات احتمالا ریست می شه مشکلتون حل می شه

  18. سلام
    لپ تاپ من اچ پی مدل 650 g2 هستش
    تو بایوس وقتی legacy رو فعال میکنم و دوباره ریست میکنم باز legacy رو غیر فعال نشون میده , و واسه همین ویندوز بالا نمیاد
    ممنون میشم راهنمائی کنید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *