کسب و کار آنلاینی دارید و می خواهید به هدفی برسید؟ قطعاً همین طور است. در واقع هر کسب و کار آنلاینی که به وجود می آید، به دنبال تحقق اهدافی است که با برنامه ریزی می تواند به آن هدف برسد. یکی از بخش های مهمی که هر کسب و کاری دارد، استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. بدون داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ نمی توانید به هدف خود برسید. مثلاً اگر هدف شما رسیدن به 100 هزار کاربر در طول یک سال است، باید استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشید تا بدانید که چه مسیری قرار است طی شود. حتی با داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ هم ممکن است شکست در انتظار شما باشد اما کمتر!

در سال 2022 نکاتی وجود دارد که برای موفقیت استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید به آن ها دقت کنید. در این مقاله به بررسی این نکات می پردازیم تا بتوانید با رعایت آن ها، استراتژی بهتری برای خود تدوین کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها

کسب و کار آنلاینی دارید و می خواهید هدفی را برای آن محقق کنید؟ استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند. استراتژی دیجیتال مارکتینگ، یک نقشه راه برای بازاریابی دیجیتال شما است تا بدانید قرار است چه مسیری را طی کنید. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، باید بگوییم که در واقع طرحی است برای تحقق اهداف کسب و کار از طریق بازاریابی آنلاین. این طرح به شما کمک می کند تا از طریق روش های مختلف بتوانید عملکرد بازاریابی خود را بهینه سازی کنید. البته در استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید مشخص شود که کدام کانال های بازاریابی برای شما مناسب است تا با کمک آن ها بتوانید به هدف موردنظر خود دست پیدا کنید.

برای درک بهتر این موضوع، یک مثال ساده را بررسی می کنیم! خودتان را یک تولیدکننده ویدیوهای آموزشی در نظر بگیرید که گاهی اوقات هم ویدیوی رایگان در پلتفرم هایی نظیر یوتیوب و آپارات انتشار می دهید. ممکن است اینستاگرام هم برای شما مناسب باشد اما پلتفرمی نظیر پینترست به درد شما نخواهد خورد. بنابراین بسیار مهم است از کدام کانال های بازاریابی استفاده می کنید تا بتوانید بهترین نتایج را بگیرید. اینستاگرام بهترین گزینه در ایران است که با استفاده از آن می توانید به بازاریابی در شبکه های اجتماعی بپردازید! دلیل آن هم این است که مخاطبان هدف هر نوع کسب و کاری که بخواهید، در آن حضور دارند. بنابراین استراتژی دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم است و قبل از اجرای کمپین بازاریابی باید به آن دقت کنید.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ در سال 2022 مهم تر از سال های قبل!

بسیاری از کسب و کارها از استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده نمی کنند و البته موفق هم هستند! شاید عجیب باشد اما ما می گوییم که این موفقیت شانسی است و اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ وجود داشت، شاید موفقیت ده ها برابر بیشتر بود. اما چرا واقعاً به استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید با وجود آن که ممکن است کسب و کارتان در حال سودآوری باشد اما با توجه به این که استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارید، بخش زیادی از سرمایه های خود را هدر می دهید. پس اگر می خواهید با کمترین هزینه بیشترین نتیجه را بگیرید، استراتژی دیجیتال مارکتینگ کمک زیادی به شما می کند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 3 دلیل مهم را بررسی کنیم تا متوجه شوید دلیل اهمیت استفاده از استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست:

  • عدم امکان ارائه ارزش ها به کاربر بدون استراتژی دیجیتال مارکتینگ

ارائه ارزش همان چیزی است که باعث می شود تا بتوانید مخاطبان هدف خود را جذب کنید! پس برای آن که بتوانید مخاطبان هدف کسب و کارتان را جذب کنید، باید ارزشی ارائه کنید. در حال حاضر برای هر کسب و کاری هزاران رقیب وجود دارد و چه دلیلی وجود دارد که بدون ارائه ارزش خاص بتوانید نظر کاربران را جلب کنید؟ قطعاً بدون ارائه ارزش نمی توانید کسب و کار موفقی داشته باشید. در نظر گرفتن رقیبان یکی از کارهایی است که همیشه باید انجام دهید و ببینید که رقیب شما در حال ارائه چه ارزش هایی است. در قدم بعد، ارزش هایی بالاتر از ارزش هایی که رقیب شما ارائه می دهد، ارائه کنید. این مسائل ساده به راحتی می توانند به رشد کسب و کار کمک کرده و تعداد مشتریان شما را بیشتر کند.

  • یک پارچه نبودن کسب و کار بدون استراتژی دیجیتال مارکتینگ

تا به حال برای شما پیش آمده است که هر یک از اعضای تیم بازاریابی هر کاری که دلشان بخواهد را بدون هماهنگی با بقیه انجام دهد؟ قطعاً بله و این مسئله باعث سردرگمی شما خواهد شد. این مسئله باعث می شود تا کسب و کار شما به زودی از هم فرو بپاشد که دلیل آن، یک پارچه نبودن تیم شما است. بنابراین ضروری است که شما یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ و هدف واحد داشته باشید تا تمام اعضای تیم شما برای تحقق آن هدف فعالیت کنند.  یک پارچه کردن تیم بازاریابی خود به شما کمک می کند تا زمان و بودجه شما هدر نرود و هر چه زودتر بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

  • بدون استراتژی پول و زمان خود را هدر خواهید داد!

بدون داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ مشخص، اعضای تیم هر کدام به صلاح دید خود زمان و پول شما را خرج می کنند! گاهی اوقات هم ممکن است منابع کافی باشد و مشکلی نداشته باشید اما واقعیت این است که در چنین حالتی منابع شما در حال هدر رفتن هستند. این در حالی است که مدیریت بودجه بخش مهمی از کسب و کارها محسوب می شود و با رعایت آن ها کسب و کارتان موفق تر خواهد بود. هر چقدر هم سازمان یا کسب و کارتان بزرگ تر باشد، میزان هدر رفتن پول و زمان بیشتر است. پس سعی کنید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشید تا هر یک از اعضای تیم بر اساس آن زمان و بودجه خود را صرف کنند. پلتفرم های مختلفی که در حال حاضر توسعه پیدا کرده اند، به شما کمک می کنند تا بتوانید در مورد بودجه و زمان خود برنامه ریزی کنید و حتی یک استراتژی کامل دیجیتال مارکتینگ را در آن ها تدوین کنید.

مراحل ایجاد استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر در سال 2022

مفهوم دیجیتال مارکتینگ را تا اینجای مقاله یاد گرفتید و می دانید که چقدر اهمیت دارد! اکنون وقت آن رسیده است که ببینیم چطور می توان یک استراتژی مارکتینگ ایجاد کرد. تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در 5 مرحله انجام می شود که عبارتند از:

یک) برنامه ریزی برای بخش بازاریابی کسب و کار

برنامه ریزی اهمیت زیادی دارد، حتی در زندگی شخصی کاربران! اگر کسب و کاری دارید، اولین قدم تدوین استراتژی بازاریابی است. در واقع باید ببینید که چطور می توانید کارهای مربوط به کسب و کارتان را انجام دهید. برنامه ریزی شما باید داده محور باشد تا از نتیجه آن مطمئن باشید. شما باید داده هایی که در دسترس دارید را تحلیل کنید و از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. اولویتی که برای این بخش از استراتژی دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، این است که همیشه در حال بهبود عملکرد بازاریابی خود باشید. در واقع اگر بخشی از بازاریابی شما مشکل دارد، باید آن را بهبود ببخشید و سپس به سراغ استراتژی جدید باشید. به عنوان مثال یکی از اهدافی که روی برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ شما اثر زیادی دارد، ایجاد سرنخ فروش است.

برای آن که زودتر به اهداف خود دست پیدا کنید، برنامه ریزی در مورد بازاریابی کمک زیادی به شما خواهد کرد. بنابراین پیش از آن که هر کار دیگری کنید، باید ابتدا ببینید که هدف شما از دیجیتال مارکتینگ چیست. اگر بتوانید هدف خود را خیلی شفاف بیان کنید، به راحتی می توانید برای بازاریابی خود برنامه ریزی کنید. ممکن است چندین هدف داشته باشید که ایرادی ندارد! فقط باید اهدافتان مشخص باشد تا برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید. بازاریابی می تواند شما را به اهدافتان برساند و در نهایت شما را چندین قدم به هدفتان نزدیک تر کند، البته به شرطی که اصول آن را رعایت کنید.

دو) کاربران را جذب کنید

بازاریابی مهم است و باید آن را زیرنظر داشته باشید تا راحت تر بتوانید مسیر کسب و کارتان را طی کنید. در مسیر بازاریابی، قیف بازاریابی بسیار مهم است و باید همیشه در حال تحلیل آن باشید تا بتوانید بازاریابی خود را بهبود ببخشید. در استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید سعی کنید جدیدترین تکنیک های بازاریابی آنلاین را به کار ببرید تا نتایج خوبی از آن بگیرید. مثلاً اگر هدف شما از بازاریابی افزایش بازدید سایت است، استفاده از روش های جدید می تواند ترافیک سایت شما را افزایش دهد و رضایت شما را جلب کند. همچنین باید اهداف خود را در نظر بگیرید تا بتوانید با کمک تکنیک های جدید کاربران را جذب کنید.

یکی از روش های بازاریابی برای افزایش ترافیک سایت، سئو است. در هر حوزه ای می توانید با بهبود رتبه سایت خود در گوگل، ترافیک سایت خود را به صورت هدفمند افزایش دهید. برای آن که بتوانید از سئو برای افزایش ترافیک سایت خود استفاده کنید، باید داده های خود را آنالیز کنید. بررسی داده های در دسترس به شما کمک می کند تا ببینید چه بخش هایی را اشتباه انجام داده اید و آن را بهبود ببخشید. تغییر متاهای هر صفحه یکی از راه هایی است که می توانید با کمک آن، نرخ کلیک را افزایش دهید! مثلاً اگر قبلاً یک عنوان ساده نوشته باشید، اکنون آن را به یک عنوان جذاب تغییر دهید تا نتایج آن را ببینید.

سه) درخواست عمل از کاربران

تعامل با کاربران بسیار مهم است و در استراتژی دیجیتال مارکتینگ جایگاه ویژه ای دارد. تعامل با کاربران جایگاه ویژه ای دارد و می تواند بهترین نتیجه را برای شما ایجاد کند. به عنوان مثال در شبکه های اجتماعی باید کاربران را به تعامل تشویق کنید تا بتوانید سرنخی برای آینده ایجاد کنید. پس از آن که مخاطبان هدف خود را پیدا کردید، قدم بعدی این است که روی آن ها تاثیر مثبت بگذارید. مثلاً در حوزه کاری خود مهارتی به آن ها یاد بدهید تا بعداً بتوانید آن ها را ترغیب به خرید کنید. همچنین اگر می خواهید درآمد خود را افزایش دهید، پیشنهاد می کنیم از اقدام به عمل کاربران و درخواست از آن ها استفاده کنید. ما در این بخش 2 مورد از مهم ترین مسائلی که باعث اقدام به عمل کاربران می شود را بررسی می کنیم:

  • استفاده از بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا جایگاه ویژه ای در استراتژی دیجیتال مارکتینگ دارد و دلیلش هم تاثیر زیادی آن روی کاربران است. در واقع شما با کمک بازاریابی محتوا می توانید کاربران را سرگرم کنید، برای آن ها متخصص شناخته شوید، به آن ها آموزش دهید و در نهایت، آن ها را متقاعد کنید که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. بازاریابی محتوا نه تنها به صورت مستقیم تاثیر دارد، بلکه به صورت غیر مستقیم در سایر روش های بازاریابی دیجیتال هم تاثیرگذار است. اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، باید بگوییم که در هر روش بازاریابی دیجیتال محتوا نقش مهمی دارد و باید یاد بگیرید که به درستی از آن استفاده کنید.

  • بهبود تجربه کاربری

تجربه کاربری بخش مهمی از هر کسب و کاری است که روی اقدام به عمل کاربران تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. هنگامی که کاربر وارد یک پلتفرم می شود، سعی می کند به بخش های مختلف آن دسترسی داشته باشد. حال اگر تجربه کاربری مناسب باشد، کاربر به راحتی می تواند به بخش دلخواه خود دسترسی پیدا کند. از طرف دیگر، اگر تجربه کاربری مناسبی نداشته باشید، کاربر از پلتفرم شما استفاده نمی کند و این مسئله روی اقدام به عمل تاثیر منفی زیادی دارد. بنابراین باید تجربه کاربری کسب و کارتان را بهبود ببخشید تا کاربران هم با شما تعامل برقرار کنند.

چهار) تبدیل کردن کاربر به مشتری

چیزی که باعث افزایش مشتریان کسب و کارتان می شود، کاربران شما هستند. هر چقدر کاربر بیشتر، مشتری هم بیشتر خواهد بود! البته باید یاد داشته باشید که بتوانید کاربران خود را به مشتری تبدیل کنید و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع شما باید سعی کنید مشتریان خود را متقاعد کنید که از شما خرید کنند. این مسئله در کسب و کارهای آنلاین و آفلاین وجود دارد! در کسب و کارهای سنتی هم شما باید با کمک تلفن و کانال های دیگر بازاریابی حضوری مشتریان را متقاعد کنید که از شما خرید کنند. شما با کمک بهینه سازی نرخ تبدیل و همچنین هدف گذاری مجدد به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

برای کسب و کارهای آنلاین گزارش های زیر در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی وجود دارد:

  • 87 درصد کاربران معتقدند که شبکه های اجتماعی آن ها را در تصمیم گیری برای خرید کمک می کنند.
  • از هر 4 کسب و کار، یک کسب و کار از طریق فیسبوک به فروش می پردازد.
  • 40 درصد از کسب و کارها از طریق شبکه های اجتماعی سرنخ فروش ایجاد می کنند.
  • 30 درصد از کاربران به صورت مستقیم از صفحه کسب و کارها در شبکه های اجتماعی خرید می کنند.

بنابراین اگر کسب و کار آنلاینی دارید، شبکه های اجتماعی می تواند نقش بسیار مهمی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ داشته باشد.

پنج ) تعامل برقرار کنید

درگیر کردن کاربران و برقراری تعامل قدم آخر استراتژی دیجیتال مارکتینگ است! در واقع هنگامی که مشتریان برای بار اول از شما خرید می کنند، دلیلش این است که شما توانسته اید آن ها را برای خرید متقاعد کنید. این مسئله باعث می شود تا باز هم از شما خرید کنند و به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به سایت، ایمیل و شبکه های اجتماعی اشاره کرد. سعی کنید همیشه داده های مربوط به این روش های بازاریابی را تحلیل کنید تا روز به روز آن را بهبود ببخشید. با در اختیار داشتن داده ها همیشه کمپین های شما بهبود پیدا می کنند و در نهایت می توانید فروش خود را افزایش دهید.

راه های تحلیل تعامل با مشتری که بازاریابان دیجیتال از آن استفاده می کنند، عبارتند از:

  • تست A/B
  • شخصیت های مشتری
  • سفر مشتری و نقشه محتوا
  • نظرسنجی از مشتریان
  • تحلیل مسیر و رفتار کاربران
  • نظرسنجی در مورد هدف مشتری وب سایت
  • آزمایش کاربردپذیری

علاوه بر موارد بالا، نکاتی هم وجود دارند که در این زمینه به شما کمک می کنند:

  • پیدا کردن بهترین زمان تعامل با کاربران
  • پیدا کردن بهترین زمان برای ارسال پیشنهاد به کاربران
  • پیدا کردن بهترین ترکیب محصول یا خدمات برای ارائه به کاربران

با رعایت این موارد می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و فروش خود را افزایش دهید.

بودجه بندی دیجیتال مارکتینگ را چطور انجام دهیم؟

بودجه بندی مسئله بسیار مهمی است و تاثیر زیادی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ دارد. در واقع شما باید بدانید در هر بخش از دیجیتال مارکتینگ خود چقدر بودجه صرف می کنید. تا زمانی که ندانید چقدر بودجه برای هر بخش نیاز است، ممکن است بیشتر از حد نیاز خرج کنید و این مسئله می تواند تاثیر منفی روی بخش های دیگر کسب و کارتان داشته باشد. دغدغه مهمی که برای هر بیزینسی وجود دارد، این است که چقدر بودجه برای دیجیتال مارکتینگ نیاز است. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم:

کسب و کارهای نوپا معمولاً بودجه زیادی ندارند و باید تنها بودجه خود را به بخش های ضروری اختصاص دهند تا بهترین نتیجه را بگیرند. برخی از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارتان کمک می کند اما ضروری نیست. شما باید این موارد را به خوبی بشناسید! همچنین باید ببینید که چقدر از بودجه خود را قرار است به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دهد؛ برخی کسب و کارها علاوه بر بازاریابی دیجیتال از بازاریابی محیطی هم استفاده می کنند. پاسخ به این سوالات می تواند به شما کمک کند تا استراتژی دقیق تری داشته باشید.

یکی از روش های تعیین بودجه بر اساس میزان فروش است! بر اساس تجربه شرکت ها، بسیاری از آن ها 9 تا 12 درصد از فروش خود را به مسائل استراتژی مارکتینگ اختصاص می دهند. حال اگر شرکت شما بزرگ است، ممکن است بخواهید درصد کمتر یا بیشتری را اختصاص دهید که این مورد دست خودتان است اما مشورت کردن با متخصصان تیم بازاریابی خود یا حتی شرکت های بزرگ دیگر را فراموش نکنید.

نتیجه گیری

رسیدن به اهداف مسئله مهمی است که برای کسب و کارها ارزش زیادی دارد و برای آن تلاش می کنند! استراتژی دیجیتال مارکتینگ همان چیزی است که به تلاش های شما جهت می دهد تا مسیر موفقیت را خیلی بهتر از قبل طی کنید. با کمک استراتژی بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ می دانید که در چه تاریخی باید کدام نوع کمپین بازاریابی را اجرا کنید. بدون آن احتمالا موفقیت شما کمتر خواهد بود و در صورت موفق شدن، زمان و بودجه زیادی هدر می رود.

در این مقاله به بررسی کامل استراتژی دیجیتال مارکتینگ پرداختیم تا اگر کسب و کاری دارید، با کمک استراتژی مارکتینگ به موفقیت برسید. اگر در مورد این مقاله سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم. همچنین تجربه خود از تدوین استراتژی بازاریابی خود را با ما به اشتراک بگذارید تا کاربران دیگر هم از آن استفاده کنند.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *