اینترنت و فضای آنلاین، فضایی است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به انجام کارهای ضروری، پر کردن زمان فراغت، یادگیری، کسب درآمد و… بپردازند؛ بنابراین اینترنت می‌تواند به راحتی به تمامی نیازهای کاربران پاسخ دهد. در سال‌های اخیر با گسترش روز افزون تعداد کاربران فضای مجازی و فعالیت کاربران در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، اینترنت به بستری مناسب برای تبلیغات و معرفی خدمات کسب‌وکارها به کاربران تبدیل شده است. فاکتورهای زیادی وجود دارند که اینترنت را به یکی از بسترهای مناسب برای تبلیغات اینترنتی تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تبلیغات اینترنتی، انواع آن، مزیت‌ها و در نهایت به فاکتورهایی که سبب موفقیت در تبلیغات اینترنتی می‌شوند، بپردازیم.

تبلیغات اینترنتی (Internet Advertising) چیست؟

در سال‌های اخیر اینترنت بخش مهمی از زندگی روزمره مردم شده است و کاربران بسیاری از نیازهای خود را با استفاده از اینترنت رفع می‌کنند. گسترش استفاده افراد از اینترنت سبب شده است تا کسب‌وکارها از این فضا برای رساندن پیام خود به کاربران و نمایش آخرین محصولات یا خدمات خود استفاده کنند. تبلیغات اینترنتی نیز همان نمایش محتوا و پیام کسب‌وکارها به کاربران در سراسر اینترنت است که می‌تواند در سطح کشور یا جهان نمایش داده شود. قابلیت دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان در فضای آنلاین سبب شده تا افراد زیادی کسب‌وکارشان را بر روی فضای اینترنتی مدیریت کنند. از تبلیغات اینترنتی به منظور معرفی خدمات و محصولات، برندسازی، افزایش فروش، افزایش مخاطبان و… استفاده می‌شود که هریک از آنها روش‌ها و مزیت‌های خاص خود را دارند.

مزایای تبلیغات اینترنتی نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی

تبلیغات اینترنتی مزایای زیادی دارد که می‌توان آن را به دو صورت کلی تقسیم‌بندی کرد:

الف) مزایای تبلیغات اینترنتی برای جامعه

  1. صرفه‌جویی در کاغذ و حفظ سلامتی طبیعت

در سال‌های اخیر مشکلات زیادی برای جامعه بشری بوجود آمده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آلودگی و هزینه‌های تولید اشاره کرد. تبلیغات محیطی یا کاغذی نیاز به چاپ کاغذ یا بنر برای نمایش دارد که همین مسئله مشکلات زیادی را برای جامعه بشری بوجود می‌آورد. اولین مرحله برای تبلیغات کاغذی، قطع درختان برای تولید کاغذ است! قطع درختان به معنای کاهش تولید اکسیژن، جذب کمتر آلودگی‌ها و در نهایت آلودگی محیط زندگی را دربر می‌گیرد. در مراحل بعدی هزینه‌های مربوط به چاپ بنر یا کاغذ نیازمند صرف انرژی است که بازهم منجر به آلودگی هوا می‌شود! تبلیغات اینترنتی به کاغذ، سوخت و چاپ نیاز ندارد و فرآیند ایجاد تبلیغات تا نمایش آن همگی به صورت کاملا آنلاین صورت می‌گیرد. لازم است بدانید سالانه بیش از 50,000 تن کاغذ دور ریخته می‌شود و برای تولید هر تن کاغذ نیاز به قطع 17 درخت بزرگ است! بنابراین در سال حدود 850,000 تنه درخت قطع می‌شود که تبلیغات اینترنتی بخشی از مصرف کاغذ را کاهش داده است.

  1. آسیب‌پذیر نبودن تبلیغات اینترنتی

اگر در خیابان‌های شهرتان کمی پیاده‌روی کنید، هنوز هم شاهد پخش تراکت‌های تبلیغاتی توسط افراد مختلف در سطح خیابان هستید. بسیاری از افراد بدون آنکه تبلیغات را حتی نگاه بیندازند، آن را مچاله کرده و در بهترین حالت در سطح زباله می‌اندازند! بسیاری دیگر آن را بر روی زمین انداخته و بدون توجه به محیط زیست، مسیر خود را ادامه می‌دهند. این موضوع به معنای آسیب زدن به محیط زیست و از بین رفتن بودجه تبلیغات شما است که تبلیغات اینترنتی جایگزینی مناسب برای تبلیغات کاغذی است. تبلیغات اینترنتی اگر توجه افراد را جلب کند، بر روی آن کلیک می‌کنند و شما هزینه مربوط به کلیک را می‌دهید! در واقع فرض کنید شما صاحب یک بوتیک هستید و پرداخت هزینه تبلیغات تنها به ازای ورود مشتریان به بوتیک شما است. هزینه تبلیغات اینترنتی نیز بر اساس کلیک کاربران است و البته روش‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد. در نهایت تبلیغات اینترنتی به محیط زیست آسیب نمی‌زند و نمی‌تواند توسط کاربران مختلف مچاله شود!

ب) مزایای تبلیغات اینترنتی برای کسب‌وکارها

مهم‌ترین مزایای تبلیغات اینترنتی برای کسب‌وکارها به چندین مورد تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. تبلیغات اینترنتی ارزان است!

هزینه‌‎های تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات محیطی بسیار ارزان است؛ برای اطلاع از هزینه‌های مربوط به تبلیغات محیطی کافی است با یکی از شرکت‌های تبلیغات تماس بگیرید و هزینه اجاره بیلبورد را بپرسید! هزینه‌های چند ده میلیونی که بازدهی مناسبی برای شما ندارند، از جمله معایب تبلیغات محیطی است. تبلیغات اینترنتی به شما کمک می‌کند تا با تعرفه‌های بسیار خوب بتوانید کسب‌وکار خود را به کاربران سراسر اینترنتی نمایش دهید.

  1. تبلیغات اینترنتی هدفمند است!

اگر از تبلیغات محیطی استفاده می‌کنید، تبلیغات خود را به تمامی افراد نمایش می‌دهید و مخاطب هدف برای این نوع تبلیغات معنایی ندارد. در واقع در تبلیغات محیطی شما نمی‌توانید نوع مخاطبان خود را مشخص کنید و بگویید این تبلیغات را باید دسته خاصی از مخاطبان مانند مهندسان مشاهده کنند. همین مسئله سبب می‌شود تا شما نتوانید نرخ تبدیل خوبی داشته باشید و تعداد کمی از بینندگان تبلیغات محصولات یا خدمات شما را تهیه می‌کنند. مهم‌ترین مزیت تبلیغات اینترنتی هدفمند بودن آن است و می‌توانید جامعه هدف یا کسانی که باید آگهی شما را مشاهده کنند، مشخص کنید! مثلا می‌توانید تبلیغات خود را تنها به افراد ساکن در شهر تهران نمایش دهید یا آن را در سایتی که مخاطبان آن به سینما علاقه دارند، نمایش دهید.

  1. تبلیغات اینترنتی قابلیت آنالیز و تحلیل دارد!

مهم‌ترین مسئله در تبلیغات این است که بدانید چند نفر تبلیغات شما را مشاهده کرده‌اند و از این تعداد چند نفر از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند. در تبلیغات محیطی شما تنها تبلیغات خود را به کاربران ارائه می‌کنید و نمی‌توانید آن را آنالیز کنید؛ تنها چیزی که از تبلیغات محیطی می‌دانید این است که چه تعداد تراکت در میان افراد مختلف پخش شده است و نمی‌توانید بگویید چه تعداد از این افراد آن را مشاهده کرده یا از فروشگاه شما خریده می‌کنند! در تبلیغات اینترنتی شما به راحتی می‌توانید به تحلیل کمپین تبلیغاتی خود بپردازید.

اطلاعاتی که از آنالیز تبلیغات آنلاین بدست می‌آیند عبارتند از:

  • تعداد نمایش آگهی تبلیغاتی به کاربران مختلف
  • موقعیت زمانی و جغرافیایی کاربر در هنگام مشاهده آگهی
  • تعداد کلیک بر روی آگهی شما توسط کاربران
  • نمودارهای مختلف بر اساس بازه‌های زمانی مختلف برای بهینه‌سازی کمپین‌های بعدی

این چهار مورد اطلاعات کلی هستند به بهبود استراتژی تبلیغات برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی بعدی شما کمک می‌کنند.

  1. تعداد زیاد کاربران اینترنت و دسترسی گسترده به آنها

از تعداد کاربران اینترنتی در سال‌های اخیر اطلاعی دارید؟ تعداد کاربران اینترنت در دنیا به بیش از 4 میلیارد نفر رسیده است که سهم کاربران ایرانی حدود 46 میلیون است! بزرگترین فروشگاه‌های دنیا روزانه، ماهانه یا حتی سالانه چقدر مشتری دارند؟ هرچقدر هم تعداد مشتریان یک فروشگاه زیادی باشد، در مقابل آمار و ارقام کاربران اینترنت بسیار ناچیز است و نمی‌توان از قدرت اینترنت چشم‌پوشی کرد. مزیت دیگر تبلیغات اینترنتی تعداد زیاد کاربران اینترنت و قابلیت دسترسی گسترده به آنها است! در واقع با استفاده از تبلیغات اینترنتی می‌توانید آگهی کسب‌وکار خود را به میلیون‌ها نفر نمایش دهید و تعداد زیادی از آنها را به مشتری تبدیل کنید. هرچقدر نرخ تبدیل کاربر به مشتری در کسب‌وکار شما بیشتر باشد، می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید و محصولات خود را به کاربران بیشتری ارائه کنید.

  1. بالاتر سرعت خرید کاربران در تبلیغات اینترنتی

در تبلیغات محیطی افراد آگهی شما را مشاهده می‌کنند و اگر حوصله خواندن آن را داشته باشند، ممکن است قصد خرید از فروشگاه شما را داشته باشید. اگر نام فروشگاه و آدرس آن را فراموش نکنند، سر فرصت به فروشگاه شما سر می‌زنند که بازهم خرید آنها قطعی نیست! در تبلیغات اینترنتی کاربران آگهی شما را مشاهده می‌کنند و اگر به آن محصول یا خدمات نیاز داشته باشند، وارد سایت شما می‌شوند و در کمتر از چند دقیقه آن را سفارش می‌دهند. در واقع فرآیند دیده شدن تبلیغات توسط کاربران تا خرید محصول یا خدمات شما کمتر از چند دقیقه است.

بررسی انواع تبلیغات اینترنتی، مزایا و معایب آنها

تبلیغات اینترنتی انواع مختلفی دارد که هر یک از آنها مزایا و معایب مختلفی دارند؛ البته هدف کسب‌وکارها از تبلیغات اینترنتی نیز بسیار مهم است! به طور مثال هدف کسب‌وکارها از تبلیغات اینترنتی می‌تواند افزایش مخاطب، برندسازی، افزایش فروش و… باشد که نوع تبلیغات مورد استفاده کاملاً متفاوت است. در این بخش قصد داریم به بررسی 16 روش تبلیغات اینترنتی بپردازیم تا بتوانید بر اساس نیاز کسب‌وکار از یک یا چند نوع آن استفاده کنید:

  1. تبلیغات بنری
  2. تبلیغات گوگل
  3. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  4. تبلیغات موبایلی
  5. تبلیغات محتوایی
  6. تبلیغات ویدئویی
  7. تبلیغات ایمیلی
  8. ریپورتاژ آگهی
  9. تبلیغات متنی
  10. تبلیغات پاپ‌آپ
  11. تبلیغات شناور
  12. تبلیغات صوتی
  13. تبلیغات همکاری در فروش
  14. تبلیغات پیامکی
  15. درج تبلیغات در سایت‌های آگهی و نیازمندی
  16. درج تبلیغات در سایت‌های تخفیف و خرید گروهی
  17. تبلیغات ارسال اعلان و اطلاع رسانی (Push Notification)

هریک از روش‌های تبلیغاتی بالا مزایای و معایت خود را دارند که باتوجه به نوع کسب‌وکار، بودجه، زمان و… یک یا چند مورد از آن را برای تبلیغات اینترنتی خود استفاده می‌کند.

نتیجه‌گیری

استفاده از تبلیغات اینترنتی یکی از راه‌های زود بازده برای معرفی محصول یا خدمات به کاربران مختلف است اما این روش تنها در همان زمان موثر است. در واقع استفاده از راه‌هایی نظیر بازاریابی محتوایی، سئو، شبکه‌های اجتماعی و… اگرچه نسبت به تبلیغات اینترنتی دیر بازده هستند، اما فروش حاصل از آنها به صورت دائمی است. اگر مدیریت یک کسب‌وکار را بر عهده دارید، بر اساس تجربه یا نظر شخصی خود کدام یک از روش‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارتان موثر است؟ در بخش نظرات نظر و تجربه شخصی خود را با ما اشتراک‌گذاری کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *