اگر چه با اضافه شدن مدل‌های متنوع به دستگاه‌های مک، حالا زمان مناسبی برای خرید این دستگاه‌ها به حساب می‌آید، اما نباید بدون داشتن دانش کامل و تحقیقات مفصل، اقدام به خرید یکی از مدل‌های مک یا مک بوک کنید. نکات مهمی وجود دارد که باید قبل از خرید چنین دستگاه‌هایی در نظر بگیرید که این 7 مورد، از مهم‌ترین‌ها به حساب می‌آیند.

پردازنده (اپل سیلیکون در مقابل اینتل)

در سال 2020، اپل از پردازنده‌های اینتل به تراشه‌های سیلیکونی اپل روی آورد. جدا از قدرت پردازشی که قبلاً در چنین لپ‌تاپ‌های نازک و روزمره دیده نشده بود، این تراشه‌ها مصرف انرژی کمتر، حافظه یکپارچه (که بسیار کارآمدتر است) و امنیت قوی‌تر دارند. این انتقال همه محصولات اپل را قادر می سازد تا معماری مشترکی را به اشتراک بگذارند و بهینه سازی برنامه های خود را برای توسعه دهندگان آسان تر می کند.

اگرچه هنوز مزایایی برای مک‌های قدیمی اینتل (مانند نصب ویندوز با بوت کمپ) وجود دارد، اما از نظر کارایی، رقیبی برای مک‌بوک‌های دارای سیلیکون اپل نیستند. بنابراین، حتی اگر در بازار استفاده شده برای مک بوک هستید، مدل های مجهز به سیلیکون اپل را انتخاب کنید.

اندازه و کیفیت نمایشگر

اندازه و کیفیت صفحه نمایش باید مهمترین دغدغه شما در هنگام تهیه مک بوک باشد. در حالی که همه مک‌بوک‌های سری فعلی دارای نمایشگرهای نمادین رتینا هستند، برخی از آنها بهتر از بقیه هستند. برای مثال، مدل‌های مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی دارای نمایشگرهای ProMotion هستند که می‌توانند از نرخ تازه‌سازی تا ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کنند. حتی اگر نتوانید تفاوت بین صفحه نمایش 60 هرتز و 120 هرتز را تشخیص دهید، با پنل های مینی ال ای دی آنها بیشتر تحت تاثیر قرار خواهید گرفت، به خصوص اگر عکاس، طراح گرافیک، فیلمساز یا هرکسی باشید که نیاز به بازتولید رنگ بهتر دارد.

در مورد اندازه صفحه نمایش، کاملا به سلیقه شخصی بستگی دارد. برای استفاده منظم، مدل های 13 اینچی مک بوک ایر پیشنهاد می شود. اما برای استفاده در محل کار ممکن است مجبور شوید به سمت مک بوک پرو 16 اینچی متمایل شوید. به خاطر داشته باشید که دومی نیز نسبت به مدل های مک بوک ایر سنگین تر و کمتر قابل حمل خواهد بود.

جدید در مقابل استفاده شده

این باید یک تصمیم بسیار ساده باشد. اگر می توانید یک مک بوک جدید بخرید، از خرید یک مک بوک دست دوم خودداری کنید. یک لپ‌تاپ جدید نیز کمتر مستعد مشکلات خواهد بود، و همچنین یک سال گارانتی دریافت می‌کنید که اکثر مشکلاتی که ظاهر می‌شوند را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، مک بوک استفاده شده نیز ممکن است واجد شرایط گارانتی AppleCare+ نباشد.

از طرف دیگر، خرید یک مک بوک بازسازی شده از اپل بهتر از خرید یک مک بوک کارکرده در جای دیگر است. کاملاً جدید به نظر می رسد و به طور کلی یک خرید قابل اعتماد است و احتمال کمتری برای کلاهبرداری وجود دارد و باز هم، با مزیت اضافه گارانتی یک ساله اپل (درست مانند محصولات جدید) همراه است. حتی می توانید مک بوک بازسازی شده را به AppleCare+ ارتقا دهید. اگر گارانتی برای شما مشکلی ایجاد نمی کند، خرید مک بوک دست دوم واقعاً گزینه بدی نیست. در صورت خرید آنلاین، فقط سعی کنید مک بوک خود را از یک فروشنده قابل اعتماد خریداری کنید و به دنبال بهترین پیشنهاد (بالاترین مک بوک با کمترین قیمت) باشید.

رم و ذخیره سازی

وقتی صحبت از عملکرد مک بوک می شود، فقط باید به پردازنده، رم و فضای ذخیره سازی اهمیت دهید. شما باید بالاترین عملکردی را که می توانید در بودجه خود برای پردازنده به دست آورید، انتخاب کنید. با این حال، داستان هم برای رم و هم برای ذخیره سازی کمی متفاوت است. مک بوک ایر پایه M1 دارای 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی است. مسلماً این برای اکثر دانشجویان، نویسندگان و کاربران روزمره که از برنامه های فشرده زیادی استفاده نمی کنند کافی است. تراشه M1 هنوز هم بسیار قدرتمند است و رم 8 گیگابایتی شما را برای مدت طولانی نگه نمی‌دارد.

با این حال، اگر یک ویرایشگر ویدیو، انیماتور، توسعه‌دهنده یا فردی هستید که به عملکرد بیشتری نیاز دارد، تا آنجا که ممکن است به رم و فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز خواهید داشت. در این حالت، 16 گیگابایت رم حداقل است و بسته به بودجه خود می توانید بیشتر از آن را خریداری کنید. به یاد داشته باشید، همیشه عاقلانه است که بودجه خود را به حداکثر برسانید و بالاترین رده مک بوکی را که می توانید خریداری کنید. پس از خرید، نمی توانید مک بوک خود را از طریق اپل یا نمایندگی های شخص ثالث ارتقا دهید.

اتصالات

اگر قصد دارید چندین دستگاه جانبی را به مک بوک خود متصل کنید، تعداد پورت های موجود را بدیهی تلقی نکنید. هر دو مدل مک بوک ایر (M1 و M2) تنها دارای دو پورت USB-C با قابلیت Thunderbolt و یک جک صدا هستند. در حالی که مک بوک ایر M2 دارای یک درگاه MagSafe اضافی برای شارژ دارد و طیف گسترده ای از درگاه های اتصال را ارائه نمی دهد و شما را مجبور می کند برای افزایش اتصال، دانگل های اضافی خریداری کنید.

با این حال، مدل های مک بوک پرو، به ویژه انواع 14 اینچی و 16 اینچی، گزینه های اتصال قوی دارند. شما یک اسلات کارت SD با اندازه کامل، سه درگاه USB-C با Thunderbolt 4، یک درگاه MagSafe برای شارژ و حتی یک درگاه HDMI دارید. بنابراین، اگر قصد دارید یک مانیتور خارجی وصل کنید یا فایل‌ها را از کارت SD انتقال دهید، اکنون می‌دانید کدام مک‌بوک را انتخاب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *