بارها و بارها برای همه ما پیش آمده است که با شروع یک فصل یا حتی مناسبت ایمیل هایی با عنوان تخفیف دریافت می کنیم و گاهی اوقات، پیشنهاد موجود در محتوای ایمیل آن قدر جذاب است که از محصول یا خدمات آن کسب و کار استفاده می کنیم. جالب تر این که بسیاری از کسب و کار ها از قدرت آن اطلاع ندارند و نمی دانند که چقدر می توانند فروش خوبی را تجربه کنند. اگر مدیریت یک کسب و کاری را بر عهده دارید یا مسئول مارکتینگ آن کسب و کار هستید، در این مقاله همراه ما باشید!

بازاریابی فصلی چیست و چرا برای کسب و کار ها اهمیت زیادی دارد؟

بسیاری از شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی به دنبال فروش حداکثری محصول و خدمات خود در کوتاه ترین زمان هستند. از همین رو به دنبال روش ها و تاکتیک های در بازاریابی می گردند تا به این موفقیت دست یابند. یکی از تاکتیک هایی که می توان از آن برای فروش حداکثری در یک بازه زمانی کوتاه استفاده کرد، بازاریابی فصلی است. در بازاریابی فصلی ما با بررسی دقیق رویدادها و مناسب های هر فصل از سال، می توانیم کمپین های تاثیرگذاری را در کسب و کار خود داشته باشیم.

شما در هر مدل و تاکتیک بازاریابی باید در اولین مرحله احساس نیاز برای خرید ایجاد کنید. باید بتوانید فضایی را برای خرید ایجاد کنید. تا محصولات تان به فروش برسد. اما در بسیاری از مناسبت های رسمی یا حتی غیر رسمی در آیین و فرهنگ یک کشور، فضایی از پیش ساخته شده است. برای مثال در کشور ایران، هیچ شرکت و کسب و کاری نیاز ندارد که فضای آخر سال و روزهای آخر اسفند را برای خرید آماده کند. منظور این است که نیازی به ایجاد میل و علاقه به خرید لازم نیست. زیرا فرهنگ آن پیش تر در سالیان طولانی شکل گرفته است.­ اینکه آخر سال زمان خرید است. اینکه برای سال جدید، آدم ها سعی می کنند نو شوند. این فضا از پیش شکل گرفته  است و کسب و کار نیازی به ایجاد فرهنگ برای خرید ندارد. و صرفا باید محصول خودش را در بهترین زمان به مردم -و کاربران- معرفی کند. زمان انجام این کار و برنامه ریزی برای آن مهم است. این موردی است که سعی می کنیم در بازاریابی فصلی به آن بپردازیم. این مورد طبیعتا صرفا مخصوص ایران و مناسبت های آن نیست و همه جای دنیا می توان با استفاده از مناسبت ها در فصل های مختلف، تجربه فروش خوبی را رقم زد.

بازاریابی فصلی (Seasonal Marketing) یک تاکتیک بازاریابی است که هدف آن ایجاد و افزایش فروش در یک بازه زمانی مشخص در فصل تعطیلات و مناسبت های فصلی یک سال است. با بازاریابی فصلی می توان با ارائه تخفیف ها و فرصت های ویژه  برای خرید محصول، فروش را افزایش داد. بسیاری از کسب و کارها زمان اصلی فروش شان در همین مناسب ها است. در ایران شب یلدا به عنوان بهترین زمان خرید -در فضای آنلاین- به حساب می آید. و بسیاری از افراد در این بازه زمانی خریدهای خود را انجام می دهند. به غیر از مناسب ها و تعطیلات، پیش از ورود به فصل های هم می توان از بازاریابی فصل استفاده کرد. و برای مثال برای سال نو و فصل بهار، یک کمپین را اجرا کرد. بازاریابی فصلی کاملا شبیه چیزی است که از نامش مشخص است: برندها در طول سال استراتژی های بازاریابی ای را در پی می گیرند که بتوانند از میزان علاقه ای که به خرید در روزهای تعطیل به وجود می آید استفاده ببرند. رفتار مصرف کنندگان در طول سال به دلیل رویدادهای مختلف تغییر می کند. به همین دلیل یکی از فاکتورهای ماندن در رقابت، ایجاد تغییر در استراتژی های بازاریابی است.

اکثر افراد وقتی درباره بازاریابی فصلی می شنوند به جمعه سیاه یا دوشنبه مجازی فکر می کنند؛ معمولا افرادی که کسب و کارشان به خرده فروشی مربوط نیست از خودشان می پرسند که آیا بازاریابی فصلی به من ارتباطی دارد یا نه؟! پاسخ کوتاه «بله» است. به این دلیل که تنها چیزی که نیاز دارید یک تقویم است که با استفاده از آن بتوانید روزهای مهم و تعطیل را پیدا کنید و به فراخور آن، محتوا تولید کنید. نیازی نیست حتما در حوزه تجارت الکترونیک باشید تا بتوانید از مزایای بازاریابی فصلی بهره مند شوید. برای مثال، Spotify که یک سرویس موسیقی آنلاین است را در نظر بگیرید. آن ها برای این که یک سال دیگر را با شنوندگانش جشن بگیرند، کمپین «یک سال در موسیقی» را راه اندازی کردند که طی آن مخاطبان می توانستند قطعه هایی که در طول سال بیشترین میزان پخش را داشتند بر اساس ژانر مورد علاقه شان گوش دهند. این کمپین بر اساس یک ایده ساده که به پایان سال ارتباط داشت ساخته شده بود. هر شرکتی می تواند با استفاده از روان شناسی ایام تعطیل در مصرف کنندگانش از مزیت هایی برخوردار شود. اما نکته این جاست که یک کمپین بازاریابی فصلی چیزی فراتر از تنها فروش است. در ادامه به نکاتی که برای ارائه یک محتوای فصلی خوب نیاز دارید می پردازیم.

زمان بندی درست همه چیز است!

بازاریابان نزدیک به 600 میلیارد دلار در سال گذشته برای تبلیغات هزینه کرده اند. پس مشخص است که موفقیت در فضای کاری امروز به این بستگی دارد که محتوای تولید شده را در چه سطحی و در چه جایی در جلوی چشمان مخاطب قرار می دهید. بخش سخت این فرآیند پیش بینی زمان و مکان صحیح تبلیغ کردن است. خوشبختانه بازاریابی فصلی در ازای زمان، پاسخ مشخصی در این مورد به ما می دهد.

چگونه بهترین نتیجه را از بازاریابی فصلی بگیریم؟

اگر کسب و کاری دارید و می خواهید فروش بسیار عالی در زمان مناسبت ها را تجربه کنید، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • زود شروع کنید: یک راه ساده برای بزرگ جلوه کردن در فضای کسب و کارها، اولین نفر بودن است. راه اندازی یک کمپین بازاریابی فصلی قبل از این که رقبا آن را شروع کنند، یکی از راه های تضمین رسیدن پیام به مخاطب هدف است.
  • محتوای خود را تبلیغ کنید: با وجود این که ایام مهم و تعطیلات معمولا یک روز طول می کشند اما شما کارهای زیادی می توانید انجام دهید. از مزیت ماه ها، هفته ها و روزهای قبل از تعطیلات استفاده کنید تا مطمئن شوید محتوا به مخاطب مورد نظر می رسد.
  • ثبات داشته باشید: فرقی نمی کند محتوای شما تازه است و یا از قبل وجود داشته، اگر مخاطب انتظار دارد که یک محتوای فصلی به او ارائه دهید، حتما آن را به دست مخاطب برسانید.

همه چیز را از اول شروع نکنید!

یکی از بهترین بخش های بازاریابی فصلی قابلیت استفاده از ایده هایی است که در سال های قبل از آن استفاده کرده اید. تا زمانی که بتوانید محتوا را به خوبی به دست افراد برسانید، می توانید از ایده های قبلی استفاده کنید. یکی از بهترین مثال های این مورد، تبلیغات «We Wish You A Merry Christmas» شرکت Hershey است. این برند این تبلیغ تلویزیونی را از سال 1989 هر ساله پخش کرده است. این رقم آمار بیشترین سال متوالی پخش یک تبلیغ در یک شرکت است. این نمونه استفاده مجدد از محتوا در بهترین حالت خود است. همچنین نیازی نیست یک محتوای تکراری را هر ساله عینا تکرار کنید. در زیر به نکاتی اشاره می کنیم که می توانید محتوای قدیمی را در بهترین حالت استفاده کنید:

  • بازاریابی ایمیلی و گزینه‌های پیش روی کسب‌و‌کار‌ها
  • با استفاده از جمع آوری، محتوای قدیمی را زنده کنید: لیست ها در تولید تراکنش بالا در افراد بسیار قابل اتکا هستند. یک تحقیق از Fractl نشان داده است که این محتواها می توانند تا 21000 اشتراک گذاری در ماه داشته باشند. پس با استفاده از محتواهای قدیمی لیستی در فرمت «10 مورد از بهترین …» ایجاد کنید.
  • فرمت ظاهری محتوا را تغییر دهید: قبلا یک اسلاید داشته اید که به خوبی عمل کرده است؟ آن اسلاید را در قالب یک اینفورگرافیک ارائه دهید! یا شاید یک اینفوگرافیک داشته اید که خیلی خوب عمل کرده است؟ آن را به شکل یک eBook در بیاورید. ایده را حفظ کنید و ظاهر را تغییر دهید.
  • پادکست تولید کنید: نزدیک به 20% از افراد بالغ در ایالات متحده آمریکا حداقل یک بار در ماه به پادکست گوش می دهند. پس اگر یک مقاله بلاگ داشته اید که سال گذشته به خوبی عمل کرده است، آن را به شکل یک پادکست تولید کنید و به گوش مخاطب برسانید.
  • محتوا را از طریق اینفلوئنسرها به اشتراک بگذارید: رساندن یک محتوا که عملکرد خوبی داشته است به دست یک فرد دیگر (خارج از سازمان)، می تواند تراکنش اجتماعی و بازخوردهای جدیدی ایجاد کند.

یکی دیگر از راه های آسان برای ورود به ایام تعطیلات، تغییر دادن لوگو است. برای مثال گوگل هر ساله این کار را برای لوگوی خود انجام می دهد. این شرکت در رویدادهای مهم و مختلف تقریبا 2000 بار لوگوی خود را تغییر داده است. نیازی نیست مثل گوگل عمل کنید و تعداد تغییرات را بالا ببرید ولی اعمال چند تغییر کوچک می تواند به شما در بهره بردن از مزیت های بازاریابی فصلی کمک کند.

در مقاله بعدی به بررسی کامل این نکات می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *