تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که بازاریابی دیجیتال هم مانند هر چیز دیگری فرمول های خاص خود را دارند و البته بسیار هم مهم هستند؟ واقعیت این است که بازاریابی دیجیتال فرمول هایی دارد که اگر به آن ها آشنا باشید، به راحتی می توانید استراتژی مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ خود داشته باشید. اما این فرمول ها چه چیزی هستند و کجا کاربرد دارند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم ترین فرمول های بازاریابی دیجیتال که کمک زیادی به کسب و کار شما می کند، بپردازیم.

فرمول محاسبه بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال از بخش های مختلفی تشکیل شده است و هر یک از آن ها نیاز به محاسبه دارند! در واقع اگر شما فعالیت های دیجیتال مارکتینگ انجام دهید اما ندانید که در چه وضعیتی هستند، نمی توانید به خوبی و بهترین شکل ممکن آن را جلو ببرید. فرمول های محاسبه دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کنند تا بدانید که مسیری که در حال طی کردن هستید، بازدهی دارد یا نه. در واقع می توانید ببینید مسیری که در حال طی کردن آن هستید، سودآور است یا تنها در حال هدر دادن بودجه خود هستید. یکی از بخش های مهم استراتژی دیجیتال مارکتینگ هم بخش نتایج است که ببینید نتایج به دست آمده نشان دهنده موفقیت است یا نه.

تنها استراتژی دیجیتال مارکتینگ اهمیت ندارد، بلکه بودجه و اجرای آن هم اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی اوقات استراتژی به بهترین شکل ممکن تدوین می شود اما تیم مناسبی برای اجرای آن انتخاب نکرده اید. در این صورت نه تنها برای شما سودآور نخواهد بود، بلکه باعث می شود تا سرمایه در نظر گرفته شده برای آن استراتژی بازاریابی دیجیتال را هدر بدهید. فرمول های محاسبه بازاریابی دیجیتال در این زمینه کمک زیادی به شما می کنند و تعیین کننده میزان موفقیت شما هستند.

  1. پرداخت به ازای ایمپرشن (CPM)

تا به حال در مورد ایمپرشن چیزی شنیده اید؟ ایمپرشن در واقع میزان بازدید از یک سایت، لینک یا تبلیغ است. گاهی اوقات کاربران تبلیغات شما را مشاهده می کنند اما روی آن کلیک نمی کنند. همین که تبلیغ توسط کاربر دیده می شود، یک ایمپرشن محسوب می شود. حال اگر کاربر روی آن کلیک کند، یک کلیک محسوب می شود. بنابراین ایمپرشن هم اهمیت زیادی دارد و در بسیاری از فرمول های بازاریابی دیجیتال استفاده می شود. یکی از راه های پرداخت هزینه تبلیغات، پرداخت به ازای ایمپرشن است. در واقع شما به ازای هر هزار بازدید یا ایمپرشن هزینه پرداخت می کنید.

فرمول محاسبه ایمپرشن بر اساس هر هزار بازدید است! در واقع شما باید در فرمول هزینه ای که صرف کرده اید را تقسیم بر تعداد ایمپرشن ها کنید تا هزینه پرداخت به ازای هر ایمپرشن به دست بیاید. فرمول آن به صورت زیر است:

CPM = Cost / impression * 1000

  • Cost: در این بخش باید کل هزینه ای که بابت تبلیغات بازدیدی پرداخت کرده اید وارد کنید.
  • Impression: در این بخش باید تعداد کل بازدیدهای دریافتی از طریق تبلیغ موردنظر را وارد کنید.

در نهایت باید عدد به دست آمده را در 1000 ضرب کنید! چرا که میزان هزینه به ازای هر 1000 بازدید است و به صورت تکی نیست.

  1. پرداخت به ازای کلیک (CPC)

یکی دیگر از روش های تبلیغات در دیجیتال مارکتینگ که توسط متخصصان زیادی استفاده می شود، پرداخت به ازای کلیک است. در این نوع تبلیغات شما می توانید به ازای هر کلیکی که دریافت می کنید، هزینه پرداخت کنید. بسیاری از پلتفرم های تبلیغاتی به این صورت هزینه را محاسبه می کنند که از مهم ترین آن ها می توان به گوگل ادوردز اشاره کرد. در واقع در گوگل ادوردز یا پلتفرم های دیگر شما کمپین خود را شارژ می کنید و سپس کاربران بازدیدکننده بر روی کمپین شما کلیک می کنند. به ازای هر کلیکی که صورت می گیرد، از حساب شما کم می شود تا زمانی که شارژ پنل شما به پایان برسد.

فرمول محاسبه پرداخت به ازای کلیک، بر اساس تعداد کلیک های صورت گرفته است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا CPC به دست بیاید:

CPM = Cost / Clicks

  • Cost: در این بخش باید کل هزینه ای که بابت تبلیغات بازدیدی پرداخت کرده اید وارد کنید.
  • Clicks: در این بخش باید تعداد کل کلیک های دریافتی از طریق تبلیغ موردنظر را وارد کنید.

عدد به دست آمده همان CPC است که باید ببینید برای شما به صرفه بوده است یا نه. سپس می توانید کمپین خود را بهینه سازی کنید.

  1. پرداخت به ازای لید (CPL)

یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ که در ایران کمتر به چشم می خورد، پرداخت به ازای لیدهای ایجاد شده است. در واقع لید همان سرنخ هایی هستند که منجر به فروش می شود و در این روش بر اساس سرنخ های ایجاد شده می توانید هزینه را پرداخت کنید. این روش اگر به درستی انجام شود، می تواند بسیار به صرفه باشد! زمانی کمپین شما بهینه است که می تواند نرخ تبدیل بالایی برای سرنخ ها داشته باشد و کاربران زیادی را به مشتری تبدیل کند. در این صورت است که پرداخت به ازای لید اهمیت زیادی پیدا می کند و به نفس کسب و کار شما خواهد بود.

فرمول پرداخت به ازای لید وابسته به لیدهای دریافت شده است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر حساب کنید تا CPL به دست بیاید:

CPL = Cost / Leads

  • Cost: در این بخش باید کل هزینه ای که بابت تبلیغات بازدیدی پرداخت کرده اید وارد کنید.
  • Leads: در این بخش باید تعداد کل لیدهای دریافتی از طریق تبلیغ موردنظر را وارد کنید.

عدد به دست آمده همان CPL است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. سپس می توانید کمپین خود را بهینه سازی کنید.

  1. پرداخت به ازای اکشن (CPA)

یکی دیگر از مهم ترین روش های دیجیتال مارکتینگ که توانسته نظر بسیاری از متخصصان دیجیتال مارکتینگ را جب کند، CPA یا پرداخت به ازای اکشن است. در این روش دیجیتال مارکتینگ ابتدا کاری که از کاربران خواسته شده انجام می شود و سپس از حساب شما هزینه آن برداشته می شود. در واقع پیش از انجام اقدام موردنظر هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید، بلکه پس از آن هزینه پرداخت می شود. یکی از مهم ترین زیرمجموعه های پرداخت به ازای اکشن، هزینه به ازای نصب (Cost per install) است که اهمیت و ارزش بسیار زیادی برای کسب و کارهای مختلف دارد.

فرمول محاسبه پرداخت به ازای اقدام، بر اساس تعداد اقدام های صورت گرفته است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا CPA به دست بیاید:

CPA = Cost / Actions

  • Cost: در این بخش باید کل هزینه ای که بابت تبلیغات بازدیدی پرداخت کرده اید وارد کنید.
  • Actions: در این بخش باید تعداد کل اقدام های صورت گرفته از طریق کمپین موردنظر را وارد کنید.

عدد به دست آمده همان CPA است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. سپس می توانید کمپین خود را بهینه سازی کنید.

  1. نرخ کلیک (CTR)

یکی دیگر از مسائلی که در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد، نرخ کلیک است. در واقع نرخ کلیک به این معنی است که از میان تعداد کاربرانی که یک لینک، محتوا یا تبلیغ را مشاهده کرده اند چند نفر روی آن کلیک کرده اند. هر چقدر تعداد کلیک نسبت به بازدیدها بیشتر باشد، نرخ کلیک بیشتر است. هر چقدر هم نرخ کلیک بهینه تر و بیشتر باشد، می توانید ترافیک بسیار بیشتری جذب کنید که برای هر کسب و کاری حائز اهمیت بسیار زیادی است. در بخش های مختلف نرخ کلیک متفاوت است اما معمولاً 2 درصد نرخ کلیک عدد بسیار خوبی است و اگر بیشتر هم باشد که کسب و کارتان موفقیت زیادی کسب کرده است.

فرمول محاسبه نرخ کلیک، بر اساس تعداد کلیک های صورت گرفته است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا CTR به دست بیاید:

CTR = Clicks / impression

  • Clicks: در این بخش باید کل هزینه ای که بابت تبلیغات بازدیدی پرداخت کرده اید وارد کنید.
  • impression: در این بخش باید تعداد کل بازدیدهای صورت گرفته از طریق کمپین موردنظر را وارد کنید.

عدد به دست آمده همان CTR است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. هر چقدر نرخ تبدیل بیشتر باشد، برای کسب و کارتان بهتر است.

  1. نرخ تبدیل (CR)

یکی دیگر از مسائلی که در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد، نرخ تبدیل است. نرخ تبدیل در بخش های مختلف مفهوم متفاوتی دارد اما در هر بخشی، هر چقدر بالاتر باشد بهتر است. نرخ تبدیل نقش بسیار مهم و اساسی در میزان درآمد شما دارد و هر چقدر بالاتر باشد، بدون شک درآمد شما هم بیشتر است. در واقع نرخ تبدیل را می توان یکی از مفاهیم اصلی برای سودآوری کسب و کار دانست که هر چقدر بالاتر باشد، سود کسب و کار هم بیشتر است. برای مثال اگر تعداد زیادی کاربر در سایت شما حضور داشته باشند، تعداد افرادی که محصول شما را خریداری می کنند همان نرخ تبدیل فروش شما است.

فرمول محاسبه نرخ تبدیل، بر اساس تعداد تبدیل های صورت گرفته است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا CR به دست بیاید:

CR = Conversion Rate / Clicks * 100

  • Conversion Rate: در این بخش باید تبدیل های که بابت تبلیغات بازدیدی دریافت کرده اید وارد کنید.
  • Clicks: در این بخش باید تعداد کل کلیک های صورت گرفته از طریق کمپین موردنظر را وارد کنید.

عدد به دست آمده را در 100 ضرب کنید. این عدد همان CTR است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. هر چقدر نرخ تبدیل بیشتر باشد، برای کسب و کارتان بهتر است.

  1. نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

تا به حال هنگام اجرای کمپین های بازاریابی یا تبلیغ خود در مورد نرخ بازگشت سرمایه فکر کرده اید؟ در واقع سوال ما این است که تا به حال فکر کرده اید که به ازای هزینه کمپین یا تبلیغات چقدر سرمایه به کسب و کارتان برگشت خورده است؟ نرخ بازگشت سرمایه با این معنی است که چقدر درآمد به ازای هزینه تبلیغات انجام شده به شما برگشت داده شده است. مفهوم ROI در کمپین های دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر کم باشد، ممکن است منجر به شکست کمپین های شما شود. به همین دلیل است که یکی از فرمول های مهم دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود و باید برای آن ارزش و اهمیت زیادی قائل شوید.

فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه، بر اساس میزان درآمد کل و هزینه های انجام شده است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا نرخ بازگشت سرمایه به دست بیاید:

ROI = (Return investment) / investment

  • Return: در این بخش باید درآمد کلی کمپین را وارد کنید.
  • investment: در این بخش باید هزینه کل کمپین موردنظر را وارد کنید.
  • investment: در این بخش باید هزینه کل را وارد کنید.

این عدد همان ROI است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. هر چقدر ROI بیشتر باشد، برای کسب و کارتان بهتر است.

  1. درآمد پیش بینی شده به ازای هر مشتری در آینده (CLTV)

یکی دیگر از مفاهیم مهمی که در دیجیتال مارکیتنگ وجود دارد، مفهوم CLTV است. این مفهوم به معنای ارزشی است که مشتری برای شما در مدت زمان مشتری بودنش می آفریند. مثلاً ممکن است میانگین زمانی که مشتریان مشتری کسب و کارتان هستند، دو سال باشد. در این صورت باید ببینید که این مشتری چقدر هزینه بابت خدمات یا محصولات شما پرداخت می کند. هر چقدر هزینه پرداختی در مدت زمانی که مشتری شما هستند، بیشتر باشد به معنای CLTV  بالاتر، بیشتر و بهتر است که در دراز مدت به رشد کسب و کار شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

فرمول محاسبه درآمد پیش بینی شده به ازای هر مشتری در آینده، بر اساس میزان پرداختی های صورت گرفته مشتریان است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا CLTV به دست بیاید:

CLTV = Customer Value * Average Customer Lifespan

  • Customer Value: در این بخش باید ارزش مشتری را وارد کنید.
  • Average Customer Lifespa: در این بخش باید هزینه ای که هر مشتری به صورت میانگین وارد می کند، وارد کنید.

این عدد همان CLTV است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. هر چقدر CLTV بیشتر باشد، برای کسب و کارتان بهتر است.

  1. نرخ بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)

یکی دیگر از مفاهیمی که در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است، نرخ بازگشت هزینه تبلیغات است. در واقع شما باید ببینید که چقدر از هزینه تبلیغاتی که هزینه کرده اید، بازگشت خورده است. این مورد با ROI تفاوت جزئی دارد! در واقع ROI محاسبه سود نسبت به هزینه است اما ROAS محاسبه کل درآمد نسبت به هزینه کلی کمپین است. این مورد زمانی به کار می آید که می خواهید ببینید که برای کمپین های بعدی چقدر هزینه کردن مناسب است و تا چه حد می توانید روی آن حساب باز کنید. بنابراین شما می توانید از این فاکتور هم برای رشد کسب و کار و بهبود وضعیت کمپین های خود استفاده کنید.

فرمول محاسبه نرخ بازگشت هزینه تبلیغات، بر اساس هزینه تبلیغ صورت گرفته است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا ROAS به دست بیاید:

ROAS = Total Revenue * Total Campaign Cost

  • Total Revenue: در این بخش باید درآمد کلی حاصل از کمپین را وارد کنید.
  • Total Campaign Cost: در این بخش باید هزینه ای که کمپین برای شما داشته است را وارد کنید.

این عدد همان ROAS است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. اگر نیاز بود، باید آن را بهینه سازی کنید.

  1. درآمد به دست آمده به ازای هر کلیک (RCP)

یکی دیگر از مفاهیمی که در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، RCP است. در واقع این مفهوم نشان دهنده میزان درآمد بدست آمده به ازای هر کلیک است. این مفهوم با CPC متفاوت است! چرا که در CPC پرداخت هزینه به ازای هر کلیک است اما در RCP میزان درآمد بدست آمده به ازای هر کلیک است که قطعاً بالاتر از هزینه کلیک است. بنابراین اگر می خواهید استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید، بهتر است مفهوم RCP را هم بررسی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. برای محاسبه آن هم تنها به درآمد و تعداد کلیک نیاز دارید.

فرمول محاسبه درآمد به دست آمده به ازای هر کلیک، درآمد بر اساس تعداد کل کلیک های صورت گرفته است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا  RCP به دست بیاید:

RCP = Total Campaign Cost * Clicks

  • Total Campaign Cost: در این بخش باید هزینه کلی کمپین را وارد کنید.
  • Clicks: در این بخش باید تعداد کل کلیک های دریافتی را وارد کنید.

این عدد همان RCP است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. اگر نیاز بود، باید آن را بهینه سازی کنید.

  1. هزینه جذب مشتری (CAC)

یکی دیگر از مفاهیم بسیار مهم در دیجیتال مارکتینگ، مفهوم هزینه جذب مشتری است! در واقع شما باید ببینید که به ازای هر مشتری که جذب می کنید، چقدر هزینه کرده اید تا بتوانید ببینید که این هزینه منطقی است یا باید آن را بهینه سازی کنید. در واقع با کمک CAC شما می توانید کل هزینه های مربوط به جذب مشتری را با کمک هزینه های کلی صرف شده محاسبه کنید. برای این کار تنها به کل هزینه های صرف شده نیاز دارید و کل هزینه هایی که برای جذب مشتریان انجام داده اید. محاسبه آن بسیار کار ساده ای است و در این بخش به بررسی کامل آن می پردازیم:

فرمول محاسبه هزینه جذب مشتری، بر اساس تعداد مشتریان و هزینه های صورت گرفته است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا  CAC را به دست بیاید:

CAC = (Cost of sales + Cost of Marketing) / New Customers Acquired

  • Cost of sales: در این بخش باید هزینه های مربوط به فروش را وارد کنید.
  • Cost of Marketing: در این بخش باید هزینه کل بازاریابی خود وارد کنید.
  • New Customers Acquired: در این بخش باید تعداد مشتریان خود را وارد کنید.

این عدد همان RCP است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. اگر نیاز بود، باید آن را بهینه سازی کنید.

  1. ارزش طول مشتری (LTV)

یکی دیگر از مفاهیمی که در بخش دیجیتال مارکیتنگ کسب و کارتان حتماً باید به آن آشنا باشید، ارزش طول مشتری است. در واقع ارزش طول مشتری به این معنی است که مشتری تا چه مدت مشتری کسب و کارتان باقی می ماند. این موضوع به نوع کسب و کار و همچنین فعالیت هایی که شما انجام می دهید بستگی دارد. گاهی اوقات ممکن است یک مشتری تنها 2 سال مشتری شما باشد اما در کسب و کار دیگر مشتری 10 سال مشتری آن کسب و کار باشد. حال برای محاسبه ارزش باید ببینید که مشتری به صورت کلی چقدر برای شما سود می رساند. اگر 2 سال مشتری شما باشد و هر سال 5 میلیون تومان بابت خدمات یا محصولات شما هزینه کند، LTV آن مشتری 10 میلیون تومان است.

فرمول محاسبه ارزش طول مشتری، بر اساس تعداد سال هایی که مشتری شما است و همچنین درآمد حاصل از او محاسبه می شود.

  1. محاسبه رتبه تبلیغ (Ad Rank)

یکی دیگر از مسائلی که در دیجیتال مارکتینگ اهمیت بسیار زیادی دارد و باید آن را محاسبه کنید، مسئله رتبه تبلیغ است. این فاکتور کاملاً به تبلیغات گوگل ادوردز مربوط می شود و اگر از این پلتفرم برای تبلیغ استفاده می کنید به درد شما می خورد. تا به حال در مورد مزایده گوگل چیزی شنیده اید؟ مزایده یا رتبه تبلیغ به این معنی است که گوگل برای نمایش تبلیغ شما در کنار رقیبان ابتدا اد رنک را محاسبه می کند. هر کدام که اد رنک بالاتری داشته باشد، در بالای رقیبان نمایش داده می شود و این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد و برای همین در میان فرمول های دیجیتال مارکتینگ آورده ایم.

فرمول محاسبه اد رنک، بر اساس هزینه پرداختی و رتبه کلی محاسبه می شود.

  1. محاسبه هزینه هر اقدام (eCPA )

یکی دیگر از مسائلی که در دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد، eCPA است. در واقع این مفهوم به معنای هزینه هر اقدام است که کمی با CPA متفاوت است در این اقدام شما هزینه اقدامات را به صورت کلی محاسبه می کنید و در نهایت متوجه می شوید که یک تبلیغ چقدر برای شما هزینه داشته است. البته این مفهوم توسط کسب و کارهای کمتری مورد استفاده قرار می گیرد و اگر به آن نیاز ندارید، ممکن است محاسبه آن اصلاً اهمیت خاصی نداشته باشد. در این مورد هزینه اقدام های موثر محاسبه می شود که البته محاسبه آن کار ساده نیست؛ بنابراین اگر تخصص کافی ندارید همان CPA برای شما مناسب تر خواهد بود.

فرمول محاسبه eCPA ، بر اساس هزینه هر اقدام محاسبه می شود. فرمول محاسبه آن عبارتند از:

eCPA  = Total Costs / Signups

  • Total Costs: در این بخش باید هزینه کلی کمپین را وارد کنید.
  • Signups: در این بخش باید تعداد ثبت نام ها را وارد کنید.

این عدد همان eCPA  است که باید ببینید در کسب و کارتان به چه صورت بوده است. اگر نیاز بود، باید آن را بهینه سازی کنید.

  1. محاسبه هزینه تبلیغات نمایشی موثر (eCPM )

یکی دیگر از مفاهیمی که در دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد، eCPM است که مانند CPM است. با این تفاوت که هزینه تبلیغات نمایشی موثر را محاسبه می کنید و محاسبات دیجیتال مارکتینگ را انجام می دهید. در این نوع فرمول شما میت وانید هزینه تبلیغات نمایشی بر اساس هر 1000 بازدید را محاسبه کنید. برای محاسبه آن می توانید از طریق فرمولی که در این بخش بررسی کردیم استفاده کنید. فرمول محاسبه eCPM ، بر اساس تعداد ایمپرشن  های موثر صورت گرفته است. برای محاسبه آن کافی است از طریق فرمول زیر محاسبه کنید تا eCPM  به دست بیاید:

eCPM  = Total Ad Revenue / Total Ad impressions

  • Total Ad Revenue: در این بخش باید هزینه کلی کمپین را وارد کنید.
  • Total Ad impressions: در این بخش باید تعداد بازدیدها را وارد کنید.

به همین راحتی و با کمک فرمولی که ارائه شد می توانید هزینه موثر برای پرداخت به ازای ایمپرشن را محاسبه کنید. اگر مقدار آن کم باشد، باید کمپین خود را بهینه سازی کنید تا هزینه های مربوط به آن برای شما توجیه اقتصادی داشته باشد.

اگر در دنیای دیجیتال کسب و کاری دارید، محاسبه هزینه ها و درآمد مسئله بسیار مهمی است که باید در تمام بخش های کسب و کارتان از آن استفاده کنید. در دنیای دیجیتال مارکتینگ هم مانند هر دنیای دیگری فرمول ها اهمیت بسیار زیادی دارد. شما با کمک فرمول هایی که در این مقاله بررسی کردیم به راحتی می توانید هزینه ها و درآمدهای خود را محاسبه کنید. هر چیزی که نیاز دارید را در این مقاله بررسی کردیم تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید و کسب و کارتان را بهبود ببخشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *