اگر شما نیز جزء آن دسته از کاربرانی هستید که قصد دارید در دنیای اینترنتی به صورت پاره‌وقت از تخصص خود درآمد کسب ‌کنید، دنیای فریلنسر مخصوص خود شما است! آزادکاری به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون نیاز به کار حضوری بتوانید از تخصص خود درآمد معقولی کسب کنید. در مقالات قبلی به بررسی مزایای دنیای آزادکاری پرداختیم اما در مورد معایب آن سخنی به میان آورده نشد! در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب و مشکلات این حوزه بپردازیم که با دیدگاه بازتری وارد این حوزه شوید.

برای آشنایی بیشتر با دنیای آزادکاری لینک های زیر را دنبال کنید.

خبری از مزایای کارمندی مانند بیمه، پاداش و خدمات درمانی نیست!

اگر کمی با دنیای کارمندی آشنا باشید، حتما می‌دانید که چنین افرادی مزایای زیادی دارند که کمترین آنها بیمه است! بیمه آینده مالی آنها را تضمین می‌کند و اگر نتوانید در دوران کاری خود سرمایه‌ای را برای دوران میان‌سالی و پیری خود کنار بگذارید ممکن است زندگی آینده شما در خطر باشد! از طرفی کارمندان به مناسبت‌های مختلف نظیر سال جدید و… پاداش‌هایی دریافت می‌کنند که این مورد در دنیای آزادکاری وجود ندارد.

اگر بخواهیم ساده‌تر این موضوع را بررسی کنیم باید بگوییم اگر کار نکنید، درآمدی نخواهید داشت! این در حالی است که در دنیای کارمندی شما چند روز از سال را مجاز به مرخصی با حقوق هستید اما در دنیای فریلنسری می‌توانید ۳۰روز از ماه را مرخص باشید اما خبری از حقوق پایان ماه نیز نخواهد بود. البته با این وجود بسیاری از فریلنسران شغل خود را به کارمندی ترجیح می‌دهند و برای جبران بیمه و خدمات درمانی سعی می‌کنند خودشان، خودشان را بیمه کنند که این کار نیز امری معقول است.

همچنین مریض شدن در دنیای کارمندی به معنای مرخصی با حقوق و کمی استراحت است که برای کارمندان عزیز خوشایند است؛ اما همین مشکل برای آزادکاران بسیار آزاردهنده است و کارفرمای شما تنها به تحویل پروژه فکر می‌کند نه مشکلات بوجود آمده برای شما در زمان اجرای پروژه! بنابراین شما باید این موارد را کاملا در نظر بگیرید تا در آینده اگر با چنین مشکلاتی مواجه شدید، آمادگی آن را داشته باشید.

درآمد ناپایدار، دغدغه‌ای برای آزادکاران!

یکی دیگر از مشکلاتی که اگر از هزاران فریلنسر بپرسید به شما می‌گویند، مشکل ثابت نبودن درآمد فریلنسران است! بسیاری از آزادکاران ممکن است چندین ماه درآمد عالی داشته باشند و چند ماه دیگر را در بحران مالی به سر ببرند. در دنیای کارمندی شما مطمئن هستید که درآمدی (کم یا زیاد) دارید که اول ماه به حساب شما واریز می‌شود اما در دنیای فریلنسری خبری از این موارد نیست و باید آینده‌ خود را با چنین مشکلاتی مواجه ببنید و برای آینده خود سرمایه‌ای را کنار بگذارید.

تنهایی و انزوا، مشکلی که برخی از آزادکاران با آن مواجه می‌شوند!

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است شما نیز به آن گرفتار شوید، منزوی شدن شما در محیط کار یا همان منزل شما است! کارمندان یک شرکت ساعات زیادی را در کنار یکدگیر مشغول کار هستند اما فریلنسران تنها و منزوی مجبور به اجرای پروژه هستند که ممکن است برای بسیاری از افراد خوشایند نباشد. حتی ممکن است زمانی برای صرف نهار خوردن نداشته باشید و مجبور باشید در پشت میز کامپیوتر شخصی خودتان شام را میل کنید. البته می‌توانید چنین کارهایی را در کنار خانواده انجام دهید اما گاهی زمان انجام پروژه آنقدر کم است که از چنین نعمتی محروم خواهید شد. مشکل اساسی عدم وجود دوست و همکار در دنیای فریلنسری برای انجام کار است که در صورت نیاز به کمک نمی‌توانید از کسی کمک بگیرید.

سخت‌کوش بودن و نیاز به یادگیری مستمر

همانطور که در یکی از موارد گذشته گفتیم، برند شما همان نام و هویت شما است که باید آن را تا حد بسیار خوبی در میان اجتماع به شهرت برسانید؛ به شهرت رساندن هویت خود نیازمند تلاش بسیار زیادی و همچنین یادگیری مستمر است که اگر نتوانید حداکثر تلاش خود را به کار ببرید نمی‌توانید به موفقیت زیادی دست پیدا کنید. از طرفی شما به عنوان کسی که باید از مرحله دریافت پروژه تا اجرای آن مواردی مانند بازاریابی، حسابداری و… را بدانید، نیازمند یادگیری مستمر دانش‌های مختلفی هستید؛ همچنین تمامی این موارد را در زمانی معین باید انجام دهید که سختی کار شما دوچندان می‌شود.

امنیت شغلی شما تامین شده نیست!

بسیاری از فریلنسران با وجود آنکه مدام مشتری‌های خود را دارند و سرشان بسیار شلوغ است، اما دغدغه آینده و امنیت شغلی خود را دارند. آنها به این فکر می‌کنند که اگر روزی کارفرمایی نباشد که به آنها پروژه‌ای را اختصاص دهد از لحاظ مالی و کاری به خطر خواهند افتاد. همین افکار سبب می‌شود که آزادکاران همیشه دغدغه‌ای را در زندگی خود احساس کنند و اگر نتوانند از چنین افکاری دور شوند، ممکن است سطح کیفیتی کار آنها نیز افت پیدا کند.

تجربه، سوابق کاری، نمونه‌کار و رقابت با دیگران امری مشکل است!

اگر تاکنون وارد سایت‌های مربوط به آزادکاری و فریلنسینگ شده باشید، متوجه شده‌اید که افراد زیادی اقدام به ارسال رزومه برای انجام پروژه هستند که گاهی برخی از آنها سوابق کاری بسیار خوبی دارند. رقابت با چنین افرادی که تجربه و نمونه‌کارهای قوی دارند امری مشکل است و نمی‌توان از آن چشم پوشاند. چنین افرادی همیشه در راس انتخاب کارفرمایان هستند و شانس قبول پروژه توسط آنها بسیار بیشتر از افراد تازه‌کار و نوپا در این زمینه است.

نتیجه‌گیری: در مقاله بعدی که بخش آخر مطالب مربوط به دنیای فریلنسری است، به بررسی تاثیر دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر روی آزادکاری خواهیم پرداخت که امیدواریم با این چند مقاله توانسته باشید تصمیم خود را جهت ورود به عرصه آزادکاری به طور صحیح‌تر گرفته باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *