تکنولوژی‌های هوشمند تشخیص صدا نظیر سیری، کورتانا و دستیار گوگل کمک زیادی به کاربران می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که تمامی نرم‌افزارهای پاسخ‌دهنده به کیبورد قابلیت شناسایی فرمان‌های صوتی را دارند؟

در این مطلب به آموزش استفاده از این قابلیت در سیستم‌عامل اندروید می‌پردازیم.

استفاده از Google Assistant در اندروید

برای این کار، دکمه‌ی Home را نگه دارید تا دستیار گوگل باز شود، سپس طبق تصویر از گوشه‌ی بالا سمت راست دکمه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید.

بخش Explore قابلیت‌های کامل دستیار گوگل به کمک دیگر اپلیکیشن‌ها را در اختیار شما می‌گذارد که در این بخش فعلا به آن نمی‌پردازیم و تمرکزمان بر روی قابلیت‌های خود دستیار است.

برای دستیابی به قابلیت اخبار روزانه،  در صفحه‌ی باز شده سه نقطه‌ی گوشه‌ی بالا سمت راست را انتخاب کرده و سپس از منوی Settings به بخش Services و بعد My Day بروید. در این‌جا می‌توانید نوع این مطالب را انتخاب کنید و مثلا مواردی نظیر وضعیت آب‌وهوا و یا ترافیک مسیر روزانه‌تان را به این اخبار اضافه کنید.

برای سرچ کردن بدون نیاز به تایپ نیز کافیست با گفتن عبارت Hey, Google دستیار را باز کنید و سپس مطلب مورد نیاز خود را بگویید تا گوگل اینترنت را به دنبال آن جستجو کند.

دستیار گوگل همچنین قابلیت تهیه‌ی لیست خرید دارد و با گفتن Hey, Google, add (item) to my shopping list می‌توانید کالای مورد نظر را به آن اضافه کنید. ضمنا با اضافه کردن and بین این کالاها می‌توانید در یک دستور چندین کالا را به لیست بیفزایید. بعد از همه‌ی این‌ها با رفتن به بخش Settings می‌توانید با انتخاب Shopping List، لیست خرید خود را بازنگری کنید. یک راه دیگر برای این کار گفتن Hey Google, what’s on my shopping list است. همچنین با انتخاب گزینه‌ی Shop Your List می‌توانید به صورت آنلاین به خرید موارد لیست خرید خود بپردازید که البته این بخش هنوز از فرمان صوتی پشتیبانی نمی‌کند.

تقویم گوگل از قابلیت‌های اساسی دستیار گوگل است و با گفتن What’s on my agenda می‌توانید به آن دست یابید. همچنین با پرسیدن سوالات ریزتر مثل When’s my first meeting on Tuesday می‌توانید از بخش‌های مخصوص برنامه‌ی روزانه‌ی خود مطلع شوید. ضمنا با صحبت می‌توانید به برنامه‌ی روزانه‌ی خود موارد گوناگونی را اضافه کنید.

فعال کردن فرمان صوتی بر روی اندروید

یک روش دیگر استفاده از قابلیت صدابه‌متن است. بسته به نوع دستگاه شما برای این کار راه‌های گوناگونی وجود دارد.

اندروید ناگت

در این نسخه مسیر زیر را طی کنید:
Setting--< Personal--< Language & Input--< Speech--< Voice Input
در نهایت نیز گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

با انتخاب حالت Basic این قابلیت در دیگر اپیلیکشن‌ها قابل استفاده نیست و برای این کار باید حالت Enhanced را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که به نظر می‌رسد که بسته به نوع موبایل و ورژن سیستم عامل اندروید آن ممکن است دیگر اپلیکیشن‌ها صدای شما را به خوبی تشخیص ندهند.

با انتخاب چرخ‌دنده‌ی کنار هر گزینه، می‌توانید آن را تنظیم کنید و برای مثل زبان خروجی مورد نظر خود را تغییر دهید.

حال برای استفاده از این قابلیت، کافیست که دکمه‌ی میکروفون موجود بر روی کیبوردتان(در برنامه‌ی مورد نظر) را انتخاب کرده و شروع به صحبت کنید.

اندروید اوریو

در این نسخه اندروید اریو مسیر زیر را طی کنید:
Settings--< Accessibility--< Text-to-speech
حال در صفحه‌ی باز شده می‌توانید این قابلیت را فعال کرده و بخش‌های مختلفی از آن(نظیر میزان حساسیت تشخیص) را تنظیم کنید.

حال برای استفاده، در برنامه‌ی مورد نظر خود کیبورد را باز کرده و پس از لمس کردن آیکون کیبورد کوچک، آن کیبوردی که این قابلیت را در آن فعال کرده‌بودید را انتخاب کنید.

استفاده از فرمان صوتی در اندروید

در این بخش به سه استفاده‌ی جذاب این قابلیت در گوشی می‌پردازیم.

۱.اضافه کردن به Evernote

با باز کردن نوت‌های خود در این برنامه و لمس علامت میکروفون می‌توانید به جای تایپ با سخن گفتن به آن مطلب اضافه کنید. همچنین برای استفاده از علائم نگارشی کافیست که نام آن علائم را در متن خود بیاورید(مثلا exclamation point به جای علامت تعجب). البته لازم به ذکر است که این قابلیت به ندرت درست کار نمی‌کند و خود اسم آن علامت را به صورت نوشتاری وارد متن می‌کند.

۲.استفاده در Messenger

گاهی اوقات حین استفاده از اپلیکیشن Messenger توانایی تایپ(به خصوص به صورت طولانی مدت) را ندارید و در این حالات است که قابلیت تشخیص صدا به کمک شما می‌آید.

برای این کار شما هم توانایی استفاده از تشخیص‌گر صدای خود اپلیکیشن را دارید و هم تشخیص‌گر گوشی.

روش کار نیز به مانند دیگر اپلیکیشن‌ها است.

۳.نوشتن ایمیل

این حالت به خصوص وقتی که زمان محدودی برای پاسخ به ایمیل فردی دارید به کار می‌آید.

البته بهتر است که هنگام کار کاملا احتیاط کنید که قواعد نگارشی را رعایت کرده و همچنین در نهایت ایمیل نوشته‌شده را مجددا بازخوانی کنید و مسلما همه می دانیم که این روش تنها برای زبان انگلیسی کارایی خواهد داشت.

Join the Conversation

2 Comments

  1. من تاحالاازبرنامه های گوگل راضی هستم ازبرنامه که میخواهم استفاده میکنم همین انتظارراداشت

  2. من تاحالاازبرنامه های گوگل راضی هستم ازبرنامه که میخواهم استفاده میکنم همین انتظارراداشت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *