توربو بوست (Turbo Boost) یکی از قابلیت‌هایی است که در بسیاری از دستگاه‌های مک که از پردازنده اینتل استفاده می‌کنند، تعبیه شده. البته خیلی از کاربران حتی از وجود چنین قابلیتی در سیستم عامل مک با خبر نیستند. قابلیتی که با روشن کردنش، تغییراتی برای بهبود عملکرد سیستم عامل به وجود خواهد آمد و هر موقع که بخواهید، می‌توانید آن را خاموش کنید.

قابلیت توربو بوست، در بیشتر مواقع عملکرد خیلی خوبی دارد اما همیشه بی‌نقص نیست و نمی‌توان استفاده از آن را به همه پیشنهاد کرد. با این حال، مخصوصا برای افرادی که از دستگاه‌های قدیمی‌تر با باتری ضعیف استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم، حتما از این قابلیت بهره ببرند. اگر می‌پرسید چطور؟ خب، در نوشته امروز مفصل در موردش توضیح خواهیم داد.

فعال یا غیر فعال کردن توربو بوست در مک

توربو بوست مک چیست؟

از سال 2008 دستگاه‌های مک دارای قابلیتی بسیار کاربردی به نام توربو بوست هستند که در واقع تکنولوژی اینتل بوده که در پردازشگرهای خود گنجانده است و دستگاه‌هایی که از این پردازشگر استفاده می‌کنند، امکان استفاده از آن را دارند. این قابلیت عملکرد دستگاه را بهبود بخشیده و از طرفی مصرف برق دستگاه را نیز کاهش می‌دهد. این کار به وسیله‌ی افزایش کلاک هسته‌های پردازشگر انجام شده اما بر خلاف زمانی که روی دستگاه خود اورکلاک می‌کنید، در دستگاه‌های مک به خاطر تنظیمات کلی قطعات، کاهش مصرف باتری را نیز شاهد خواهید بود.

البته مشخصه‌های هر دستگاه با توجه به پردازشگر مورد استفاده خود، متفاوت بوده و سرعت آن‌ها در حالت معمولی و در حالت توربو بوست فرق دارد. در ادامه، به شما می‌گوییم که مشخصات دستگاه خود را چطور در سایت اپل پیدا کنید، در همان جا، تمام عدد و رقم‌های مربوط به سرعت پردازشگر در حالت عادی و در حالت توربو بوست قید شده است.

ببینید دستگاه شما از توربو بوست پیشتیبانی می‌کند

قبل از این که به چگونگی استفاده از توربو بوست بپردازیم، ابتدا باید ببینید که این قابلیت در دستگاه شما وجود دارد یا نه. برای این کار، باید ابتدا از بالای صفحه روی آیکون اپل زده و سپس گزینه‌ی About This Mac را انتخاب کنید:

حالا نام کامل دستگاه مک خود را انتخاب کرده و با زدن کلید‌های کنترل + C نام آن را کپی کنید.

حالا در مرورگر خود به گوگل رفته و آن را پیست کنید و سپس روی علامت جستجو کلیک کنید. در نتایج به نمایش در آمده باید روی سایتی بزنید که با آدرس support.apple.com آغاز می‌شود.

این صفحه مشخصات دستگاه شما را به صورت کامل نمایش می‌دهد. در صفحه مورد نظر به بخش Processor بروید. اگر دستگاه شما از توربو بوست پشتیبانی می‌کند، در این بخش گزینه‌ی مورد نظر قید شده است. همان‌طور که در مثال زیر می‌بینید، گزینه‌ی Turbo Boost برای سرعت‌های مختلف در بخش پردازشگر ذکر شده که به معنی پشتیبانی از این قابلیت است.

اگر در مشخصه‌های فنی عبارت مورد نظر قید نشده باشد، احتمال خیلی زیاد، پردازشگر شما از توربو بوست پشتیبانی نمی‌کند. همچنین اگر از دستگاه‌های جدید مک با پردازشگر M1 اپل یا جدیدتر استفاده می‌کنید، کلا دستگاه شما از قابلیت توربو بوست پشتیبانی نخواهد کرد.

بعضی از دستگاه‌های مک که از توربو بوست پشتیانی می‌کنند به شرح زیر هستند:

  • MacBook Air Retina
  • MacBook Pro 13 (Core i7 نسل 8 به بالا)
  • MacBook Pro 16 (Core i7 و Core i9 نسل 8 به بالا)

فعال کردن توربو بوست در مک

شما می‌توانید این قابلیت را با یک برنامه رایگان و سبک، به راحتی فعال و غیر فعال کنید. برای شروع ابتدا برنامه زیر را دانلود کنید:

برنامه را نصب کنید. وقتی برنامه را برای اولین بار اجرا می‌کنید، ابتدا روی Open بزنید تا ادامه‌ی روند را تایید کنید.

آیکونی روی نوار منو مک اضافه می‌شود که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم و به شکل رعد و برق است. وقتی قابلیت توربو بوست روشن باشد، زمانی که روی آیکون بزنید، گزینه‌ی Disable Turbo Boost را مشاهده خواهید کرد که با زدن روی آن، توربو بوست را غیر فعال خواهید کرد. اگر هم توربو بوست غیر فعال باشد، باید روی Enable Turbo Boost بزنید تا آن را فعال کنید.

البته این امکان را دارید که بدون برنامه، به تنظیمات مک رفته و به صورت دستی این کار را انجام دهید، اما نصب این برنامه کم‌حجم روش بسیار بهتری به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید که اگر در هنگام استفاده از برنامه‌ با پیغام خطای Security & Privacy مواجه شدید، مراحل گفته شده روی صفحه را پیش بروید تا دسترسی‌های مورد نیاز برنامه را بدهید.

چک کردن دمای پردازشگر در زمان استفاده از توربو بوست

تنظیمات پیش فرض توربو بوست، همیشه به صورتی است که دمای دستگاه را خیلی بالا نمی‌برد و این روند را کنترل شده انجام می‌شود. اما اگر تنظیمات آن را به صورت دستی تغییر داده‌اید یا به هر صورت احساس می‌کنید، در هنگام استفاده از توربوبوست، دستگاهتان داغ می‌شود، بهتر است دما پردازشگر را چک کنید.

برای این کار روی آیکون توربو بوست کلیک کنید و این بار روی Charts کلیک کنید.

در این بخش می‌توانید دمای پردازشگر را مشخص کنید. دمای زیر 70 درجه بسیار خوب است اما زیر 80 درجه در زمان استفاده سنگین از دستگاه هم قابل قبول خواهد بود. اگر دما برای مدت طولانی بیش از این عدد باشد، یا فن دستگاه شما به خوبی کار نمی‌کند که باید فکری به حالش کنید یا این که کلا بهتر است از توربو بوست استفاده نکنید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *