هر کسب و کاری برای افزایش مخاطبان و فروش خود به دنبال استفاده از راه های مختلف بازاریابی است. در این مقاله به بررسی بازاریابی فصلی که تاثیر زیادی در فروش شما دارد، می پردازیم.

روزهای مهم و قابل سرچ را فراموش نکنید!

با وجود این که بسیاری از استراتژی های SEO بر روی آورده های بلندمدت تمرکز دارند اما باید بدانیم که مصرف کنندگان در زمان اجرای کمپین های بازاریابی فصلی، شیوه تعامل با موتورهای جستجو را نیز تغییر می دهند. برای مثال کلمه کلیدی Black Friday deals در نزدیکی نوامبر اوج می گیرد و کلمه کلیدی frieworks در نزدیکی جولای اوج می گیرد. تیم های بازاریابی می توانند با استفاده از این کلمات کلیدی زمان بندی درستی انجام دهند و در فصول مختلف SEO را بهبود ببخشند. این کار میتواند مخاطب را با کلمات کلیدی جدید آشنا کند و در عین حال به شما هم در جذب کاربر کمک کند. یکی از جاهایی که می توانید کلمات کلیدی را پیدا کنید Google Trends است. این ابزار همچنین می تواند به شما کمک کند تا زمان بهتری برای اجرای کمپین خود پیدا کنید.

بازاریابی دیجیتال را جایگزین بازاریابی سنتی کنید!

در کنار هدف یابی محتوا و به روز کردن کلمات کلیدی، باید در زمان تبلیغ کردن محتوای فصلی خلاق باشید. شبکه اجتماعی یک راه عالی برای دستیابی و تعامل با کاربر است؛ خصوصا اگر از قدرت هشتگ ها آگاه باشید. هشتگ شرکت استارباکس #redcupcontest یک مثال خوب برای این مورد است.

یک دلیل دیگر برای ارزش مند بودن این کمپین؟ این کمپین بر روی یک برنامه موبایل اجرا شده است. بیش از 55% از جستجوها در ایام تعطیل و روزهای مهم از طریق تلفن هوشمند و تبلت انجام گرفته اند. پس حرکت هوشمندانه ای است اگر صفحات سایت را بر اساس موبایل بهینه کنیم. برای گرفتن بهترین نتایج مطمئن شوید که سایتتان در هر شرایط و از طریق هر دستگاهی پاسخگو است. همچنین سعی کنید المان هایی که در سایت استفاده می شوند، با صفحات موبایل غریبه نباشند.

بازاریابی فصلی بیشتر از این است که فقط چند پست جشنواره ای در شبکه اجتماعی منتشر کنید. موثرترین استراتژی در این حوزه درک این موضوع است که مصرف کننده برای برندهایی که از روش های معنادار به آن ها دسترسی پیدا می کند ارزش بیشتری قائل است. نکته استفاده از بازاریابی پیدا کردن یک ترکیب صحیح از محتوا و زمان بندی است.

نگران نباشید اگر نتوانستید چیز مناسبی قبل از پایان سال درست کنید. زیبایی بازاریابی فصلی این است که در طول سال نیز موقعیت های مختلف زیادی وجود دارد که بتوانید از آن ها استفاده کنید. تمام نکاتی که در این مطلب ذکر شد قابل استفاده برای تک تک کمپین های مرتبط با این موقعیت ها هستند. بهترین محتواهای فصلی آن هایی هستند که جزوی از برنامه بازاریابی سالانه باشند. پس بهتر است برای پیشرو بودن به گذشته و آینده دقیق نگاه کنید. تولید صحیح محتوا رمز موفقیت در بازاریابی فصلی است.

اما مزایای بازاریابی فصلی چیست؟

همان طور که مطرح شد، در مناسب های مختلف و آغاز فصل های سال، تمایل مردم به خرید محصول بیشتر می شود. و این نتیجه تلاش و کار یک یا دو شرکت نیست. بلکه در فرهنگ یک جامعه طی سال ها جای گرفته است. همه جای دنیا نزدیک به تحویل سال، همه مردم به دنبال خرید محصول و نو کردن چیزهای خود هستند. در این فصل کسب و کارهایی که ابزار و وسایل خانه می فروشند، تجربه فروش خوبی را خواهند داشت. فروشندگان پوشاک نیز به همین صورت، بهترین زمان فروش را در روز های منتهی به سال نو دارند. حال در کسب و کارهای اینترنتی و فضای آنلاین هم به واسطه اشتیاق مردم به خرید، رکوردهای فروش در این مناسب ها جابه جا می شود.

بازاریابی فصلی بهترین استراتژی برای فروش کالاهای قدیمی

زمانی که محصولات جدید خود را برای فصل جدید، مثلا زمستان تهیه می کنید. می توانید با یک کمپین و به کارگیری بازاریابی فصلی آن ها را به فروش برسانید. فصل های مختلف سال و محصولات مرتبط با آن ها با یک کمپین می توانند به سرعت به فروش برسند. همچنین محصولات قدیمی انبار خود را هم می توانید در این مناسب ها با تخفیف به فروش برسانید. زمان تامین کالا در فروشگاه شما می تواند بسته به بازاریابی فصلی تغییر کند. ایجاد یک فضای لذت بخش برای خرید در مناسبت های مختلف سال بهترین روش برای فروش محصولات جدید و هم قدیمی است. توجه هم داشته باشید که فرقی بین کسب و کارهای سنتی و آنلاین نمی کند. در کسب و کار اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی با توجه به ابزار و امکاناتی که برای معرفی و به نمایش گذاشتن وجود دارد، کار فروش شما راحت تر هم خواهد بود. در ادامه مقاله سعی می کنیم بیشتر به جنبه های آنلاین بازاریابی فصلی بپردازیم و آن را در چارچوب دیجیتال مارکتینگ بررسی کنیم.

مراحل بازاریابی فصلی کدام هستند؟

در اولین مرحله شما باید به صورت دقیق مناسبت ها و زمان های ویژه خرید را مشخص کنید. در هر کسب و کار و موضوع فعالیت مناسب ها فرق می کند. و قرار نیست همه کسب و کارها و فروشگاه ها، در تمامی مناسبت ها کمپین داشته باشند. شما در ابتدا با شناخت حوزه فعالیت خود باید مناسبت ها و رویدادهای سال را مورد بررسی قرار دهید. با اینکه همه کسب و کارها نمی توانند در تمامی رویدادها شرکت کنند، اما یک سری زمان های فروش برای هر کسب و کاری وجود دارد. برای مثال سال نو می تواند یک بهانه برای خرید در هر مدل کسب و کار باشد. مناسبت های دیگر در ایران می توانند روز مادر و روز پدر باشند.

اگر خدماتی مرتبط با این گروه دارید، باید زمان دقیق آن ها را مشخص کنید. شب یلدا، عید فطر، ماه رمضان، روز معلم، روز مرد و زن و کلی روزهای دیگر می توانند زمان های مناسب برای اجرای کمپین باشند. در فرهنگ های دیگر کریسمس و روزهای منتهی به  آن زمان های خوبی برای کمپین هستند. که البته در ایران هم می توان از آن  زمان استفاده کرد. روز شکرگذاری، هالووین و ولنتاین هم از دیگر مناسبت هایی هستند که کمپین های زیادی به واسطه آن ها شکل می گیرد. فروشگاه اینترنتی در حوزه پوشاک می تواند در همه مناسبت ها حضور داشته باشد. زیرا محصول آن می تواند در هر فصل و مناسبتی کاربرد داشته باشد. یک سایت خدمات میزبانی وب هم می تواند در روزهای مهم سال مثل سال نو و شب یلدا و… کمپین داشته باشد.

هالووین یا فصل پاییز مناسبت های جذابی برای این کسب و کار و حوزه فعالیتشان نیست. پس در اولین مرحله باید مناسبت های سال و فصل آن ها را مشخص کنید. متناسب ترین آن ها را با موضوع و حوزه فعالیت خود انتخاب کنید. سپس وارد مرحله بعدی یعنی برنامه ریزی بازاریابی فصلی شوید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *