منوی کلیک‌راست یا همان Context Menu به صورت دائم توسط کاربران برای کارهای مختلف استفاده می‌شود. همه‌ی کاربران ویندوز برای عملیات متفاوت مثل کپی‌پیست بارها از این منو استفاده کرده‌اند و با آن آشنایی کامل دارند. در این مطلب به آموزش مدیریت موارد موجود در این لیست می‌پردازیم؛ چرا که امکان به هم‌ریختگی این منو توسط نرم‌افزارهای متفاوت بسیار بالا است.

حذف موارد از منوی کلیک‌راست

بسیاری از مواقع برنامه‌های متفاوت گزینه‌هایی را به این فهرست اضافه می‌کنند که اضافی بوده و کاربر به دنبال حذف آن است. مدیریت این منو در بین تنظیمات سیستم عامل ویندوز صفحه‌ی مخصوصی ندارد و برای آن باید یا از نرم‌افزارهای دیگر استفاده کرد و یا به رجیستری مراجعه کرد.

در روش دستی، قبل از هر کاری از رجیستری ویندوز بک‌آپ تهیه کنید. سپس با تایپ regedit در بخش Run ویندوز وارد صفحه‌ی مخصوص آن شوید و در آدرس‌های زیر به دنبال اسم گزینه‌ی مورد نظر بگردید:
HKEY_CLASSES_ROOT*shellexContextMenuHandlers HKEY_CLASSES_ROOTAllFileSystemObjectsShellExContextMenuHandlers HKEY_CLASSES_ROOT*shell HKEY_CLASSES_ROOTDirectoryBackgroundshell HKEY_CLASSES_ROOTDirectoryBackgroundshellexContextMenuHandlers HKEY_CLASSES_ROOTFoldershellexContextMenuHandlers HKEY_CLASSES_ROOTDirectoryshell

این آدرس‌ها مربوط به منو در بخش‌های مختلف ویندوز هستند و پس از پیدا کردن گزینه‌ی مورد نظر خود در یکی از آن‌ها، کافیست آن را پاک کنید. در صورت تمایل به استفاده‌ی مجدد از گزینه‌ی مورد نظر در آینده، بهتر است آن را غیرفعال کنید. برای این کار کافیست روی آیتم مورد نظر دو بار کلیک کرده و در انتهای آن علامت منفی(-) بگذارید. در صورت تمایل به فعالسازی مجدد گزینه، به این صفحه بازگشته و علامت منفی را پاک کنید.

نرم‌افزارهای جانبی

برای مدیریت این منو نرم‌افزارهای متفاوتی وجود دارد. ما در این مطلب برنامه‌ی Ultimate Windows Context Menu Customizer را پیشنهاد می‌کنیم که کم‌حجم و آسان بوده و در تمامی نسخه‌های ویندوز کار می‌کند.

پس از دانلود و نصب برنامه، آن را اجرا کنید تا قابلیت‌های متفاوت برای انواع Context Menu را مشاهده کنید. غیرفعال کردن هر گزینه با زدن تیک Disabled در جلوی آن به آسانی صورت می‌گیرد. همچنین با کلیک بر روی هر گزینه امکان پاک کردن آن هم فراهم است.

جلوگیری از تغییر منو

در صورت تمایل به جلوگیری از ایجاد هرگونه تغییر در این فهرست، باید هنگام نصب برنامه‌های متفاوت حواس خود را به خوبی جمع کنید چرا که این برنامه‌ها معمولا قبل از نصب به کاربران امکان عدم اضافه کردن گزینه را می‌دهند.

اضافه کردن به فهرست

برای این کار مجددا وارد برنامه‌ی Ultimate Windows Context Menu Customizer شوید تا در همان صفحه‌ی اول لیستی از گزینه‌های ممکن را ببینید.

برای اضافه کردن یک برنامه به فهرست کلیک‌راست، آن را انتخاب کرده و پس از وارد کردن مواردی مثل اسم گزینه، آیکون و آدرس برنامه و همچنین محل آن در منو، گزینه‌ی Add Item را بزنید.

اضافه کردن پوشه به منو

برای این کار دیگر برنامه‌ی ذکر شده کاربردی ندارد و بهتر است از برنامه‌ای به اسم MyFolders استفاده کنید.

پس از دانلود و نصب این برنامه، در هرجایی از صفحه کلیک‌راست کرده و MyFolders را بزنید. سپس وارد بخش Settings شده و در قسمت Add آدرس پوشه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *